شماره ۱۹۱۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
دستورالعمل جمعیت‌های ملی و تیم‌های پاسخگویی فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ برای ارتباطات پرخطر و مشارکت‌پذیری جوامع در مقابله با ویروس کرونا
به انتظارات عمومی گوش کنید!

 فدراسیون بین‌المللی صلیب‌سرخ و هلال‌احمر دستورالعملی را برای جمعیت‌های ملی و تیم‌های پاسخگویی فدراسیون بین‌المللی برای ارتباطات پرخطر و مشارکت‌پذیری جوامع به منظور مقابله با ویروس کرونا ارایه کرده است. آنچه در ادامه می‌آید،  بخشی از این د‌ستورالعمل‌هاست.
  ارتباطات پرخطر و مشارکت‌پذیری جامعه
در فرآیندها و رویکردها برای تعامل و ارتباط منظم با مردم و جوامع برای مشارکت و فعال‌کردن جوامع برای ارتقای رفتارهای سالم و جلوگیری از شیوع بیماری‌های عفونی، مانند شیوع فعلی ویروس کرونا ما این کار را انجام می‌دهیم:  
 بکارگیری انواع روش‌های مشارکت جامعه و کانال‌های ارتباطی قابل اعتماد برای دستیابی، تأثیرگذاری، مشارکت، فعال‌کردن و درگیرکردن جوامع با اطلاعات صحیح درباره خطر، علل، علایم، پیشگیری و درمان ویروس که به راحتی قابل درک و اعتماد باشند.
 ایجاد ظرفیت محلی با گوش‌دادن و استفاده از بازخورد و ایده‌های جامعه در مورد چگونگی آماده‌سازی و پاسخ به شیوع ویروس کرونا. این مسأله مهم است که ایجاد مالکیت جامعه در زمینه پیشگیری، آمادگی و پاسخ به ویروس کرونا ایجاد شود.
 به همان اندازه که سعی می‌کنیم راه‌حل ارایه دهیم، این افراد و جوامع خواهند بود که مجریان اصلی و رهبران در پیشبرد اقدامات فردی و جمعی برای جلوگیری و پاسخ به ویروس هستند.
 اعتمادسازی ضروری است. هنگامی که جوامع ما را به‌عنوان یک منبع مشاوره معتبر تشخیص دهند، اگر توصیه داوطلبانه را بپذیرند و براساس آن عمل کنند، تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت.
مردم و جوامع باید توصیه‌های بهداشت عمومی را کاملا درک و بپذیرند. اگر این‌گونه نباشد، ممکن است حتی اقدامات پیشگیری را رد کنند و این باعث گسترش بیماری می‌شود.
وقتی شایعات سریع‌تر از حقیقت گسترش می‌یابند، می‌تواند افراد را از محافظت در برابر خود باز دارد و ارتباط خطرآمیز را تضعیف کند.
 ما باید بررسی کنیم که چگونه اخبار و پیام‌ها توسط جوامع تفسیر می‌شوند. به‌عنوان مثال، خبر «ابولا جان می‌گیرد» در حین شیوع بیماری ابولا باعث شد مردم به این باور برسند که این بیماری غیرقابل درمان است و به همین دلیل آنها تصمیم به مرگ در خانه گرفتند تا اینکه به مراکز درمانی بروند و به عدم شیوع بیماری کمک کنند. پیام‌های مربوط به ویروس کرونا نیز باید آزمایش شوند تا اطمینان حاصل شود که واضح هستند و منجر به تغییر رفتار ناخواسته نمی‌شوند.
 کار با جوامع و به دست آوردن رهبران قابل اعتماد و تأثیرگذار اصلی در جوامع، جوامع را بسیار سریع‌تر و مؤثرتر بسیج می‌کند تا صرفا کارکردن از طریق داوطلبان جمعیت.
جوامع برای مداخلات جلوگیری از شیوع ویروس تمرکز بسیاری دارند و رویکردهای مشارکت جامعه در عملیات‌هایی با محوریت بهداشتی برای حمایت و حصول اطمینان از اینکه پاسخ‌ها می‌توانند به جلوگیری از انتقال ویروس، محافظت از افراد آسیب‌پذیر و پایان شیوع آن کمک کند، از اهمیت ویژه‌ای برخوردارند.
با توجه به نگرانی‌ها و سوالات جوامع و همچنین انجام اقداماتی که می‌تواند برای محافظت از سلامت آنها انجام شود، برای تمام چیزهایی که می‌دانید و نمی‌دانید، با بررسی آخرین مستندات سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت و درمان خود، آماده پاسخگویی باشید. (آخرین ابزار ارتباطات پرخطر را بررسی کنید.)
