شماره ۳۰۵۸ | ۱۴۰۳ پنج شنبه ۶ ارديبهشت
صفحه را ببند
از موافقت با افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول تا پویش 14 میلیونی فیبر نوری

اعضای هیأت دولت صبح دیروز با حضور در حیاط ساختمان پاستور، پاسخگوی سوالات خبرنگاران حوزه دولت بودند و از جزئیات توافقات امنیتی ایران و پاکستان گرفته تا ساخت ماهواره‌های جدید را برای آنان تشریح کردند.
جلسه هیات دولت روز پنجم فروردین ۱۴۰۳ به ریاست محمد مخبر، معاون اول رئیس‌جمهور، برگزار شد. سخنگوی دولت پس از پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران حاضر شد و به تشریح مصوبات جلسه هیات دولت پرداخت. به گفته علی بهادری جهرمی، به منظور نظارت موثرتر بر بازار، هیات وزیران با قید دو فوریت با لایحه اصلاحیه‌ای وزارت دادگستری روی قانون تعزیرات حکومتی که در کمیسیون حقوقی دولت مفصل مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود موافقت کرد تا هم بتواند فرایندهای رسیدگی سازمان تعزیرات حکومتی را سرعت بخشد و هم بتواند ضمانت اجراهای محکومیت‌ها و مجازات‌های سازمان تعزیرات حکومتی را تقویت کند و نظارت بسیار موثرتری بر مواردی که احیانا ًگران‌فروشی و احتکار و موارد تخلفات و جرایم تعزیراتی است داشته باشد. سخنگوی دولت یکی دیگر از مصوبات دیروز هیات وزیران را موافقت با پیشنهاد بانک مرکزی نسبت به افزایش سهمیه ایران در صندوق بین‌المللی پول عنوان کرد و گفت: «در این صورت حق امتیاز و حق رأی ایران حفظ می‌شود.»

۶۰ میلیون مترمکعب از حقابه هیرمند رهاسازی شد
علی سلاجقه، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، نیز با حضور در جمع خبرنگاران، گفت: «با توجه به شرایط مناسب بارشی که وجود داشت و سرریز شدن محدود از سد کجکی و سد پایین‌دست کمال‌خان، رهاسازی آب تا حدی صورت گرفته اما تمام دریچه‌های سد باز نیست. حدود ۵۰ تا ۶۰ میلیون متر مکعب آب رهاسازی شده که با رایزنی‌های مستمر با این کشور بیشتر خواهد شد.»

در «طرح نور» اساس کار تذکر است
احمد وحیدی، وزیر کشور، هم در حاشیه هیات دولت با بیان اینکه عفاف و حجاب از ارزش‌های ملی مذهبی و سنتی ماست، گفت: «فراجا خود را موظف به رعایت قوانین می‌داند و به آنها گفته شده که بین کسی که اغفال و اهمال دارد با کسی که مقاومت می‌کند فرق بگذارند. اساس این است که مسئله با تذکر اصلاح شود.» وزیر کشور درباره نشست‌های امنیتی ایران و پاکستان گفت: «در سفر به پاکستان با مسئولان امنیتی مذاکراتی داشتیم؛ نظرهای طرفین یکی بود و هر دو در خصوص برقراری امنیت تأکید داشتند و معتقدیم جریان‌های تروریستی که هم در خاک ایران و هم پاکستان عمل می کنند از طرف جریان‌های تروریستی خارجی هدایت می‌شوند.»

۱۰۰۰ هنرستان در کشور ساخته می‌شود
رضامراد صحرایی، وزیر آموزش و پرورش، در حاشیه نشست هیئت دولت گفت: «بعد از 12 سال از تصویب سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، امروز نخستین آیین‌نامه از اجرای آن یعنی آیین‌نامه تقویت و توسعه مهارت‌های دانش‌آموزان به تصویب هیأت دولت رسید و طی 5 سال آینده 1000 هنرستان جدید ساخته خواهد شد و 800 هنرستان از محل تغییر وضعیت مدارس موجود، به این تعداد افزوده می‌شود. همچنین طبق این آیین‌نامه تا پایان برنامه هفتم توسعه، 2500 هنرستان به واحد‌های تولیدی تبدیل می‌شوند. موضوع تغییر تقویم آموزشی که مصوبه دولت است در قالب یک طرح تصویب شده و در حال بررسی است و هنوز قطعی نشده است.»

