شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
3 روز و 3 حادثه مشابه
اول مهر خونین

شهروند| سه روز از بازگشایی مدارس در کشور می‌گذرد. همه جا خبر از بازگشایی مدرسه‌ها و روزهای اول درس و کتاب است. ولی در میان این اخبار شیرین، حادثه‌های تلخی به چشم می‌خورد که این سه روز نخست را برای خانواده‌هایی که بچه‌مدرسه‌ای دارند، به روزهایی سیاه تبدیل کرده است. از همان روز آغاز مدارس شروع شد و همچنان ادامه دارد. سه روز و درست سه حادثه مشابه، آن هم با 10 دانش‌آموز زخمی، یک دانش‌آموز و یک معلم جان‌باخته؛ نخستین حادثه تصادفی بود که سه کشته به جا گذاشت. آن روز یک معلم، یک پدر و پسر دانش‌آموز به‌دلیل برخورد تریلر با ٢ خودرو سواری در محور سلیمانیه به سیرجان جان باختند. روز دوم نیز با مصدومیت سه دانش‌آموز همراه بود. حالا هم در سومین روز از بازگشایی مدارس، این‌بار 5 دانش‌آموز به جای مدرسه راهی بیمارستان شدند.
سه کشته در تصادف رانندگی
نخستین حادثه بازگشایی مدارس امسال، صبح شنبه سوم مهرماه در محور سلیمانیه به سیرجان ٣ کیلومتری محور سیرجان به بندرعباس همان قطعه ١٠ کیلومتری که هنوز دو بانده نشده است، رخ داد. این حادثه در شهر سیرجان اتفاق افتاد و علت آن انحراف به چپ کشنده تریلر ولوو و برخورد با سواری سمند بود. سمند به علت برخورد به پل درحال احداث محور سقوط کرد. راننده آن‌که یک معلم بود، جان خود را از دست داد و این تریلر به وانت دو کابین مزدا برخورد و سرنشینان آن‌که یک پدر و دانش‌آموز بودند، در دم جان باختند. دو سرنشین عقب هم زخمی و به بیمارستان منتقل شدند. این درحالی است که تعدادی از اهالی سلیمانیه که بارها برای دوبانده شدن این محور تحصن کرده بودند، در صحنه حضور داشتند و اعلام کردند، کجا هستند مسئولان که قول اتمام محور را تا چند ماه دادند، اما خبری نیست. مردم می‌گفتند، بارها شاهد این تصادفات بوده‌ایم و خیلی از خانواده‌ها بی‌سرپرست و داغدار شده‌اند. مدیرکل راه‌ و شهرسازی شمال استان کرمان و مسئولان استان کرمان به داد ما برسند، پاسخگو باشند و اقدام کنند. ٢٠‌سال پیش که قرارداد دوبانده شدن محور سیرجان به بندرعباس را بستند و این ١٠ کیلومتر که به شهر سیرجان وصل می‌شد، روستای پرجمعیت در آن قرارداد نبود. طی چند‌‌سال گذشته و حتی امسال وزیر راه‌ و شهرسازی و معاونان آنها از این قطعه پرحادثه بازدید کردند و اعتبار محور تأیید شده و یک شرکت پیمانکار از تهران مشغول کار برای دو بانده شدن این قطعه است و تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسد.
