شماره ۲۰۶۹ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۲۷ شهريور
صفحه را ببند
روحانی در جلسه هیأت دولت با اشاره به مشکلات اقتصادی، قیمت‌های موجود را ناعادلانه خواند
کالا موجود است اما سیستم توزیع مشکل دارد
رشد اقتصادی کشور در سه ماه اخیر منفی شش‌دهم‌ درصد بوده است تلاش آمریکا برای تمدید تحریم‌های ایران شکست خورده است

[شهروند] حجت‌الاسلام‌والمسلمین حسن روحانی‌ با اشاره به تلاش‌های شکست‌خورده آمریکا برای تمدید تحریم تسلیحاتی ایران گفت: «آمریکا که بسیار روشن از برجام خارج شده، هرچه فحش عالم بوده نثار برجام کرده، بقیه کشورها را به خروج از آن تشویق کرده و به دنبال تهدید کشورهایی رفته که با ایران ارتباط اقتصادی داشتند و حال می‌خواهد از مکانیزم درون برجام استفاده کند و دیدیم که یک قدم هم نتوانست بردارد.» او که در جلسه صبح چهارشنبه هیأت دولت صحبت می‌کرد، در واکنش به اظهارات مقامات آمریکایی درخصوص به‌کارگیری مکانیزم ماشه، گفت: «در دنیا دو، سه کشور هستند که به آمریکا چسبیده‌اند، یکی رژیم نامشروع صهیونیستی است و جز آن یکی، دو کشور کوچک. جز این، کسی آمریکا را همراهی نکرده و از الان پیروزی ملت ایران را در روزهای شنبه و یکشنبه هفته بعد تبریک می‌گویم.» او ادامه داد: «آمریکایی‌ها به دنبال این بودند که ما را به فروپاشی اقتصادی بکشانند و تصور می‌کردند تا خرداد و تیرماه ما را به فروپاشی اقتصادی و در مردادماه به فروپاشی اجتماعی می‌کشانند و تا بهمن‌ماه به فروپاشی امنیتی می‌رسانند. چنین فکر کودکانه‌ای در ذهن کاخ سفید بود.» ‌روحانی در پاسخ به ادعای ترامپ درباره رشد منفی 24‌درصدی اقتصاد ایران هم گفت: «رشد اقتصادی‌مان در طول سه ماه اخیر طبق اعلام بانک مرکزی منهای شش‌دهم است و ما در کشاورزی و صنعت رشد مثبت داشتیم. پارسال هم برخلاف اینکه پایانش به کرونا خورد، اما رشد اقتصادی بدون نفت ما مثبت یک‌ویک‌دهم بوده است. امیدواریم امسال هم بتوانیم به رشد مثبت اقتصادی برسیم‌.»
رئیس‌جمهوری کشورمان در بخش دیگری از صحبت‌هایش به گرانی اجناس و کالاهای مورد نیاز مردم پرداخت: «امروز اعتراف می‌کنیم که مردم عزیز ایران! در تأمین مواد غذایی از لحاظ اصل این مواد، موجودی داریم و در بازار وجود دارد اما قیمت ناعادلانه، غیرمنصفانه، غلط و نادرست است.» او دلیل بخشی از این مشکلات را سیستم توزیع کالاها عنوان کرد و در این‌باره توضیح داد: «کالا وجود دارد، اما در بازار به درستی عرضه نمی‌شود. ما باید پایش و نظارت داشته باشیم و باید تعزیرات حکومتی با تمام توان در بازار باشد و قوه قضائیه هم آماده است.» او بخش دیگری از مشکلات اقتصادی این روزها را به نبود وزارت بازرگانی مرتبط دانست و در این‌باره گفت: «گفتیم باید وزیر بازرگانی مستقل داشته‌ باشیم که نشد و اینکه نشد ملت ضرر کرد. ما اگر وزیر مستقل داشتیم وضع بازار به مراتب بهتر از این بود. وزیر به مجلس معرفی می‌کنیم و رأی کافی نمی‌آورد. البته این حق مجلس است و من نمی‌خواهم ایرادی بگیرم اما شرایط ما شرایط خاصی است. ما در شرایط تحریم هستیم. این حرف دقیق نیست. ما در دولت قبلی هم مدتی در تحریم بودیم، اما الان در جنگ اقتصادی هستیم و با تروریسم اقتصادی مواجهیم. می‌بینید که چطور کشتی‌های ما را در دریاها دنبال می‌کنند.»
او خطاب به منتقدانی که این روزها دولت را به بی‌اعتنایی متهم می‌کنند هم گفت: «ما در حد توان خود در زمینه حقوق کارمندان، بازنشستگان و کارگران تلاش می‌کنیم و کسی فکر نکند و نگوید که قیمت‌ها در بازار بالا رفت و اینها به فکر ما نبودند. کسی فکر نکند دولت دست روی دست گذاشته است. ما در حال تلاش هستیم که مشکلات مردم کم شود، هر چند مردم هم در شرایط سختی هستند.»
او در پایان صحبت‌هایش از پرداخت 3‌هزار‌میلیارد تومان از مطالبات پرستاران خبر داد و درباره همسان‌سازی حقوق بازنشستگان هم گفت: «برای اینکه بتوانیم حرکت خوبی برای رفاه مردم داشته باشیم، تلاش‌های خوبی صورت گرفته است. دولت ۳۲‌هزار‌میلیارد تومان سهام را واگذار کرد برای اینکه این کار انجام شود. ان‌شاء‌الله امروز هم در جلسه دولت درباره کارهایی که باید برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان لشکری و کشوری انجام شود، بحث خواهد شد.»


تعداد بازدید :  295