شماره ۹۵۵ | ۱۳۹۵ سه شنبه ۶ مهر
صفحه را ببند
رئیس اتاق اصناف:
به‌جای بازاریان با باندهای مافیایی مبارزه کنید
وزیر کار: قاچاق مهم‌ترین معضل اقتصاد ایران است قاچاق تهدید بزرگ اشتغال در کشور به‌شمار می‌آید

شهروند| عملیات مبارزه با قاچاق کالا در سطح بازار که با شروع پاییز رقم خورده، حاشیه‌های زیادی به دنبال داشته است، از جنجال اپل و سردرگمی مشتریان گرفته تا بسته شدن دسته‌جمعی مغازه‌های شهر. این حاشیه‌ها دیروز به ششمین نشست نمایندگان اتاق اصناف ایران نیز کشیده شد. علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف کشور در این نشست خطاب به علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد، جمع‌آوری قاچاق از سطح بازار تنها یک حرکت نمایشی و پاک کردن صورت مسأله است. او به سهم ناچیز اصناف در قاچاق کالا اشاره کرد و گفت که این سهم تنها 5‌درصد است و مبارزه با قاچاق در آخرین زنجیره یعنی بازار غلط است و باید از مبادی ورودی کنترل شود. فاضلی در ادامه سخنرانی صریح خود تأکید کرد که این شیوه مبارزه با قاچاق تنها رد گم کردن است و نشان می‌دهد عزم جدی برای مبارزه با قاچاق وجود ندارد که ماجرا به برخورد با چهار بنگاه سطح شهر کشیده است.
رئیس اتاق اصناف ایران به سرانه بالای مصرف الکل در ایران نیز اشاره کرد و گفت: مگر الکل قاچاق هم در بازار توزیع می‌شود و چگونه است که بار این شبکه‌های مافیایی قاچاق از مبادی ورود به کشور معدوم نمی‌شود؟ اصلا باید بررسی کنیم و ببینیم الکل توسط چه کسانی به یک کشور اسلامی قاچاق می‌شود و سرانه مصرف ما را از کشورهای غیراسلامی هم بالاتر برده است؟
علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیگر سخنران این نشست بود. وزیر کار با تأکید بر این‌که قاچاق کالا در ایران یکی از تهدیدهای بزرگ اشتغال در ایران به‌شمار می‌آید، تأکید کرد که دولت روحانی تازه در سومین ‌سال فعالیت خود به شکوفایی رسیده است و اگر باز هم در دولت بعدی در این پست باقی بماند به صورت جدی‌تر به موضع قاچاق می‌پردازد.
او همچنین دولت روحانی را دولت فروتن دانست و گفت همه هم و غم ما در دولت یازدهم این است که غم را از چهره مردم کم کنیم. ربیعی در ادامه از ریزش نیروی کار در بنگاه‌های بزرگ خبر داد و گفت: افزایش اشتغال در شرایط ریزش نیروی کار در بنگاه‌های بزرگ نشان‌دهنده این است که سهم اشتغال‌زایی بنگاه‌های کوچک افزایش داشته است.
مسأله بیکاری در کشور هضم شده است
وزیر کار با بیان این‌ موضوع که قاچاق کالا به مهم‌ترین معضل اقتصاد ایران تبدیل شده است، گفت: باید درباره جلوگیری از قاچاق کالا تدبیری اندیشیده شود و قاچاق درحال حاضر تبدیل به یک تهدید بزرگ برای اشتغال و بنگاه‌های کاری شده است.
 او در ادامه از ریزش نیروهای کار در صنایع بزرگ خبر داد و گفت: رشد صنعت بالای 10 نفر منفی بوده است و حتی در این بخش ریزش کار داشته‌ایم اما سهم بنگاه‌های کوچک و غیررسمی که عمدتا در اصناف هستند، افزایش پیدا کرده است و مسأله بیکاری به‌طور نسبی هضم شده است که این امر نشان‌دهنده نقش بنگاه‌های خُرد و کوچک در اقتصاد کشور است.
ربیعی یادآور شد: بنگاه‌های کوچک در زمان تحریم‌ها نیز کمترین آسیب‌ را دیده‌اند و این بنگاه‌های کوچک و سهم آنها در اشتغال کشور غالب است.
او یادآور شد: براساس سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، کشور نیازمند رشد اقتصادی با به کار گرفتن نیروهای مردمی است که شاه‌کلید ایجاد اشتغال در حال حاضر خدمات و خدمات مولد است که در حوزه اصناف جای می‌گیرد.
