شماره ۳۰۵۰ | ۱۴۰۳ سه شنبه ۲۸ فروردين
صفحه را ببند
نرخ ارز کاهشی شد
آرامش در بازار با نمایش اقتدار نظامی

 با پاسخ نظامی ایران به تجاوز اخیر رژیم صهیونیستی، برخی پیش‌بینی رشد غیرمنتظره نرخ دلار را می‌کردند، ولی نمایش اقتدار نظامی ایران نه‌تنها قیمت‌های تخیلی ارز را محقق نکرد، بلکه قیمت‌ها کاهشی شد.
قیمت ارز در هفته‌های اخیر با نوساناتی همراه بود که این نوسانات بعد از حمله اسرائیل به سفارت جمهوری اسلامی ایران در سوریه به اوج خود رسید. تا قبل از پاسخ ایران به اسرائیل بازار طلا و ارز شاهد نوسانات لحظه‌ای و رشد شدید قیمت‌ها بودند.
بازار از ترس درگیری بیشتر و احتمال آغاز جنگ بین ایران و اسرائیل در 10‌ـ‌12 روز گذشته به‌شدت با افزایش قیمت‌ها همراه بود اما بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، ورق در بازارهای ایران برگشت.
بازارهای ارز، طلا و سکه درحالی از  یکشنبه با روند کاهشی و افزایش فروشنده‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند که دلال‌ها و سفته‌بازان که صبح 26 فروردین و بعد از پاسخ ایران به اسرائیل انتظار دلار 75هزارتومانی را داشتند، می‌گفتند: دلاری که صبح 70 را رد کرد الآن به‌زور 64 هزار تومان خرید و فروش می‌شود!
مشاهدات میدانی از خیابان منوچهری و صرافی‌های خیابان فردوسی نشان می‌دهد که دلال‌ها از ترس اینکه از بازار عقب بیفتند دنبال فروش دلارهای خود هستند و همین موضوع موجب هیاهو بین دلال‌ها و سفته‌بازان بازار ارز شده است.
در بازار سبزه‌میدان نیز وضعیت مشابه فردوسی بوده است؛ بعد از پاسخ محکم ایران به اسرائیل، آرامش به این بخش هم بازگشت و قیمت‌ها که سر به فلک کشیده بودند با تغییر فاز در مدار نزولی قرار گرفته‌اند. البته معامله‌گران عمده در بازار طلا و کسبه این بخش هم مانند دلارفروشان، می‌گویند بعد از پاسخ ایران، قیمت‌ها کاهشی شده است و این وضعیت در روزهای آینده هم ادامه خواهد داشت.
قیمت سکه در بازار متشنج پیش از نمایش اقتدار نظامی ایران در منطقه و جهان به 46 میلیون هم نزدیک شده بود ولی امروز به کانال 42 میلیون تومان بازگشته است. قیمت هر گرم طلای 18عیار نیز که به 4 میلیون تومان هم رسیده بود با بازگشت آرامش به بازارها به 3 میلیون و 600 هزار تومان رسیده است و فعالان بازار طلا پیش‌بینی می‌کنند: درصورتی که آرامش برقرار باشد و درگیری نداشته باشیم، قیمت طلا به 3 میلیون و 400 هزار تومان هم برمی‌گردد.
بازار سرمایه هم با پایان یافتن تنشهای منطقه‌ای و آرامش نسبی در فضای سیاسی، به رنگ سبز درآمده و با افزایش قابل‌توجه تقاضای خرید مواجه است.
همان‌طور که از تابلوی قیمتی بازارهای ارز، طلا، سکه و سرمایه مشخص است، نمایش اقتدار نظامی و ملی کشورمان در منطقه و دنیا و پاسخ محکم به اسرائیل توانسته است مقدمات بازگشت آرامش و ثبات اقتصادی را فراهم کند و انتظار می‌رود بعد از این با سیاست‌های اقتصادی مناسب؛ مقدمات بازگشت آرامش اقتصادی و ثبات قیمت‌ها هم در بازارها فراهم شود.


تعداد بازدید :  139