شماره ۳۰۵۰ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
گزارش شورای روابط خارجی آمریکا درباره عملیات ایران علیه اسرائیل
وقتی ایران یک وضعیت هشدار‌دهنده را برای اسرائیل و آمریکا کلید می‌زند !

«آیا حملات ایران به اسرائیل باعث تشدید نگرانی‌ها می‌شود؟» شورای روابط خارجی آمریکا در مقاله‌ای تحلیلی درباره نخستین حمله مستقیم ایران به اراضی اشغالی توسط اسرائیل پیش‌بینی کرده این حملات که در نوع خود بی‌سابقه بوده است می‌تواند ظرفیت ایجاد جنگ گسترده‌تر در منطقه را دارا باشد. این اندیشکده با طرح این سؤال که آیا دامنه حملات ایران، تعداد پهپادها و موشک‌ها شگفت‌انگیز بود؟ به نقل‌قول‌های مقامات جنگ اسرائیل استناد کرده و نوشته این حمله شامل پرتاب بیش از سیصد هواپیمای بدون سرنشین و چند موشک کروز و بالستیک بوده است و نخستین بار بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است که ایران مستقیما به خاک [تحت اشغال] اسرائیل حمله می‌کند. مقاله شورای روابط خارجی آمریکا تأکید کرده که هیچ‌یک از طرفین خواهان این درگیری نیستند، اما آنچه در ادامه اتفاق می‌افتد، بستگی به اراده خودشان دارد و اینکه چگونه می‌توانند تنش را کاهش دهند، چالش‌برانگیز است. اگر رژیم اسرائیل تلافی کند، سپس ایران هم باید پاسخ دهد.

مخاطب خاص هشدار ایران، آمریکاست
ایران اعلام کرده از هر کشوری که در پاسخ به حمله ایران به اسرائیل کمک کند، انتقام خواهد گرفت. شورای روابط خارجی آمریکا معتقد است این هشدار به آمریکا اشاره دارد. ایران می‌تواند نیروهای منطقه‌ای تحت حمایت خود را تشویق کند که پس از فروکش کردن بحران کنونی، بار دیگر پایگاه‌های آمریکایی را هدف قرار دهند. استراتژی منطقه‌ای ایران این مزیت را داشته است که از این کشور در برابر انتقام‌جویی مستقیم ایالات متحده محافظت می‌کند، زیرا دولت بایدن پاسخ خود را بر نیروهای طرفدار سیاست‌های جمهوری اسلامی متمرکز کرده است.
نوبت به دیپلماسی میانجیگری رسیده است؟
شورای روابط خارجی آمریکا درباره اینکه چگونه می‌توان تنش‌زدایی کرد و کدام کشورها می‌توانند نقش مؤثری در کاهش خصومت‌ها داشته باشند؟ ادامه داده است: «مطمئناً دیپلماسی میانجیگری قابل‌توجهی وجود دارد. حامیان بزرگ قدرت، در هر دو طرف ایفای نقش خواهند داشت. چین با بیانیه‌ای ابراز نگرانی شدید کرده؛ دولت بایدن به‌احتمال زیاد سعی می‌کند رژیم اسرائیل را از اقدام تلافی‌جویانه منصرف کند. اگرچه رژیم اسرائیل خواستار تشکیل جلسه ویژه شورای امنیت سازمان ملل در مورد این حملات شده است، اما با توجه به اختلافات موجود بین اعضای دارای حق وتو، بعید به‌نظر می‌رسد که اتاق شورای امنیت، محل مناسبی برای حل این مناقشه باشد.


تعداد بازدید :  247