شماره ۹۳۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور
صفحه را ببند
گفت‌وگوی «شهروند» با بابک شادگان، پزشک ایرانی حاضر در رقابت‌های کشتی المپیک
اولتیماتوم من باعث شد حریف روس کشتی را قطع نکند
از‌ هادی عامل ممنونم که مرا به ایرانی‌ها شناساند انتظاری از مسئولان ندارم، وظیفه‌ام را انجام دادم نمی‌توانم بگویم در کشتی مافیا وجود دارد

حسین جمشیدی-شهروند| جدا از تمام اتفاقات تلخ و شیرینی که برای کشتی ایران در المپیک 2016 رخ داد، این مسابقات برای ایرانی‌ها یک چهره ویژه و جدید در خود جای داده بود. دکتر بابک شادگان که ریاست کمیته پزشکی اتحادیه جهانی کشتی را برعهده دارد، در اکثر رقابت‌هایی که یک طرف آن کشتی‌گیران ایرانی حضور داشتند، به‌عنوان پزشک حضور داشت و نقش ویژه او در رقابت فینال وزن 74 کیلوگرم کشتی آزاد بین حسن یزدانی و حریف روس کاملا به چشم آمد. از سویی تاکید‌هادی عامل روی نام پزشک ایرانی باعث شد تا نام او بر سر زبان‌ها بیفتد و همین بهانه‌ای شد تا با وی که مقیم کانادا است، از طریق ایمیل و پس از تلاش‌های فراوان همکلام شویم. در ادامه گفت‌وگوی «شهروند» با دکتر بابک شادگان را درباره اتفاقات رخ داده در المپیک 2016 می‌خوانید:  
 ‌هادی عامل بارها در گزارش‌های کشتی المپیک نام شما را برد، به همین دلیل اسم شما سرزبان‌ها افتاده و دچار شهرت زیادی شدید؟
هادی عامل به من لطف دارد و من هم از طریق برخی از دوستان متوجه این اتفاق شدم. البته من صرفا تلاش کردم وظیفه خودم را درست انجام دهم و اگر مورد توجه هموطنانم قرار گرفته‌ام این باعث افتخار و خوشحالی من است.
  شاید یکی از دردسرهای شما در این دوره درباره کشتی‌گیر روس بود که حریف حسن یزدانی در فینال شد؟
گادیف کشتی‌گیر وزن 74 کیلوگرم روسیه در اواخر مسابقه نیمه‌نهایی با حریف آذربایجانی خود دچار پارگی شدید پوست در ناحیه زیر ابروی سمت چپ شد که به سختی توانستیم آن را کنترل کنیم. با توجه به شدت و محل  پارگی، درمان زخم و پیشگیری از خونریزی‌های بعدی نیازمند ترمیم و بخیه کردن زخم و سپس پوشش مناسب آن بود. به همین جهت در فاصله استراحت بعد از رقابت‌های نیمه‌نهایی من به سرپرست و سرمربی تیم کشتی آزاد روسیه مراجعه و درخواست کردم اجازه بدهند تا با انتقال گادیف به کلینیک محل مسابقات نسبت به درمان کامل زخم اقدام شود. آقایان ذکر کردند که درمان توسط پزشک تیم روسیه درحال انجام هست و اطمینان دادند که درمان به بهترین نحو انجام خواهد شد. به جهت اطمینان، ساعاتی بعد مجددا به محل استقرار تیم روسیه مراجعه کردم و از وضع این کشتی پرس‌وجو کردم که تدیف، سرمربی روسیه ذکر کرد زخم به خوبی ترمیم و بانداژ شده است.
  اما دیدیم که این زخم باعث شد تا کشتی فینال زمان زیادی به طول بینجامد و حتی شما مجبور شدید به رئیس تشک بگویید کشتی‌گیر روس قادر به ادامه کار نیست.
با شروع رقابت فینال کشتی روس با یزدانی در لحظات اول و در اولین برخورد، خونریزی از محل زخم مجددا شروع شد و با وجود استفاده از مواد و داروهای کنترل‌کننده خونریزی و استفاده از متدهای متفاوت بانداژ، خونریزی با شدت بیشتر و به کرات تکرار شد. در زمان دوم و در شرایطی که کمتر از 2 دقیقه از زمان رقابت باقی مانده بود و مسابقه مجددا متوقف شده بود، به داور و سپس به رئیس تشک مراجعه کردم و توضیح دادم که خونریزی ادامه خواهد داشت و به نظر من بهتر است به جهت حفظ سلامت کشتی‌گیر مصدوم رقابت متوقف شود.
