شماره ۹۳۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور
صفحه را ببند
اخبار جهان

مقتدی صدر پارلمان عراق را به فساد متهم کرد
ایسنا| در پی سلب اعتماد پارلمان عراق از وزیر دفاع این کشور، مقتدی صدر پارلمان را به «فساد و حمایت از فاسدان» متهم کرد.  مقتدی صدر، رهبر جریان صدر عراق در بیانیه‌ای اعلام کرد: این پارلمان خودش فساد به وجود می‌آورد و حتی نشان داد که از فاسدان در دولت و کسانی حمایت می‌کند که نمی‌خواهند فساد در جامعه از بین برود.  صدر خطاب به نمایندگان پارلمان عراق گفت: تمامی شرافتمندان در پارلمان باید به صفت شرافت آراسته شوند و کسانی که دوستدار وطن خود هستند، باید از حیدر العبادی، نخست‌وزیر عراق حمایت کنند تا دو وزارتخانه کشور و دفاع را افرادی مستقل در اختیار بگیرند. صدر بر لزوم تعیین سریع وزرایی مستقل دور از طایفه‌گرایی و گرایش حزبی تأکید کرد و گفت: مردم نیز نباید در برابر نمایندگان خود در پارلمان ساکت بنشینند وگرنه کسی که به فساد رضایت دهد، خود از فاسدان است.  پارلمان عراق روز پنجشنبه با اکثریت آرا رأی به برکناری خالد العبیدی، وزیر دفاع عراق داد. العبیدی پیش‌تر سلیم الجبوری، رئیس پارلمان را به دست داشتن در فساد متهم کرده بود؛ اما هیأت قضائی عراق بعد از انجام تحقیقات الجبوری را تبرئه کرد.

مخالفت ضمنی انصارالله با طرح جان کری برای حل بحران یمن
انصارالله یمن هنوز به شکل رسمی واکنشی به طرح وزیر خارجه آمریکا برای حل بحران این کشور نداشته؛ اما تحلیلگران می‌گویند كه مخالفت این جنبش با تحویل دادن موشک‌های بالستیک نشان‌دهنده مخالفت آنها با این طرح است. «یگان موشکی» وابسته به انصارالله و ارتش یمن در پیامی که محمد عبدالسلام، سخنگوی انصارالله آن را در صفحه رسمی خود در فیس‌بوک منتشر کرد، آورده است: کسی که به گرفتن سلاح ما چشم طمع دارد، ما نیز به گرفتن جان وی طمع خواهیم کرد.  تحلیلگران می‌گویند كه این موضع انصارالله نشان‌دهنده مخالفت آنها با طرح جان کری، وزیر خارجه آمریکاست. جان کری روز پنجشنبه پس از دیدار با همتایان خود در شورای همکاری خلیج‌فارس و انگلیس در پایان نشستی در جده طرحی را برای حل بحران یمن ارایه داد. در پیام انصارالله و ارتش یمن آمده است: نیروهای موشکی با تمامی اعتماد و اطمینان خود اعلام می‌کنند که علاوه بر داشتن اراده جنگ و مبارزه، توانایی‌ها و امکانات لازم را برای مقابله با ائتلاف عربی در اختیار دارند و تلاش‌های خود را در تمامی سطوح افزایش خواهند داد تا اقتدار ملی را که ساخت موشک‌های جدید از واجبات آن است، برای مقابله با متجاوزان حفظ کنند. جان کری در طرحش تأکید کرده بود که موشک‌های انصارالله و ارتش یمن، عربستان، منطقه و همچنین آمریکا را تهدید می‌کند.  وی ایران را به ارسال موشک برای انصارالله متهم کرد. در همین راستا یکی از مذاکره‌کنندگان یمنی در مذاکرات صلح کویت اعلام کرد که طرح کری با طرح اسماعیل ولد الشیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن تفاوتی ندارد؛ اما یک ساختار فراگیر و نه‌تدریجی است.

ترکیه دو ‌سال پیش برای حمله زمینی به سوریه برنامه‌ریزی کرده بود
ایسنا| یک مقام مطلع مدعی شد که ترکیه دو‌ سال پیش برای اجرای حمله زمینی به سوریه برنامه‌ریزی کرده بود؛ اما این اقدام در پی تحولات ژئوپلتیک مختلفی ازجمله کارشکنی مظنونان کودتای ناکام اخیر ترکیه به تأخیر افتاد.  عملیات «سپر فرات» در حمایت از شورشیان سوری و برای پس گرفتن شهر مرزی جرابلس در سوریه از سوی ارتش ترکیه به راه افتاد. این نخستين مداخله زمینی ترکیه در درگیری‌ سوریه بود که هم داعشی‌ها و هم شورشیان کرد سوری را که مورد حمایت آمریکا هستند، هدف گرفت.  حال یک مقام مدعی است که این عملیات دو ‌سال است که به تأخیر افتاده است. این مقام گفت: افراد بانفوذی در ارتش ترکیه که گمان می‌رود در کودتای ناکام جولاي نقش داشته باشند، با بهانه‌هایی این عملیات را به تأخیر انداختند؛  علاوه بر این، ترکیه پس از ساقط کردن یک جنگنده روسیه نمی‌خواست که تنش‌های بین‌المللی را بیش از این افزایش دهد. از دید کرملین، ساقط‌کردن جنگنده که به مرگ یکی از خلبانان انجامید، یک تحریک شدید بود و روابط میان دو کشور به سرعت تیره شد. پس از آن حادثه، ترکیه گشتزنی هوایی بر فراز سوریه را متوقف کرد و این بدین معنا بود که ارتش ترکیه دیگر نمی‌توانست پوشش هوایی برای هرگونه عملیات زمینی در سوریه را فراهم کند.  این منبع آگاه ترکیه‌ای در مصاحبه با خبرگزاری فرانسه تأکید کرد: در شرایطی که نمی‌شد پوشش هوایی فراهم کرد، عملا اجرای  طرح‌های ما غیرممکن بود.  با این حال رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه ماه ژوئن بابت این حادثه عذرخواهی کرد و در راستای عادی‌سازی روابط با کرملین برآمد. این منبع آگاه تأکید کرد كه  روسیه به‌شدت از مداخله سایر نیروهای بین‌المللی در درگیری سوریه خشمگین بود؛ اما نهایتا روابط میان این دو کشور ارتقا یافت و «پس از آن بود که دیگر می‌شد طرح حمله زمینی را انجام داد.» این منبع آگاه همچنین با بیان این‌که آمریکا در توانایی نیروهای سوری برای پس گرفتن جرابلس تردید داشت، افزود: استدلال اصلی آنها این بود که شمار شورشیان میانه‌رو به‌حدی نیست که بتوانند از عهده وظیفه آزادسازی جرابلس و سایر بخش‌های شمال سوریه بربیایند. 


تعداد بازدید :  206