شماره ۵۷۱ | ۱۳۹۴ يکشنبه ۳ خرداد
صفحه را ببند
«شهروند» گزارش می‌دهد؛ برگزاری آزمون تازه دولت، با وجود کنکورهای بی‌نتیجه برخی استان‌ها
بلاتکلیفی استخدامی در سیستان‌وبلوچستان

شهروند| دیروز ماراتن بزرگ متقاضیان آزمون استخدامی دستگاه‌های اجرایی کشور در‌ سال 94 برگزار شد و هزاران نفر متقاضی به امید پذیرفته شدن در این رقابت بزرگ، پای برگه‌های امتحان نشستند. آزمون ‌سال 94 در شرایطی انجام شد که هنوز پذیرفته‌شدگان آزمون سال‌های گذشته اولین روز کاری خود را استارت نزده و همچنان اخبار رسانه‌ها و وعده‌های مسئولان را برای بکارگیری دنبال می‌کنند. دولت برای جذب نشدن پذیرفته‌شدگان این آزمون موضوع کمبود اعتبار را به میان کشیده است اما با این وجود معلوم نیست دوباره با چه توجیهی فراخوان تازه برای استخدام جوانان بیکار را منتشر کرده است. این اتفاق و مشکل تأمین اعتبار برای بکارگیری پذیرفته‌شدگان آزمون‌های استخدامی که جوانان بیکار چند استان را در بلاتکلیفی نگه داشته است همچنان با وعده‌های تمام نشدنی مسئولان برای جذب پذیرفته‌شدگان همراه است. استان سیستان‌وبلوچستان یکی از مناطق کشور است که به این سرنوشت استخدامی دچار شده است.
آزمون ‌سال  92  و   وعده‌های محقق نشده
آزمون استخدامی ‌سال 92 در اولین ماه ‌سال یعنی فروردین‌ماه در سیستان‌وبلوچستان همزمان با سایر استان‌های کشور برگزار و اسامی پذیرفته‌شدگان اعلام شد. گیر و دار انتخابات رئیس‌جمهوری جدید، آزمون استخدامی آن‌ سال را تحت‌الشعاع قرار داده و موضوع را تا دی‌ماه همان ‌سال مسکوت گذاشت. اولین روز زمستان‌ سال 92 محمدباقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهوری دولت یازدهم که در نشست شورای برنامه‌ریزی استان سیستان‌وبلوچستان حاضر شده بود در مصاحبه‌ای با صداوسیما و همچنین خبرگزاری ایرنا اعلام کرد مجوز استخدام پذیرفته‌شدگان در آزمون سال‌های گذشته برای سیستان‌وبلوچستان صادر شده است. نوبخت توضیح داده بود برای رفع مشکل کمبود نیرو در دستگاه‌های اجرایی این استان، در نشست امشب مقرر شد افرادی که براساس قانون و رعایت ضوابط در سال‌های گذشته در آزمون استخدامی پذیرفته و مراحل استخدامی‌شان نیز انجام شده و تنها منتظر مجوز هستند در دستگاه‌های اداری و اجرایی جذب شوند.
اما این پایان انتظار 10ماهه پذیرفته‌شدگان نبود و این افراد با وجود پیگیری حضوری و تلفنی برای تعیین‌تکلیف وضع استخدامی خود همچنان با در بسته مواجه شدند.
انتظار دو ساله سر می‌شود؟
خبر جدید برای جذب پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی ‌سال 92 بیشتر از 9 ماه بعد روی خروجی رسانه‌ها قرار گرفت. در تاریخ 22مهر‌ سال 93 زهرا اربابی، معاون توسعه و مدیریت منابع انسانی استانداری سیستان‌وبلوچستان با خبرگزاری مهر گفت‌وگویی انجام داده و اعلام کرد: در ماه‌های آینده پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی به‌کار گرفته خواهند شد و به این ترتیب وضع استخدامی 527 نفر در ادارات سیستان‌وبلوچستان به سرانجام می‌رسد.
اربابی همچنین گفته بود پیش از این در آزمون استخدامی ادارات دولتی 527نفر از استان سیستان‌وبلوچستان پذیرفته شده‌اند که به دلیل تأمین نشدن منابع مالی و ردیف بودجه تاکنون امکان بکارگیری و استخدام آنها میسر نشده بود.
او تاکید کرده بود: خوشبختانه با مساعدت‌های انجام شده و پیگیری‌های به‌عمل آمده دراین راستا توسط استاندار محترم و نگاه ویژه معاونت راهبردی ریاست‌جمهوری تعداد ۵۲۷ نفر از قبول‌شدگان در آزمون‌های استخدامی دستگاه‌های مختلف در فروردین‌ماه ‌سال ۹۲ جذب کار شده و فرآیند استخدام آنها در ماه‌های آتی انجام و تکمیل خواهد شد.
انتظار یک‌سال و هفت ماهه باز هم به پایان نرسید و تلفن هیچ‌کدام از پذیرفته‌شدگان این آزمون استخدامی به صدا درنیامد تا این‌که در 21آبان‌ماه ‌سال گذشته باز هم معاون رئیس‌جمهوری مقابل میکروفن خبرنگاران قرار گرفته و تاریخ جدیدی برای بکارگیری پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی ‌سال 92 تعیین کرد. نوبخت به ایرنا گفت: تمام کسانی که مراحل استخدامی را به شکل قانونی پشت سر گذاشته‌اند از اسفندماه امسال مشغول به کار می‌شوند.
انتظار دو ساله پذیرفته‌شدگان آزمون استخدامی ‌سال 92 در اسفندماه هم به سر نیامد و تنها وعده‌ای تازه در 17 اسفند‌ سال گذشته مخابره شد. «عیدی استاندار سیستان‌وبلوچستان به پذیرفته‌شدگان آزمون استخدام» عنوان آخرین خبر در این زمینه بود.
گندم پرس به یادداشت‌ هاشمی استاندار سیستان‌وبلوچستان در صفحه شخصی‌اش استناد و از قول او اعلام کرده بود: در تازه‌ترین نشستی که با آقای نوبخت معاون محترم ریاست‌جمهوری و رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی و معاونان ارجمندش داشتیم، موضوع استخدام افراد شرکت‌کننده در آزمون سال‌های 91 و 92 را مطرح کرده و با به‌روز نمودن پرونده و لحاظ حال فعلی، مراحل صدور احکام اداری، جذب و بکار گیری در سازمان‌ها و ادارات استان سیستان‌وبلوچستان فراهم شد و این افراد در ابتدای ‌سال٩۴ مشغول خدمت خواهند شد.  هاشمی همچنین در یادداشتش نوشته بود در آستانه عید نوروز این شاید بهترین عیدی باشد برای جوانانی که مدت‌هاست خبر تعیین‌تکلیف استخدام خود را دنبال می‌کنند.
آزمون تازه هم برگزار شد
باز هم دو ماه دیگر از ‌سال جدید سپری شد و پذیرفته‌شدگان این آزمون همچنان در انتظار اولین روز کاری خود به سر می‌برند. این موضوع در شرایطی انجام می‌شود که دیروز جمعه متقاضیان استخدام در دستگاه‌های دولتی بار دیگر در جلسه کنکوری بزرگ نشسته و برای پذیرفته شدن در این آزمون به رقابت پرداختند. این درحالی است که پذیرفته‌شدگان سال‌های گذشته همچنان با بهانه کمبود اعتبار جذب نشده و اولین روز کاری خود را آغاز نکرده‌اند با این حال معلوم نیست دولت با چه توجیهی دوباره جوانان بیکار را به ماراتنی بزرگ اما بی‌سرانجام دعوت کرده است؟

