شماره ۹۳۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور
صفحه را ببند
پس از 11‌ سال انتظار در دولت یازدهم محقق شد
پایان فساد اداری با راه‌اندازی شبکه ملی اطلاعات

شهروند| پس از مثبت شدن رشد اقتصادی، تک‌رقمی شدن تورم، ورود 1.5‌میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی پس از برجام و... حالا دولت خبرهای تازه دیگری در حوزه اقتصاد کشور دارد. امروز نخستین فاز شبکه ملی اطلاعات پس از 11‌سال کلید می‌خورد. طرحی که با کارشکنی مخالفان شفافیت اقتصادی در دولت گذشته با اصطلاح نادرست «اینترنت ملی» بدنام شد اما در حاضر یکی از مهم‌ترین زیرساخت‌های دولت‌های پیشرفته جهان را تشکیل می‌دهد و مصداق قانون دسترسی آزاد به اطلاعات است. بر این اساس تمامی دستگاه‌های اداری به یک شبکه یکپارچه متصل شده و تمامی اطلاعات رد و بدل شده بین آنها به صورت شفاف به گردش درمی‌آید. این فرآیند یکی از مهم‌ترین راه‌های بستن روزنه‌های فساد اداری و اقتصادی است. علاوه بر این، مردان دولت یازدهم دیروز از صدور مجوز تأسیس نمایندگی بانک‌های ایرانی در کشورهای بزرگ اروپایی خبر دادند. در شرایطی که مجوز تأسیس دفتر نمایندگی بانک‌های ایرانی در ایتالیا، آلمان و انگلیس صادر شده، ولی‌الله سیف، رئیس‌کل بانک مرکزی رشد 5‌درصدی اقتصاد در ‌سال جاری را قطعی می‌داند. حال آن‌که به گفته رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، مردم تا پایان شهریورماه ‌سال ‌جاری رونق را در تولید احساس می‌کنند. خودکفایی در تولید گندم و لوازم خانگی و بی‌نیازی از واردات گندم از دیگر اخبار مهمی بود که روز گذشته در رسانه‌ها مخابره شد.
مذاکره با شرکت‌های خارجی
 برای ساخت  دو ماهواره ملی
محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان این‌که فاز نخست شبکه ملی اطلاعات جهت افزایش کیفیت، سرعت بالا و کاهش هزینه امروز، هفتم شهریور افتتاح می‌شود، تصریح کرد: مردم می‌توانند از میزبانی محتوای داخلی اطلاعات از طریق شبکه ملی اطلاعات بهره‌مند شوند.
این عضو کابینه یازدهم درحالی از امضای موافقت ساخت ماهواره سنجش از راه دور در کشور خبر داد که به گفته او ایران در حال حاضر مجبور به خرید ماهواره از دیگر کشورهاست که برخی‌ها می‌دهند و برخی‌ها نمی‌دهند. اما ایجاد ایستگاه زمینی و مدیریت ساخت ماهواره سنجش از راه دور در اختیار خودمان است.
به گفته او، در برنامه ششم داشتن 2 ماهواره ملی برنامه‌ریزی و مذاکره ساخت ماهواره با شرکت‌های مهم سازنده دنیا پس از برجام شروع شده است.
این عضو کابینه یازدهم معتقد است که با ساخت و پرتاب این ماهواره‌ها نقشه‌های فضایی دقیقی در بخش‌های مختلف ازجمله مسائل محیط ‌زیست، کشاورزی، آب و خاک و آمایش سرزمینی به‌دست می‌آید.
واعظی همچنین در مورد تدوین قانون فضای ملی گفت: درحال حاضر درباره این مقوله با دانشگاه تهران تفاهمنامه امضا شده است تا تمام جوانب این قانون بررسی کارشناسی شود.
تولید ناخالص داخلی به ۵‌درصد می‌رسد
نظام بانکی کشور نیز این روزها با اخبار خوشی همراه است. موافقت اصولی تأسیس سه دفتر نمایندگی برای بانک‌های ایرانی در کشورهای ایتالیا، آلمان و انگلستان در شرایطی صادر شده که رئیس‌کل بانک مرکزی از تک‌نرخ‌سازی ارز تا پایان‌ سال خبر می‌دهد. ولی‌الله سیف که در اجلاس گروه منطقه‌ای سیانزا (SEANZA) در نپال حضور یافته بود، طی سخنانی ضمن برشمردن دستاوردهای سه ساله دولت در حوزه اقتصاد کلان و نظام بانکی اظهار داشت: در سه ‌سال گذشته اقتصاد ایران توانست اهداف مهمی را محقق كند؛ نرخ تورم از اوج ۴۰‌درصدی خود در اواسط ۲۰۱۳ به کمتر از ۹‌درصد کاهش یافت و بازار ارز به ثبات و آرامش رسید.