وزیر کار در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که در دوران رکود به‌طور طبیعی نقش خدمات برجسته می‌شود، گفت: درحال حاضر به نوعی اشتغال پساصنعتی را دنبال می‌کنیم و ما متعلق به دوره‌ای هستیم که اشتغال در خدمات و خدمات مولد بروز در کشور زیاد می‌شود و از برنامه‌ریزی‌هایی که در این ارتباط در دستور کار داریم توسعه حوزه‌های «‌آی‌تی» و گردشگری در کشور است که اکنون در این بخش‌ها تمرکز کرده‌ایم زیرا در کوتاه‌مدت این بخش‌ها ظرفیت گسترش خواهند داشت و اشتغال‌های موازی خود مانند حمل‌ونقل را نیز فعال می‌کنند.
امیدوارم‌ سال آینده در دولت بمانم
وزیر کار در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این‌که قاچاق کالا ضربه سنگینی به اشتغالزایی کشور وارد کرده است با خنده گفت: امیدوارم  سال آینده در صورتی که در دولت باشم، بتوانیم همکاری‌های خود را در این بخش با اصناف توسعه دهیم.
ربیعی تأکید کرد: با مذاکراتی که با بانک رفاه داریم، دنبال آن هستیم که بیمه بیکاری را به سمت تسهیلات کم‌بهره برای بنگاه‌هایی که در معرض تهدید ایجاد بیکاری هستند، ببریم اما این امر فعلا در حد ایده است و باید بررسی‌های بیشتری در این زمینه انجام شود.
وزیر کار در ادامه صحبت‌های خود با بیان این‌که امیدوارم تدبیر دولت روحانی سال‌ها در کشور ادامه داشته باشد، گفت: دولت روحانی چیزهایی که نمی‌داند، می‌گوید نمی‌دانم و اذعان دارد که شما عالم هستید (مردم و اصناف)‌ و من دست خود را برای یاری دراز می‌کنم.
ربیعی افزود: هدف ما این است که غم را از چهره مردم کم کنیم و دولت برای فعالیت‌های خود دست یاری به سمت اصناف و بخش خصوصی دراز می‌کند.
دولت در‌ سال سوم تازه شکوفا شده است
وزیر کار با بیان این‌که این دولت تازه در حال شکوفا‌شدن در ‌سال سوم خود است، گفت: تأمین اجتماعی اکنون به ریل برگشته است و من براساس سفری که به یزد رفته بودم، دیدم که 13‌درصد حمل‌ونقل کاشی و سرامیک افزایش پیدا کرده است. 9‌درصد کالای صنعتی بیشتر حمل‌ونقل می‌شود و فروش سیمان 4‌درصد رشد دارد.
وی با بیان این‌که در وضع فعلی اقتصاد ایران با روش‌های معمولی فعلی نمی‌توان فعالیت کرد، گفت: نیاز به پیدا‌کردن روش‌های جدید در اقتصاد کشور هستیم.
مبارزه با قاچاق در بازار نمایشی است
علی فاضلی، رئیس اتاق اصناف ایران سخنران دیگر این نشست بود. او با موضع صریحانه خود در نشست دیروز بخش زیادی از اخبار رسانه‌ها را به خود اختصاص داد.
رئیس اتاق اصناف ایران با بیان این‌که وظیفه قانونی اصناف مبارزه با توزیع کالای قاچاق است، گفت: با مبارزه با قاچاق کالا روبه‌رو هستیم و در شهر بزرگ تهران 108 بازرسی برای مبارزه با قاچاق کالا در نظر گرفته شده است که هزینه این بازرسان به مدت 20 ماه است که پرداخت نشده است و من به شخصه به جای مسئولان وزارت صنعت خجالت می‌کشم.
علی فاضلی افزود: شیوه برخورد با قاچاق کالا در کشور خوب نیست. فرمایشات مقام معظم رهبری در مورد برخورد با قاچاق کالا این‌گونه بود که با قاچاق کالا از مبدأ تا مقصد برخورد شود، در حالی‌که متأسفانه برخورد با قاچاق کالا فقط در سطح شهرها و مغازه‌ها تعمیم داده شده است.
