شماره ۱۹۱۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
گزارش کوتاه

رئیس‌جمهوری افغانستان دستور برگزاری مراسم تحلیف داد
محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان با صدور فرمانی، کمیسیونی را موظف به برگزاری مراسم تحلیف رئیس‌جمهوری افغانستان کرد. در این فرمان اشرف غنی؛ غلام بهاءالدین جیلانی، رئیس شورای ولایتی پروان و همچنین رئیس اداره مستقل ارگان‌های محلی را به ریاست این کمیسیون منصوب کرده است. در این دستور آمده که این کمیسیون مکلف است طی پنج روز آینده این مراسم را برگزارکند.اعضای این کمیسیون عبارتند از ‌هارون چخانسوری، معاون و سرپرست وزارت امور خارجه، ژنرال بسم الله وزیری، رئیس ستاد مشترک ارتش افغانستان، معاون دفتر شورای امنیتی ملی افغانستان در امور سیاسی و مردمی، سرپرست ریاست عمومی اداره امور ریاست جمهوری، وحید عمر، رئیس عمومی ارتباط عامه و استراتژیک و مشاور ارشد رئیس‌جمهوری و شاه حسین مرتضوی، مشاور ارشد رئیس‌جمهوری در امور فرهنگی.غنی وزارت‌های دفاع، کشور، حمل‌ونقل، ریاست امنیت ملی، شهرداری کابل و سایر اداره‌های دولتی را مکلف‌ کرده است تا با کمیسیون برگزاری مراسم تحلیف همکاری کنند. این کمیسیون موظف است تمام آمادگی‌ها، تدابیر لازم امنیتی، تشریفاتی و تدارکاتی را برای برگزاری مراسم تحلیف در نظر بگیرد.نتیجه نهایی انتخابات افغانستان حدود پنج ماه پس از برگزاری سه‌شنبه اعلام شد. پس از اعلام نتیجه ابتدایی هزاران شکایت از تیم‌های مختلف انتخاباتی به ثبت رسید و به جنجال این انتخابات افزود. کمیسیون انتخابات افغانستان در نتیجه نهایی غنی را برنده انتخابات اعلام کرد. عبدالله عبدالله، رقیب انتخاباتی او این نتیجه را «غیرقانونی» خواند و گفت او پیروز این انتخابات است و «حکومت فراگیر» تشکیل خواهد داد.شماری از اعضای تیم عبدالله روز گذشته برای دو ولایت شمالی سرپل و جوزجان، والی جدید فرستاد. والی سرپل را دیروز این تیم معرفی کرد و هواداران عبدالله دیروز (یکشنبه) با تجمع در خانه ژنرال عبدالرشید دوستم قرار است والی جوزجان را نیز معرفی‌کنند. بعد از اینکه تیم ثبات و همگرایی والی جدید سرپل را معرفی کرد، دفتر نمایندگی سیاسی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) از اقدام کمپین انتخاباتی عبدالله، برای معرفی والی جدید برای ولایت سرپل در شمال این کشور ابراز نگرانی کرد.
در خبرنامه این نهاد آمده بود که یوناما «بی‌نهایت از روند معرفی والی جدید ولایت سرپل نگران است.» زلمای خلیلزاد، نماینده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان نیز به ولایت جوزجان سفر و با ژنرال دوستم گفت‌وگو کرد. او درباره معرفی والی جدید جوزجان گفت که اکنون هواداران تیم ثبات و همگرایی در «قصر ملت»، خانه ژنرال دوستم تجمع کرده‌اند و بعد از معرفی مولوی عبدالحی حیات، عضو شورای ولایتی جوزجان به‌عنوان والی جدید، او به ساختمان ولایت جوزجان خواهد رفت.


مکرون: توافق تجارت آزاد بین انگلیس و اتحادیه اروپا قطعی نیست
رئیس‌جمهوری فرانسه نسبت به امکان انعقاد توافق تجاری میان اتحادیه اروپا و انگلیس تا پایان ‌سال ۲۰۲۰ اظهار بی‌اطمینانی کرد. به گزارش ایسنا، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه همچنین گفت که انتظار دارد مذاکرات میان این دو طرف بر سر توافق‌های تجاری و روابط اقتصادی «سخت» باشد. مکرون به خبرنگاران تصریح کرد: «بوریس جانسون مسأله «ماهیگیری» را به‌عنوان یک کارت برنده در دستانش دارد که با استفاده از آن تلاش خواهد کرد به بازار دسترسی داشته باشد. هنوز مشخص نیست که ما تا پایان امسال به توافقی جامع دست پیدا کنیم یا خیر.» بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس استدلال کرده که در توافقی تجاری بین دو طرف لزومی ندارد قوانین اتحادیه اروپا در قبال سیاست‌های رقابتی «یا هر مسأله دیگری» پذیرفته‌شود.بعد از آنکه انگلیس رسما اتحادیه اروپا را ترک کرد، تاریخ سی‌ویکم دسامبر به‌عنوان ضرب‌الاجل برای انعقاد توافق‌های مربوط به تجارت آزاد با اتحادیه اروپا تعیین شد و در صورت عملی‌نشدن این ضرب‌الاجل روابط اقتصادی آنها برمبنای شرایط سازمان تجارت جهانی تعیین می‌شود. انگلیس در تاریخ سی‌ویکم ژانویه از اتحادیه اروپا خارج شد و درحال حاضر در یک دوران گذار ۱۱ ماهه به هدف تصمیم‌گیری در مورد آینده روابط اقتصادی و سیاسی‌اش با این بلوک قرار دارد.


تعداد بازدید :  315