سیف خاطرنشان کرد: در حالی‌که کشورهای صادر‌کننده نفت در اوایل ‌سال ۲۰۱۳ با افت شدید قیمت نفت مواجه شده بودند، ایران توانست از ارزش پول ملی و ذخایر ارزی خود محافظت کند. وی افزود: بانک مرکزی ایران با مهار موفقیت‌آمیز انتظارات تورمی توانست فرآیند کاهش ملایم تورم به سمت نرخ تک‌رقمی را پیش ببرد و همزمان رشد اقتصادی را مثبت کند و امروز انتظار داریم در ‌سال‌جاری نرخ رشد تولید ناخالص داخلی به 5درصد برسد.
او با اعلام این‌که یکسان‌سازی نرخ ارز از دیگر اولویت‌هایی است که امسال محقق می‌شود، افزود: بازار آرام و باثبات ارز به همراه روابط کارگزاری بهتر بانکی پس از برجام شرایط مطلوبی را برای اجرای موفقیت‌آمیز سیاست یکسان‌سازی نرخ ارز فراهم کرده است که خود در آینده به تقویت بیشتر صادرات و رشد تولید ناخالص داخلی منجر خواهد شد.
به گفته رئیس‌کل بانک مرکزی، ایران پس از برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) و پایان تحریم‌های هسته‌ای، درهای خود را برای هرگونه رابطه تجاری ازجمله در زمینه‌های بانکی، مالی و سرمایه‌گذاری خارجی گشوده است. ضمن این‌که نظام بانکی ایران پیمان بال 1 در زمینه کفایت سرمایه مبتنی بر ریسک را پذیرفت و تلاش دارد چارچوبی برای اصلاحات جامع بخش مالی ازجمله قوانین و مقررات بانکداری و بانک مرکزی تدوین کند.
رونق تولید تا پایان ماه محسوس می شود
در این میان رضا رحمانی، قائم‌مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت معتقد است که با اجرای برنامه‌های مختلف اقتصادی توسط دولت، مردم تا پایان شهریورماه‌ سال‌جاری رونق را در تولید احساس می‌کنند. او با بیان این‌که در طرح رونق تولید هفت‌هزار و 500 واحد هدف‌گذاری شده است که البته محدودیتی در این زمینه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: تداوم پرداخت تسهیلات تا پایان شهریورماه تولیدکننده‌ها را قادر می‌کند در نیمه دوم ‌سال مواداولیه را تهیه كرده و به اشتغالزایی برسند.
در این میان محمدرضا نعمت‌زاده، وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز از خودکفایی در تولید لوازم خانگی در 10‌سال آینده خبر می‌دهد. او می‌گوید که برای تقویت توانمندی‌های داخلی، در نامه‌ای به شرکت‌های خارجی وارد‌کننده لوازم خانگی به ایران نوشتم كه باید محصول‌های خود را در ایران تولید کرده و سپس به شبکه بازار ارسال کنید.
این عضو کابینه یازدهم با اشاره به این‌که بیشتر برندهای معتبر دنیا در حوزه صنعت فعالیت می‌کنند، ادامه داد: داشتن نام تجاری معتبر برای محصول‌های داخلی که نمایانگر کیفیت و دوام محصول باشد، در به دست آوردن بازارهای جهانی بسیار موثر است.
در گندم خودکفا شدیم
عباس کشاورز، معاون امور زراعی وزیر جهادکشاورزی نیاز داخلی کشور به گندم را 13‌میلیون و 400‌هزار تن عنوان کرد و گفت: امسال ایران با تولید حدود 14‌میلیون تن گندم به خودکفایی در این محصول رسید و با توجه به ذخایر موجود نیازی به واردات نیست. او همچنین درخصوص مشکلات کود و سم کیفی، درباره وضع گندم در کشور افزود: دولت تاکنون 11‌میلیون و 200 هزارتن گندم خریداری کرده است. این مقام مسئول با بیان این‌که امکانات بیشتری برای همکاری بین بخش خصوصی ایران و صاحبان تکنولوژی آلمان برای انتقال تکنولوژی تولید بذر، کود و آفت‌کش‌ها فراهم کنیم تا دو طرف برای انتقال تکنولوژی تولید سرمایه‌گذاری کنند، گفت: همچنین در نظر داریم همکاری‌های خود را با شرکت‌های صاحب تکنولوژی اتحادیه اروپا افزایش دهیم تا سرمایه‌گذاری‌های مشترک صورت بگیرد و در این میان علاوه بر تولید داخل در صادرات نیز موفق‌تر عمل کنیم.
معاون وزیر جهادکشاورزی گفت: سند آفت‌کش‌های کشور پس از یک مطالعه 9 ماهه به‌زودی عرضه می‌شود و برای تکمیل این سند سموم پرخطر در مدت کمتر از یک‌سال از سبد مصرفی کشور حذف خواهد شد.
این مقام مسئول در وزارت جهادکشاورزی کابینه یازدهم درباره وضع تولید برنج گفت: امسال وضع تولید برنج مناسب است؛ به‌طوری که پیش‌بینی می‌شود میزان تولید به 2.1‌میلیون تن برسد که بین 6 تا 8‌درصد افزایش دارد.


تعداد بازدید :  510