شماره ۹۳۱ | ۱۳۹۵ يکشنبه ۷ شهريور
صفحه را ببند
مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران در گفت‌وگو با «شهروند»
مردم به «آرم و کاور» هلال‌احمر اعتماد دارند

الهام علمشاهی| هفته‌ دولت هفته اقتدار و پیروزى دولتى است که حمایت و پشتیبانى میلیون‌ها تن از ملت خود را همراه دارد. هفته دولت هفته سپاس و قدردانى از دولتى است که هدفش اجراى حدود الهى و احکام آسمانى اسلام و ایجاد جامعه‌اى سرشار از عدالت، نظم و امنیت است. دولتی که برای حفظ جان مردم کشورش در برابر بلایا و حوادث تلاش کرده و انتظار می‌رود با توجه به بحران‌خیز بودن سرزمینی که در آن زندگی می‌کنیم، همواره فکر و اندیشه داشته باشد و در کنار امدادگران و نجاتگران باشد؛ امدادگران و نجاتگرانی که قشر اعظم آنها عضو جمعیت هلال‌احمر هستند. از سویی با توجه به این‌که پایتخت این سرزمین بیش از دیگر نقاط دیگر در معرض خطرهای احتمالی است، باید تمهیدات بسیاری را برای در امان نگهداشتن این شهر اندیشید. در همین زمینه برای بررسی سطح توقعات جمعیت هلال‌احمر و به‌خصوص هلال‌احمر استان تهران از دولت کنونی «شهروند» گفت‌وگویی را با حسین کتابدار، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان تهران داشته که شرح آن در ادامه آمده است.
  باتوجه به این‌که در هفته دولت قرار داریم، در خصوص سطح توقعات جمعیت هلال‌احمر از دولت کمی توضیح دهید.
نکته مهمی که بایستی دولت محترم و رئیس‌جمهوری به آن توجه کند، تقویت مالی و اعانه‌ای است که در بودجه هلال‎احمر به آن اشاره شده و باید به این جمعیت تعلق بگیرد؛ یعنی به ازای خدماتی که ارایه می‌دهیم، مخصوصا در بخش امدادونجات به نیابت از دولت، طبق قاعده هزینه‌های این بخش یا بخشی از آن توسط دولت پرداخت شود. ‌سال گذشته در بخش اعتبارات از سوی دولت توفیق زیادی نداشتیم، اما خوشبختانه در‌ سال جدید با حضور دکتر ضیایی در هیأت دولت بنا شد 200‌میلیارد تومان به جمعیت هلال‌احمر کشور پرداخت شود که امیدوارم با تخصیص این میزان اعتبار، وضع هلال‌احمر کشور و به تبع آن هلال‌احمر استان تهران از جهت اعتباری ارتقا پیدا کند؛ البته ما محدودیت‎ها و مشکلات دولت را که در چه شرایط سختی به سر می‌برند را هم درک می‌کنیم.
  شما به‌عنوان مدیرعامل هلال‌احمر استان تهران و با توجه به اهمیت مسئولیتی که در قبال پایتخت دارید، توقعات از دولت را در این زمینه به چه شکل می‌بینید؟
اما اگر سطح توقعات استان تهران را از دولت در نظر داشته باشیم، بحث زلزله پایتخت مطرح می‌شود؛ زلزله احتمالی که هر 150‌سال یک‌بار اتفاق می‌افتد و الان به 185‌سال رسیده که وقوع هر لحظه این زلزله را در پایتخت در احتمالات‌مان داریم؛ با این تفاسیر زلزله تهران ابعاد ملی و علمی دارد و فراتر از بحث مرکز یک استان قرار می‌گیرد. اما اگر این زلزله رخ دهد و زیرساخت‌های شهر به هم بریزد، تبعات سیاسی بسیاری برای نظام، برای مردم و برای کشور خواهد داشت و امنیت کشور را به خطر می‌اندازد. بنابراین دولت محترم و دست‌اندرکاران دولت باید نسبت به زلزله تهران حساسیت داشته باشند و برای مدیریت این موضوع به ما کمک کنند.
  صحبت از زلزله پایتخت کردید؛ جمعیت هلال‌احمر چه اقداماتی را در این خصوص انجام داده است؟
ریاست جمعیت هلال‌احمر در این زمینه اقدامات خوبی را انجام دادند؛ بنا را بر حساس‌سازی میان مسئولان در رده‌های مختلف داشتند و هم در میان مردم این حساس‌سازی را ایجاد کردند که مردم آمادگی لازم را برای زلزله احتمالی پایتخت داشته باشند. البته این دغدغه نباید باعث ترس مردم شود، ولی به هرحال نکته‎ای است که مردم باید به آن توجه کنند؛ در این زمینه ما در استان تهران هم وظیفه داریم بحث آموزش همگانی و عمومی را گسترش دهیم.
  از نگاه شما تا چه میزان توانسته‌اید در جمعیت هلال‌احمر سطح انتظارات و توقعات مردم را برآورده کنید؟
این موضوع نیازمند ارزیابی‌های بسیار دقیق است که اگر هم  این بررسی‌ها در جمعیت انجام شده، من بی‌اطلاع هستم. اما در مجموع همان‌طور که می‌دانید هلال‌احمر سابقه‌ای بیش از 90‌سال دارد؛ در گذشته پیش از انقلاب هم خدمات زیادی را به مردم ارایه داده و بعد از انقلاب هم مخصوصا بعد از تغییر نام به «جمعیت هلال‌احمر»، در شرایط مختلف همواره کنار مردم بوده است و در سوانح بزرگی که اتفاق افتاده و همچنین در حوادث و بلایای بزرگ اعم از زلزله و سیل در ابعاد ملی و حتی  بین‌المللی در کنار مردم داخل و خارج از کشور بوده و کمک‌های شایانی هم انجام شده است.
در سطح ملی هرجا اتفاق افتاده، مردم را تنها نگذاشتیم. در حوادثی نظیر زلزله منجیل، بم و حتی حوادث استان خوزستان جمعیت هلال‌احمر با توجه به امکانات لجستیک و نیروی انسانی که در اختیار داشته است، در برخی نقاط به‌عنوان مأموریت اصلی و در دیگر نقاط به‌عنوان پشتیبانی حضور پررنگ داشته است. احساس من این است که مردم اعتماد خوبی به «آرم و کاور» جمعیت هلال‌احمر و اقدامات‌شان دارند؛ قطعا بخشی از این اعتماد به خاطر فعالیت‌ها و حضور بدون توقع هلال‌احمری‌ها یعنی امدادگران و نجاتگران در کنار مردم است و بخش دیگری هم به دلیل تلاش این جمعیت برای دور ماندن از مسائل سیاسی است، در حقیقت در اساسنامه هلال‌احمر تأکیده شده است که ما یک جمعیت غیرانتفاعی و سیاسی هستیم که بایستی از مسائل سیاسی به معنای خاص کلمه دور بمانیم و از این جهت هم ما از این مسائل فاصله گرفتیم و وارد بازی‌های سیاسی نشدیم. مردم احساس می‌کنند در هر دوره‌ای و با هر مناسبات سیاسی می‌توانند به جمعیت و همچنین به  کمک‌ها و توانمندی‌های آن اتکا داشته باشند.


تعداد بازدید :  313