شماره ۱۹۷۷ | ۱۳۹۹ پنج شنبه ۱ خرداد
صفحه را ببند
در سوگ مجلس؛ در دفاع از نمایندگان

طیبه سیاوشی نماینده تهران در مجلس دهم

روز گذشته آخرین جلسه علنی مجلس دهم برگزار شد؛ مجلسی که در طی دوره پرفراز و نشیب خود زیر تیغ دوست و مخالفش قرار گرفت.
شاید مهم‌ترین نقدی که به مجلس دهم وجود داشت، از دست‌رفتن‌ شأن و جایگاه مجلس بود. هر چند دفاع همه جانبه و صددرصدی از مجلس دهم کلیشه‌ای غیر معقول است و من هم سعی می‌کنم در دو بخش توضیحی در مقام دفاع از مجلس دهم ارایه کنم تا نشان دهم باید در سوگ مجلس نشست نه نمایندگان آن. به نظر من، باید واقع‌بینانه با مجلس دهم مواجه شد و از این منظر این مجلس نقاط ضعف و قدرتی داشت که هر کدام باید در جایگاه درست خود و با رویکردی بدون پیش‌فرض‌های سیاسی و رعایت انصافی عقلانی بررسی شود.
از  نظر حفظ شأنیت مجلس این امر به نمایندگان دوره خاصی ارتباط ندارد و به جایگاه مجلس در ساختار حکومت باز می‌گردد که مجلس را به این صورتی که امروز منتقدان می‌گویند به نمایش گذاشته است. درباره بسیاری از مواردی که محل انتقاد است، باید دید که تا چه حد از نظر ساختاری مجلس توانایی تصمیم‌گیری داشته است.
درواقع تا جایی که در حدود اختیارات مجلس بوده، ما مقاومت و پافشاری و سعی کرده‌ایم شأن مجلس را رعایت کنیم.
نکته مهم دیگری که باید درباره تضعیف جایگاه مجلس یادآوری کرد و از دید منتقدان بی‌رحم آن پنهان باقی مانده، رویه‌ای است که پیش از این هم در دوره‌های قبلی مجالس ایران وجود داشته است و از این منظر مجلس دهم وارث آنها بوده است. برای مثال در بحث بنزین که بسیار بحرانی شد تمامی نمایندگان مجلس سعی کردند تا حوادث به گونه‌ای دیگر رقم بخورد تا جان بسیاری از افراد از دست نرود؛ اما در همین بحث بنزین قانون دایمی احکام توسعه به دولت اجازه می‌دهد برابر با نرخ تورم بر قیمت حامل‌های انرژی بیفزاید اما دولت یازدهم و دوازدهم بنا به دلایل و شرایطی این کار را انجام نداد و در آبان 98 دست به این اقدام زد.
از سوی دیگر باید از جایگاه فراکسیونی که چهار سال در آن حضور داشتیم و با اعتماد بدنه اجتماعی اصلاحات به آن راه یافتیم دفاع کنم. شاید در جوی که در جامعه امروز وجود دارد ما نمایندگان فراکسیون امید را به کم‌کاری  و برخی اوقات به نمایشی‌بودن متهم کنند، اما با ایمانی که به قسم نمایندگی‌ام در دفاع از قانون اساسی دارم می‌گویم ما از هیچ تلاشی برای پاسداشت حقوق مردم در مرحله اول و دفاع از قانون اساسی کوتاهی نکردیم. نمی‌خواهم بگویم که عملکردی حتی مطلوب داشته‌ایم؛ اما همواره سعی کردیم که مسئولیت‌پذیر باشیم و حکم آقای محمود صادقی نشان‌دهنده آن است که نمایشی در کار نبوده است.


تعداد بازدید :  1396