تصادف سرویس مدرسه در شهرک راه‌آهن
دومین روز از بازگشایی مدارس نیز با دومین حادثه تصادف خونین برای دانش‌آموزان همراه بود. این‌بار در تهران 3 دانش‌آموز راهی بیمارستان شدند. ماجرای این تصادف از این قرار بود که ساعت 34:  06 برخورد دو خودرو در داخل شهرک راه‌آهن، بلوار کاج گزارش شد که پس از آن دو ایستگاه آتش‌نشانی به محل اعزام شدند. یک پراید با چهار سرنشین که سه نفر از آنها دختران مدرسه‌ای 8ساله بودند با یک دستگاه خودرو پژو 405 برخورد کرد و راننده پراید که اظهار می‌کرد؛ سرویس مدرسه است به همراه دو نفر از دخترها از خودرو خارج شده بودند. دو دختر دچار مصدومیت سطحی شدند، اما یکی از دخترها که جلو نشسته بود در خودرو گیر کرده بود که آتش‌نشانان بلافاصله با احتیاط عملیات را آغاز  و دختر را از خودرو خارج کردند و وی را که دچار مصدومیت سطحی شده بود به همراه دو دختر دیگر تحویل عوامل اورژانس دادند. این درحالی است که سال‌های گذشته بر سرویس مدارس نظارت صورت می‌گرفت و تابلویی روی این خودروها نصب می‌شد تا به‌عنوان سرویس مدارس شناخته شوند، همچنین سلامت خودرو و توانایی راننده نیز مورد نظارت قرار می‌گرفت تا هرکسی نتواند سرویس مدرسه شود که امیدواریم امسال نیز این روند ادامه داشته باشد.
5 دانش‌آموز راهی بیمارستان مرودشت شدند
صبح دیروز نیز که سومین روز از بازگشایی مدارس بود، در تصادف وانت‌پیکان حامل دانش‌آموزان در شهرستان مرودشت، ۲ نفر از دانش‌آموزان به صورت سرپایی در محل تصادف درمان و ۵ نفر به بیمارستان منتقل شدند. واژگونی این وانت‌پیکان در شهرستان مرودشت منجر به مصدومیت 7 دانش‌آموز شد. این درحالی است که گفته می‌شود راننده این وانت‌پیکان که حکم سرویس مدرسه را داشته است جوانی 16ساله و بدون گواهینامه بوده است. اورژانس فارس پس از اطلاع 2 خودرو به محل حادثه اعزام کرد و 2 نفر از دانش‌آموزان در محل درمان و مابقی به بیمارستان شهید مطهری مرودشت منتقل شدند. 3 نفر از دانش‌آموزان پس از معاینه مرخص شدند و مشکل جدی نداشتند. دو نفری که در جلو وانت‌پیکان نشسته بودند، از ناحیه سر مجروح شدند. این 2 نفر در بیمارستان بستری هستند و به علت شکستگی سر باید با تأیید متخصص مغز و اعصاب و پس از معاینات دقیق مرخص شوند.
بیشتر مراقب باشید
شایع‌ترین مرگ‌ومیر و نقص عضو دانش‌آموزان بر اثر تصادفات رانندگی است. حدود 95درصد تصادفات با عابران پیاده در سطح سواره‌روها و هنگام گذر اتفاق می‌افتد. با استناد به آمار، تصادفات با دانش‌آموزان بیشتر در مناطقی است كه سرعت نسبی وسایل نقلیه موتوری بیشتر و مشكل دیدن و دیده شدن برای رانندگان و دانش‌آموزان وجود دارد. دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی معمولا از نظر جثه كوچكترند. وقتی در بین خودروها قرار می‌گیرند، دیده نمی‌شوند. بینایی افراد كمتر از 15‌سال به گفته پزشكان تكامل نیافته و میدان دید آنها محدود است. كوتاهی نسبی قد دانش‌آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی موجب می‌شود هنگام تصادف از روبه‌رو به اعضای حساس بدن صدمه وارد و موجب مرگ آنها شود. به همین دلیل برای حل این معضل، والدین باید اطمینان داشته باشند كه فرزندانشان به مفاهیمی همچون گذرگاه عابر پیاده، رنگ چراغ‌های راهنمایی، ایستگاه اتوبوس و تاكسی آشنایی دارند و طرز سوار و پیاده شدن ایمن از خودرو و موتورسیكلت را می‌دانند. والدین باید كوتاه‌ترین و ایمن‌ترین مسیر از خانه به مدرسه و بالعكس را به كودكان بشناسانند. استفاده از وسایل نقلیه عمومی مجاز برای رفت‌وآمد و استمداد از پلیس هنگام نیاز، باید توسط والدین به دانش‌آموزان آموخته شود. همچنین ایجاد و تربیت پلیس در مدارس در حفظ ایمنی دانش‌آموزان بسیار موثر خواهد بود.


تعداد بازدید :  331