برقراری ارتباط درباره آنچه هنوز نمی‌دانیم، بهتر از سکوت است؛ زیرا این سکوت اغلب به‌عنوان سرکوب اطلاعات و حتی خلأ اطلاعاتی که در آن شایعات به راحتی رشد می‌کنند، تعبیر می‌شود.
 ارزیابی‌ها باید نیازهای تغییر اجتماعی و رفتاری (یعنی دانش، نگرش، عملکرد، عقاید و همچنین کانال‌های ارتباطی معتبر) را پوشش دهد و با هماهنگی سایر شرکا انجام شود تا بتواند یک ارتباط پرخطر هماهنگ، مشارکت جامعه و رویکرد بسیج اجتماعی را ایجاد کند.
 سیستمی برای گوش‌دادن به انتظارات عمومی و یافتن شایعات و اطلاعات غلط ایجاد کنید، به‌عنوان مثال با نظارت بر رسانه‌ها و حتی شبکه‌های اجتماعی، پیونددادن به مکانیسم‌های موجود و ایجاد بازخورد درجامعه و با جمع‌آوری بازخورد از کارمندان حوزه مراقبت‌های بهداشتی یا خطوط داغ. درصورت لزوم، سیستم‌هایی برای پاسخ به شایعات، اطلاعات غلط و سوالات متداول ایجاد کنید.
 از طریق بازدید داوطلبانه از منازل مردم، رادیو و رسانه‌های اجتماعی برای آگاهی مخاطبان و جمع‌آوری و پاسخ به همه سوالات، نگرانی‌ها، تصورات غلط اقدام کنید.
 توصیه می‌شود در جهت استفاده هدفمند از فعالیت‌های ارتباطی، با تمرکز بر رویکردهای مشارکت محلی، اقدامات پیشگیرانه اصلی با تمرکز روی اقدامات بهداشتی و رفتارهای اجتماعی که باید از آنها پرهیز شود، اقدام کنید.
داوطلبان را در مورد چگونگی مشارکت، گوش‌دادن و برقراری ارتباط بهتر در مورد ویروس ازجمله اطلاعات ناشناخته مهم، آموزش دهید.
 تأثیرگذاران کلیدی را شناسایی کنید (به عنوان مثال، چهره‌های معتبر عمومی، متخصصان جامعه، کارشناسان مذهبی، کارکنان بهداشت، پزشکان سنتی) و شبکه‌ها، ازجمله رسانه‌های محلی و اجتماعی را شناسایی کنید. شناسایی این افراد می‌تواند به اطلاع‌رسانی و بسیج مردم کمک کند.
 در ارتباط با ارتباط‌های پرخطر و مشارکت جامعه چه چیزی را باید به خاطر بسپاریم؟
متناسب با فضای محلی عمل کنید: در گفت‌وگوهای خود با تمرکز بر پیام‌های تأییدشده محلی، كه متناسب با فضا و سوالات محلی، انتظارات، عقاید و شیوه‌هاست، عمل کنید.
 نکات گفت‌وگوی خود را تغییر دهید تا با نیازهای اطلاعاتی و درک مردم از زمان شروع پاسخ مطلع شوید: پاسخ به اطلاعات مردم و بازخوردهایی که ارایه می‌دهند و همچنین شایعات و انتشار اطلاعات غلط در منطقه.
 پیام‌های خود را آزمایش کنید: هرگونه مطالب و پیام‌های خبری باید قبل از انتشار گسترده توسط جامعه هدف مورد آزمایش قرار گیرند تا اطمینان حاصل شود که آنها به خوبی درک شده‌‎اند و در ایجاد سردرگمی سهمی ندارند.
 برای تقویت اطلاعات کلیدی با منابع معتبر اصلی ارتباط برقرار کنید.
 گوش کنید! نیازهای اطلاعاتی را جمع‌آوری کرده و شایعات و بازخوردها را به‌طور مرتب تجزیه و تحلیل کنید: این اطلاعات برای شکل‌دادن پیام‌ها ی شما مهم هستند.
 کارمندان و داوطلبان را آموزش دهید: همه افراد از ابتدا دارای ارتباط نیستند و برخی ممکن است برای تقویت مهارت‌های جمع‌آوری ارتباطات، گوش‌دادن و بازخورد خود به کمک نیاز داشته باشند.


تعداد بازدید :  310