شماره ۳۰۵۸ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
بیانیه مشترک ایران و پاکستان در پایان سفر رسمی رئیسی

وزارت امور خارجه پاکستان دیروز و پس از پایان سفر رسمی سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، به آن کشور، بیانیه مشترک تهران و اسلام‌آباد را در ۲۸ بند منتشر کرد.
در این بیانیه مشترک، بر اهمیت صلح و امنیت مرزهای مشترک، پروژه‌های انرژی از جمله خط لوله گاز ایران، اجرای طرح‌های مشترک اقتصادی توسعه‌محور برای کمک به تجاری شدن مرزها، تسریع روند امضای قرارداد تجارت آزاد و افزایش حجم تجارت دوجانبه به ۱۰ میلیارد دلار تاکید شده و دو طرف در مورد روابط پایدار و سازنده میان بنادر چابهار ایران و گوادر پاکستان به توافق رسیدند. در این بیانیه آمده است: ایران و پاکستان همچنین توافق کردند که بیست‌ودومین کمیسیون مشترک اقتصادی هرچه زودتر برگزار شود و همزمان نشست‌های رایزنی سیاسی سالانه دو کشور در قالب کمیته مشترک تجاری، تبادل منظم هیات‌های فنی و کارشناسان اقتصادی نیز صورت گیرد. هر دو کشور با اعلام «نقطه مرزی ریمدان» به عنوان گذرگاه مرزی بین‌المللی تحت پوشش حمل‌ونقل جاده‌ای بین‌المللی (TIR) و افتتاح دو بازارچه مرزی باقی مانده در نقطه مشترک مرزی ایران و پاکستان موافقت کردند.»
بر اساس این بیانیه، تهران و اسلام‌آباد به عنوان اعضای ابتکار کمربند و جاده و سازمان همکاری اقتصادی (اکو)، عزم قاطع خود را برای افزایش همکاری‌های حمل و نقلی، توسعه زیرساخت‌ها و انرژی ابراز کردند. دو کشور همچنین توافق کردند که روابط سودمند و پایدار بین دو بندر گوادر و چابهار را گسترش دهند.
هر دو طرف همچنین نقش کلیدی افزایش فرصت‌های اقتصادی و تجاری در بهبود محیط امنیتی در مناطق مرزی را تایید کردند. آنان با توجه به تحولات در سطوح منطقه‌ای و جهانی، بر اهمیت حل و فصل مسالمت‌آمیز اختلافات از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی برای یافتن راه حل‌های قابل قبول متقابل تاکید کردند.


تعداد بازدید :  29