رئیس اتاق اصناف ایران با تأکید بر این‌که یقینا باید با قاچاق در سطح شهر و اصناف برخورد شود، گفت: این موضوع تکلیف قانونی ما است و اصناف به هیچ عنوان حق عرضه کالای قاچاق را ندارند، اما باید قبول کنیم که بخشی از نظام توزیع ما سازماندهی لازم را ندارد؛ به‌عنوان مثال عرضه کالا به صورت دستفروشی یکی از معضلات صنفی ما است و در کنار آن 750‌هزار بنگاه صنفی غیرهدفمند و غیرپروانه‌دار در کشور در کنار اصناف به عرضه و توزیع کالا می‌پردازند.
رئیس اتاق اصناف ایران همچنین با اشاره به این‌که امروزه شبکه‌های مجازی در عرضه کالای قاچاق فعال هستند، بیان داشت: این در حالی است که برخورد با عرضه‌کننده‌های کالاهای قاچاق در حوزه وظایف ما نیست.
اصناف تنها 5‌درصد
در قاچاق کالا سهم دارند
فاضلی تصریح کرد: این‌که تمام نیروی خود را برای مبارزه با کالای قاچاق در سطح شهر متمرکز کنیم، به نوعی انحراف از موضوع است و باید بپذیریم که در مبحث قاچاق کالا، اصناف 5‌درصد سهم دارند و بقیه آن از مبدأ تا مقصد است؛ درواقع برخورد با کالای قاچاق در سطح شهرها پاک‌کردن صورت مسأله است و قطعا باز هم عرضه کالای قاچاق با این شیوه مبارزه رشد خواهد کرد.
او ادامه داد: اقداماتی که در حال انجام است، رد گم‌کردن است و این‌که تمام بحث مبارزه با کالای قاچاق را به چهار بنگاه در سطح شهر اختصاص دهیم، انحراف از موضوع اصلی است؛ در حالی‌که قاچاقچیان اصلی در حال انجام کار خودشان هستند.
رئیس اتاق اصناف ایران با طرح این سوال که چرا در مرزها با کالای قاچاق برخورد نمی‌شود؟ گفت: مقام معظم رهبری فرمودند که هر جا کالای قاچاق کشف شد، در همان جا معدوم شود، نه این‌که اجازه دهیم کالاهای قاچاق به شهرها و شبکه‌های توزیع مجاز و غیرمجاز ورود پیدا کند و بعد با آن برخورد کنیم.  فاضلی تصریح کرد: هم‌اکنون افزایش قیمتی حتی از سوی مراجع قانونی مثل کارخانجات در برخی کالاها اتفاق افتاده و این شیوه مبارزه با کالای قاچاق منجر به افزایش قیمت می‌شود و به‌خصوص افزایش قیمت در کالاهای خارجی بیشتر است. وقتی شبکه سالم را از روی زمین جمع‌آوری می‌کنید و به زیر زمین می‌برید، خیلی کارها انجام می‌شود.
فاضلی با تأکید بر این‌که برخورد با کالای قاچاق باید جزء دکترین ما باشد، اظهار داشت: برای موفقیت در اقتصاد مقاومتی، همه باید به صورت هماهنگ عمل کنیم، اما من شیوه را خیلی هماهنگ نمی‌بینم و عزم و اراده برای این کار ملی نیست.  وی در پاسخ به سوال خبرنگار فارس در مورد این‌که اختصاص فرصت دو هفته‌ای برای تهیه فاکتور لوازم خانگی به اصناف مناسب است یا خیر، گفت: شیوه برخورد با کالای قاچاق در اصناف غلط است و این فرصت دوهفته‌ای نیز کافی نیست.  فاضلی با بیان این‌که با قاچاق سازمان‌یافته مبارزه نمی‌شود، گفت: گزارشی در باب مصرف مشروبات الکلی از مسئولان نظامی کشور داشتم که در اینجا این سوال پیش می‌آید که آیا توزیع مشروبات الکلی هم از طریق اصناف انجام می‌شود؟  وی تصریح کرد: چطور در کشوری که مصرف این‌گونه مشروبات غیرشرعی است، این کالاها وارد و عرضه می‌شود و سوال اینجاست که مشروبات الکلی در کشور چگونه توزیع می‌شود؟ و اصولا چرا مصرف سرانه در یک کالای غیراسلامی با بعضی از کشورهای غیراسلامی برابر است؟  رئیس اتاق اصناف ایران گفت: باید هر فضایی را برای عرضه کالای قاچاق در کشور ناامن کنیم و این کار نیازمند عزم ملی است و برخورد با کالای قاچاق باید در مرزها انجام شود و یقین داشته باشید که اگر چنین اتفاقی بیفتد، دیگر هیچ کالای قاچاقی در سطح شهرها توزیع
نمی‌شود.


تعداد بازدید :  120