شماره ۹۳۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور
صفحه را ببند
فدراسیون فوتبال دل کی‌روش را به
تیم ملی «آدیداس‌»پوش شد

شهروند| در آستانه نخستین دیدار تیم‌ملی فوتبال در چارچوب مرحله مقدماتی جام‌جهانی 2018 فدراسیون فوتبال توانست یکی از حرکات مثبت خود را درطی چند ماه اخیر به نمایش بگذارد و بدین ترتیب ملی‌پوشان با پیراهنی با کیفیت می‌توانند وارد میدان شوند. با این‌که یک برند ایتالیایی پیش از این قرارداد همکاری را در دوره ریاست کفاشیان با فدراسیون منعقد کرده بود، بعد از انتقادات فراوان به کارش پایان داد و حالا شاگردان کی‌روش با یک برند معتبر وارد مسابقات   می‌شوند.
بی‌کیفیتی کار دست  جیووا    داد
درست یک هفته قبل از برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون در اردیبهشت‌ماه‌ سال‌جاری بود که کفاشیان رئیس وقت فدراسیون تصمیم گرفت از اسپانسر جدید البسه تیم‌ ملی رونمایی کند. براساس این قرارداد برند جیووا مسئول تأمین البسه تیم‌ملی در مسیر رسیدن به جام‌جهانی شد اما کیفیت پایین این البسه خیلی زود کار دستشان داد. بعد از روی کارآمدن مهدی تاج، سرمربی تیم‌ملی بارها درجلسات مشترک به کیفیت پایین لباس‌های جیووا تأکید کرد و حاضر نشد لباسی با این برند برتن کند. از طرفی گزارش برنامه نود از چگونگی تولید البسه این برند ایتالیایی پرده‌برداری کرد و فدراسیون نیز به فکر تغییر اسپانسر البسه تیم‌ملی افتاد. درنهایت فدراسیون تصمیم به قطع همکاری با این برند ایتالیایی گرفت تا آنها حتی در یک بازی رسمی هم نامشان روی پیراهن تیم‌ملی ثبت نشود.
آدیداس، برند جدید تیم ملی
بعد از قطع همکاری فدراسیون فوتبال با جیووا، روز گذشته امیر عابدینی از توافق با آدیداس برای تأمین البسه تیم‌ملی در بازی با قطر و چین خبر داد. مذاکرات مسئولان فدراسیون فوتبال که با تشکیل یک سازمان اقتصادی جدید به دنبال راهکاری برای حل این مسأله بودند، با همتایان خود در شرکت آدیداس به بار نشست و طرفین به توافق رسیدند تا با یکدیگر همکاری کنند. حسین هدایتی به همراه چند تن دیگر نقش مهمی در خرید لباس‌های آدیداس داشتند و به فدراسیون کمک‌های شایانی کردند تا از این طریق برند جدید و معتبری روی پیراهن تیم‌ملی نقش ببندد.
قرارداد چه می‌شود؟
طبق اعلام مسئولان فدراسیون طبق توافق فعلی، قراردادی میان شرکت آدیداس و فدراسیون امضا نخواهد شد و قرار است تا پایان ‌سال 95 به همین طریق خریدوفروش البسه همکاری صورت بگیرد. با توجه به این‌که در مدت زمان کوتاه تا آغاز مسابقات تیم‌ملی ایران در چارچوب مقدماتی جام‌جهانی امکان عقد قرارداد وجود نداشت، عابدینی و ساکت که مسئولیت مستقیم این امر را برعهده دارند، بعد از برگزاری 2 مسابقه پیش‌رو قصد دارند مذاکرات اصلی را با شرکت آدیداس آغاز کرده تا درنهایت بعد از بررسی جزییات به مرحله عقد قرارداد برسند. طبق پیش‌بینی عابدینی این اتفاق از ابتدای‌ سال 96 رخ خواهد داد و تا آن زمان تیم‌ملی البسه این شرکت را به صورت خریدوفروش دراختیار می‌گیرد. البته ممکن است درصورت عدم توافق با آدیداس، مسئولان فدراسیون به سراغ برندهای معتبر دیگری مثل نایکی و پوما بروند.
بازگشت به 38‌سال قبل
آخرین‌باری که برند آدیداس با تیم‌ملی فوتبال ایران همکاری داشته،‌ به 38‌سال قبل بازمی‌گردد. در جام‌جهانی 1978 که نخستین دوره حضور ایران درچنین سطحی بود، تیم‌ملی کشورمان از برند آدیداس استفاده کرده و حالا بعد از 38‌سال این اتفاق بار دیگر درحال رقم‌خوردن است. تیم‌ملی ایران بعد از جام‌جهانی 1978 در 3 دوره بعدی از برندهای پوما و آل اشپورت استفاده کرده و اگر بتواند با برند آدیداس قرارداد همکاری امضا کند، درصورت صعود به جام‌جهانی تاریخ بعد از 40‌سال تکرار خواهد شد.
در انتظار واکنش جیووا
برند ایتالیایی جیووا که عمر حضورش در فوتبال ایران به یک‌سال هم نمی‌رسد،‌ بعد از قراردادی که در دوره ریاست علی کفاشیان با فدراسیون فوتبال داشت، توانست جای خود را درمیان خیلی از باشگاه‌ها نیز باز کند. هم‌اکنون باشگاه‌هایی همچون پرسپولیس و تراکتورسازی از این برند استفاده می‌کنند و همکاری گسترده‌ای هم با مسئولان این شرکت ایتالیایی دارند. حالا باید دید جیووا به استفاده تیم‌ملی از یک برند دیگر با وجود قراردادی که هنوز فسخ نشده، چه واکنشی نشان خواهد داد. البته پیش از این مسئولان این برند اعلام کرده بودند که تابع تصمیمات فدراسیون هستند و بهترین محصولات خود را برای دیدار با قطر آماده می‌کنند.
ایران در تراز جهانی
احتمالا کارلوس کی‌روش یکی از خوشحال‌ترین افراد بعد از شنیدن تغییر برند البسه تیم‌ملی خواهد بود. او که درچند ‌سال اخیر با اسپانسرهای سطح پایین‌تر ارتباط خوبی برقرار نکرد و حاضر نشد لباس‌های آنها را برتن کند، حالا دیگر بهانه‌ای درباره کیفیت لباس ملی‌پوشان نخواهد داشت. تیم‌ملی ایران طبق اعلام مسئولان فدراسیون در دیدار با قطر با لباس‌های اورجینال آدیداس وارد زمین می‌شود و بدین ترتیب می‌تواند خودش را از این نظر در کلاس جهانی ببیند. در بخش تیم‌های ملی کشورهای قدرتمندی مثل آلمان، بلژیک،‌ سوئد و اسپانیا در یورو 2016 لباس‌هایی آدیداس را برتن کردند. همچنین در بخش باشگاهی نیز تیم‌های بزرگی چون رئال مادرید، منچستریونایتد، بایرن‌مونیخ و یوونتوس از این برند استفاده می‌کنند. قطعا توافق فدراسیون با آدیداس می‌تواند گام بلندی به سوی پیشرفت در دوره ریاست مهدی تاج باشد و جزو نکات مثبت کارنامه او به حساب بیاید. از طرفی این یک خبر خوشحال‌کننده برای هواداران فوتبال ایران و ملی‌پوشان است که خود را هم‌تراز با تیم‌های بزرگ جهان از نظر پوشش می‌بینند.

 


تعداد بازدید :  383