دیدگاه‌های دیگران

ن
ناشناس |
مخالف 0 - 5 موافق
وااااااااااااااای ای خدای من امیدوارم که هر چه زود تر بروند سر کار
م
محمد |
مخالف 0 - 1 موافق
منم یکی از اون آدمای بدبختم. به خدا خودم و دیگر دوستانم مشکلات بسیاری برامون به وجود آورده و هیشکی هم پاسخگو نیست.... بازم ممنون از شهروند و نویسنده متن. سپاسگزارم
ن
ناشناس |
مخالف 0 - 0 موافق
واقعا شرایط سختیه! خدا به داد دل ما برسه. همش مسئولین بی مسئولیتی داریم که فقط صندلی مدیریت چسبیدن.
ن
ناامید |
مخالف 0 - 1 موافق
هر ماه که میاد وعده ماه بعد داده میشه بدون اینکه واقعا مسئولی پیگیر این کار باشه و جرات جواب دادن دقیق و راست رو داشته باشه. در ایران کسی جوانی نداره یه راست از کودکی به پیری میرسه اینه سرنوشت ما. کاش حداقل کسی درست حرف میزد و بعد بیش از 2 سال تکلیف رو روشن میکرد. کاش...
د
دروغ بزرگ |
مخالف 0 - 2 موافق
هیچکی مثل مسئولین ما نمیتونه خوب دروغ بگه. آقای نوبخت چطور به این راحتی اینقدر وعده دروغ به این جوونهای بدبخت میده.
a
amin |
مخالف 0 - 0 موافق
جناب نوبخت مگه نگفته بود که از فروردین ماه میتونن برن سرکار؟ یعنی هنوز نرفتن طفلی ها؟ نوبخت جان کجایی؟

تعداد بازدید :  634