  و پاسخ آنها چه بود؟
رئیس تشک عنوان کرد که قادر به تمام کردن مسابقه نیست و صرفا من به‌عنوان پزشک رسمی مسابقات امکان اتخاذ چنین تصمیمی را دارم. البته چنین اختیاری به صراحت در مقررات پزشکی اتحادیه جهانی کشتی ذکر نشده و از سویی در آیین‌نامه داوری هم محدودیتی در تعداد توقف رقابت به جهت کنترل خونریزی ذکر نشده است. البته از نظر من قوانین در این قسمت نیازمند بازنگری است. در چنین شرایطی به رئیس تشک و سپس به گادیف و تدیف اعلام کردم که برای بار آخر اقدام به کنترل خونریزی با به کار بردن کامل‌ترین روش ممکن خواهم کرد و اگر یک بار دیگر به دلیل خونریزی از این زخم داور دستور به توقف مسابقه دهد، من رأی به اتمام مسابقه که به معنای شکست کشتی‌گیر مصدوم بود، خواهم داد.
  اگر آن اتفاق رخ می‌داد، شاید شما را به جانب‌داری از ایران متهم می‌کردند؟
بله همین‌طور است. البته من معتقد بودم که این تصمیم درست و حرفه‌ای بود اما رخ دادن این اتفاق می‌توانست به اختلاف نظرات گسترده و عواقب شخصی برای من منجر شود. با انجام بهترین متد کنترل خونریزی و بانداژ کامل خوشبختانه خونریزی کنترل شد و البته با توجه به هشدار جدی داده شده به نظر رسید که گادیف هم دیگر تمایلی برای توقف رقابت نداشت. چنین شد که رقابت ادامه پیدا کرد و با برتری یزدانی رقابت بدون حرف و حدیث به پایان رسید که من از این اتفاق بسیار خوشحالم.
  شاید برای خیلی‌ها سوال بود که چطور شما در اکثر مسابقات حتی در کشتی نمایندگان ایران حضور داشتید؟
من 2 همکار دیگر هم از پزشکان اتحادیه جهانی کشتی به همراه داشتم ولی مسئولیت اصلی به عهده من بود و سعی می‌کردم در تمام صحنه‌های حساس و پر ریسک شخصا حضور داشته باشم.  از طرفی حضور پزشک مسلط به زبان حداقل یکی از کشتی‌گیران یک رقابت می‌تواند به روند سریع درمان کمک کند. به همه این موارد علاقه شخصی من را هم در مراقبت از کشتی‌گیران کشورمان اضافه کنید.
  پس از حضورتان در المپیک به‌عنوان نماینده ایران، تقدیری از سوی مسئولان ورزش کشور از شما به عمل آمد؟
احتیاجی به تقدیر نبود. من هر آنچه انجام داده‌ام، انجام وظیفه بوده است. در عین حال مسئولان، مربیان و از همه مهم‌تر کشتی‌گیران تیم‌های ملی همیشه به من لطف داشته‌اند که این باعث خوشبختی من است.
  شما که عضوی از اتحادیه جهانی کشتی محسوب می‌شوید، فکر می‌کنید واقعا دست‌های پشت پرده و مافیای کشتی که همیشه درباره آن بحث می‌شود، وجود دارند؟
در حدی که در حیطه دریافت و مشاهدات من بوده شخصا شاهد تبانی و یا اعمال نظر واضحی در جریان این دوره از رقابت‌ها نبوده‌ام.  هدف مسئولان جدید اتحادیه جهانی کشتی ارتقا سطح کیفی و تکنیکی کشتی و شفاف‌سازی بیشتر در همه امور است. چنین تغییراتی البته نیاز به زمان و فعالیت بیش از پیش دارد.  در عین حال مرز بین اشتباه سهوی و عمدی به راحتی و همیشه قابل تشخیص نیست.
  ارزیابی‌تان از عملکرد کشتی‌گیران ایرانی در المپیک 2016 چطور بود؟
رقابت‌های ریو، چهارمین المپیکی بود که من به‌عنوان پزشک رسمی مسابقات المپیک ناظر رقابت‌های کشتی و شاهد فعالیت کشتی‌گیران کشورمان بودم. در کل آنچه به چشم من می‌آید پیشرفت موثر و تدریجی سطح کشتی کشورمان پس از المپیک پکن است. دلیلش هم بدون‌شک استفاده از افراد موثر و خبره در سطوح مختلف فدراسیون کشتی و مربیان خوب تیم‌های آزاد و فرنگی در کنار برنامه‌ریزی درست و منطقی بوده است. نباید فراموش کرد که رقابت‌های المپیک از بالاترین سطح و تلاش برای کسب بهترین نتایج برخوردار است. من نقش رسول خادم را به‌عنوان رئیس فدراسیون کشتی در ارتقای سطح و منزلت کشتی کشور بسیار مهم می‌دانم و  اعتقاد دارم تداوم حضور او می‌تواند به پیشرفت کشتی ایران کمک کند.
 ‌ در پایان از شرایط برگزاری المپیک 2016 و میزبانی برزیل هم برایمان بگویید؟
با در نظر گرفتن محدودیت‌های مالی، مشکلات بهداشتی و مناقشات سیاسی اخیر در کشور برزیل، المپیک در سطح قابل قبولی برگزار شد. کاستی‌هایی وجود داشت که در اجرای مسابقات تأثیر چشمگیری نداشتند.


تعداد بازدید :  366