ایرنا| سن بالای رانندگان و رانندگی درشب مهمترین عوامل تصادفات جادهای در ایران به شمار میآیند. این درحالی است که عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی معتقد است، ایران برای صدور گواهینامههای مهارت رانندگی، سختگیری چندانی ندارد و این مسأله با توجه به رشد خیرهکننده شمار خودروهای شخصی اهمیت دوچندان پیدا میکند و به همین منظور پیشنهادهای اصلاحی کاهش سقف سن رانندگان و ساعت کارکرد در شبها به پلیس راهور ارایه شده است. عباس آخوندی وزیر راهوشهرسازی در هفتاد و ششمین جلسه کمیسیون ایمنی راهها با اشاره به تعداد بالای رانندگان پرخطر در جادههای کشور گفت: براساس شواهد موجود اکثر افرادی که در جادههای کشور رانندگی میکنند، مهارتهای لازم را ندارند و فقط یک گواهینامه با حداقل آموزشها اخذ کردهاند.وی افزود: قوانین رانندگی در بسیاری از کشورها بهگونهای است که دریافت بیش از 12 امتیاز منفی ازسوی راننده باعث تعلیق گواهینامه او به مدت دوسال و سلب مجوز رانندگی وی میشود، اما چنین سیستمی در ایران وجود ندارد و این مسأله باید در دستور کار قرار گیرد. معضل رانندگی پرخطر در جادهها با جرایم دومیلیون ریالی برطرف نمیشود. علاوه بر سختشدن فرآیند صدور گواهینامه باید مهارتها نیز در رانندگی افزایش یابد.وی خاطرنشان کرد: زمانی در تهران یکمیلیون و200هزار خودرو وجود داشت و هماکنون درکشور 18میلیون دستگاه خودرو داریم و بهطور مرتب درحال اضافهشدن است، به همین خاطر بحث صلاحیت روانی کار بسیار سختی است، اما بررسی صلاحیت داشتن در مهارتهای رانندگی قابل اجراست و باید در این مورد بهویژه از طریق رسانهها بحث و گفتوگو شود.