شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
در آستانه ماه محرم
حمایت وزیر ارشاد از «رستاخیز»

شهروند| درحالی که بیش از یک‌سال از توقیف فیلم «رستاخیز» می‌گذرد، اخیرا با صدور حکم دادگاه بدوی به نفع این فیلم، زمزمه‌هایی در مورد اکران آخرین ساخته احمدرضا درویش در محرم امسال شنیده می‌شود. دراین میان روز گذشته آی‌سینما گزارش داد «رستاخیز» در سینما آزادی آبادان به‌عنوان فیلم افتتاحیه با حضور مدیران حوزه هنری و رئیس خانه سینما و جمعی دیگر از هنرمندان به نمایش درآمده است، اما مهم‌تر از آن صحبت‌های علی جنتی درباره این فیلم است. وزیر فرهنگ و ارشاد روز گذشته درمراسم «بزرگداشت هفته دفاع مقدس» که در سالن سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد، اکران فیلم «رستاخیز» را بلامانع عنوان کرد. به گزارش ایسنا، جنتی در سوال خبرنگاران درباره اکران این فیلم گفت: «اکران فیلم «رستاخیز» از نظر ما مانعی ندارد. اگر پوشاندن چهره حضرت عباس(ع) به میزان فروش آن لطمه بزند، دراین صورت آنها می‌توانند به دادگاه عدالت اداری و عمومی مراجعه و ادعای خسارت کنند. ما به ‌تازگی اعلام کرده‌ایم به هرصورت که می‌خواهند، «رستاخیز» را اکران کنند و اشکالی ندارد.»
او در ادامه، درپاسخ به این پرسش که برای برخورد با سایت‌هایی که کتاب‌ها را به ‌صورت غیرمجاز روی سایت قرار می‌دهند، چه برنامه‌ای دارید، بیان کرد: «در فضاهای مجازی یکسری کتاب‌هایی قرار می‌گیرد که افراد آنها را دانلود می‌کنند. اگر این کتاب‌ها از طریق سایت‌های ایرانی و در داخل ارایه شود، با آنها می‌توانیم برخورد کنیم، اما بسیاری از این سایت‌ها خارجی هستند و برخورد با آنها مشکل است و برخی از کتاب‌ها به‌ صورت قاچاق از روی این سایت‌ها دانلود می‌شود و حدود 40 تا 50 نسخه دراختیار افرادی که همسو و همفکر با آنها هستند، قرار می‌گیرد.»
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه در پاسخ به این پرسش که برخی سایت‌های غیرمجاز درکشور درحال فعالیت هستند، آیا برای برخورد با آنها تدابیری اندیشیده شده است، گفت: «ما در‌ سال قبل به آنها مهلت داده‌ایم که برای سایت‌های خود مجوز دریافت کنند. حدود 6 تا 7ماه پیش، این مصوبه به آنها به‌ صورت رسمی ابلاغ شد و اگر سایتی به این امر توجه نکند، مشمول قانون مطبوعات می‌شود و با او برخورد خواهد شد.» او در ادامه بیان کرد: «کتاب‌هایی برای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای مدافع حرم نیز درحال چاپ است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در نمایشگاه کتاب دفاع مقدس همواره بر این امر تأکید دارد و به کتاب‌هایی که مربوط به شهدا باشد، توجه خاصی داشته و هر‌سال به آنها کمک می‌کند.»
جنتی درباره سفرش به چین و حاشیه‌های به‌ وجود آمده، ادامه داد: «درچین یک نمایشگاه فرهنگی برگزار شد و بیشتر کشورهایی که درمسیر جاده ابریشم قرار داشتند، در این نمایشگاه بودند. هدف دولت چین این بود که علاوه بر تقویت روابط تجاری و بازرگانی، بین کشورها روابط فرهنگی بیشتری به ‌وجود آید و این امر تقویت شود. در این نمایشگاه آثار هنری ایران نیز عرضه شدند.»
او همچنین اظهار کرد: «در این نمایشگاه ما هم دیدگاه‌های فرهنگی خود را مطرح کردیم و این حرکت کشور چین اقدام ارزشمندی بود که امیدواریم در سایر شهرها و کشورهایی که جاده ابریشم از آنها می‌گذرد نیز، این‌گونه نمایشگاه‌ها برپا شود تا زمینه همکاری فرهنگی و اقتصادی بیشتری بین کشورها به‌ وجود بیاید.»
او افزود: «اگر چین قبول کند که هر‌سال یک کشور به‌عنوان پایتخت فرهنگی انتخاب شود، این موضوع می‌تواند در روابط فرهنگی تأثیر بسزایی داشته باشد.»

 


تعداد بازدید :  201