14 میلیون خانوار تحت پوشش فیبر نوری  
وزیر ارتباطات نیز درباره رفع فیلتر گوگل‌پلی گفت: «دو بار درخواست رفع فیلتر گوگل‌پلی و بار سوم هم قبل از عید این درخواست را به کارگروه ارائه دادیم و قرار شد بررسی مجدد صورت بگیرد. امیدواریم در جلسه آتی هفته آینده دوستان همراهی کنند که این اتفاق بیفتد.» عیسی زارع‌پور درخصوص ماهواره گفت: «امسال برنامه‌ریزی‌هایی فراوانی درخصوص ماهواره‌ها انجام داده‌ایم که هم در ساخت ماهواره و هم در پرتاب، رویدادهای فضایی متعددتری را نسبت به سال گذشته داشته باشیم. ظرف یکی دو ماه آینده اولین رویدادها هم در مورد رونمایی از ماهواره‌های جدید و هم پرتاب آنها اتفاق خواهد افتاد.» وزیر ارتباطات با بیان این‌که بیش از ۷ میلیون خانوار در کشور تحت پوشش فیبر نوری قرار گرفته‌اند، گفت: هدف‌گذاری ما این است که امسال این آمار به ۱۴ میلیون خانوار برسد و مشترکین فیبر‌نوری را حداقل ۴ تا ۵ برابر خواهیم کرد.

تمام بدهی‌های کشور به بانک توسعه اسلامی را تسویه کردیم
وزیر امور اقتصاد و دارایی گفت: «مسیر دور زدن تحریم ها را در موضوع پرداخت بدهی جمهوری اسلامی به بانک توسعه اسلامی پشت سر گذاشتیم و  نه‌تنها بدهی‌ها مربوط به سال ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم، بلکه تمام بدهی را در ۱۴۰۲ به صفر رساندیم.» احسان خاندوزی گفت: «نه تنها بدهی‌ها تا سال ۱۴۰۰ را پرداخت کردیم بلکه تمام بدهی‌های جمهوری اسلامی در سال ۱۴۰۲ که سررسید شده بودند، به صفر رساندیم و خوشبختانه فرایند بازپرداخت سایر پروژه‌های عمرانی که در استان‌های مختلف در حال انجام است و تامین مالی آن بر عهده بانک توسعه اسلامی است، آغاز شده است.» وزیر امور اقتصاد و دارایی با بیان اینکه بیش از ۴۰ میلیون یورو بازپرداخت جدید برای تکمیل پروژه‌هایی از بانک توسعه اسلامی دریافت شده است، گفت: «امیدواریم در نشستی که هفته آینده در ریاض برگزار خواهد شد، مجوز پرداخت‌های بیشتری را دریافت کنیم و برای سه پروژه جدید دیگری که معرفی کردیم و رئیس بانک توسعه اسلامی هم این سه پروژه را تعریف کردند، برای امسال خبررسانی کنیم.»

جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور نیز جزئیات برنامه‌های دولت برای ارتقای رتبه ایران در کاربرد هوش مصنوعی را تشریح کرد.
روح‌الله دهقانی فیروزآبادی در حاشیه جلسه هیات دولت گفت: «کارور هوش مصنوعی به زودی تاسیس خواهد شد که تحت عنوان شرکت تقریبا خصوصی است که زیرساخت‌های پردازشی و زیرساخت‌های داده‌ای و زیرساخت‌های کتابخانه‌های بزرگ را برای بحث هوش مصنوعی فراهم می‌کند. اینها ابزارهای کمک‌کننده جریان کاربردی‌سازی هوش مصنوعی در حوزه‌های مختلف پزشکی، سلامت، ارتباطات، شهرهوشمند و مالی و غیره است. با تمرکزی که معاونت علمی و مرکز ملی هوش مصنوعی و شخص رئیس‌جمهور در موضوع هوش مصنوعی دارند، پیش‌بینی ما این است که سال ۱۴۰۳ سال پرباری از نظر عملیاتی و اجرایی شدن کارهای اجرایی و کاربردی است و این کارها کمک می‌کند که کشور از نظر رتبه کاربرد هوش مصنوعی ارتقا پیدا کند.»


تعداد بازدید :  39