شماره ۱۹۱۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
زمین‌لرزه 5.7 ریشتری آذربایجان غربی را لرزاند
زلزله روستاییان «قطور » را بی‌خانمان کرد
این حادثه در ایران هیچ تلفات جانی نداشت، اما جان 9 نفر را در ترکیه گرفت

[شهروند] زمین‌لرزه‌ای با قدرت 5.7 ریشتر بخش‌های زیادی از شمال‌غربی کشور را لرزاند. مرکز این زلزله منطقه «قطور» در نزدیکی شهرستان خوی اعلام شد. براساس آمار رسمی 75نفر در این زلزله مصدوم شدند که حال دو نفر از آنها وخیم است. مدیرعامل هلال‌احمر آذربایجان‌غربی اعلام کرد ۱۴روستای خوی و سلماس بر اثر وقوع زلزله خسارت دیدند. تیم‌های درمانی استان آذربایجان‌غربی در قالب چند اکیپ به قطور و روستاهای اطراف اعزام شدند و تیم‌های ارزیاب هلال‌احمر همراه با نیروهای امدادی در این مناطق حضور دارند. براساس شنیده‌های خبرنگار «شهروند» از ساکنان این مناطق اوضاع شهرستان قطور به‌عنوان کانون زلزله چندان بحرانی نیست، اما تخریب واحدهای مسکونی و ریزش دیوارها تعداد زیادی از شهروندان را بی‌خانمان کرده است. این زمین‌لرزه در کشورهای آذربایجان، ارمنستان و ترکیه احساس شد. وزیر کشور ترکیه از مرگ 9 نفر از ساکنان مرزی این کشور خبر داد که در بین آنها نام سه کودک هم دیده می‌شود. براساس آنچه رسانه‌های ترکیه‌ای اعلام کردند روستاهای زیادی در مناطق مرزی این کشور با ایران تخریب شده و خانه‌های زیادی هم در استان وان خسارت دیده‌اند.   
ساعت 9 و 23 دقیقه صبح یکشنبه قطور لرزید. مرکز لرزه‌نگاری موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران کانون این زمین‌لرزه 5.7 ریشتری را 17 کیلومتری این شهرستان اعلام کرد. براساس این گزارش، زلزله در عمق 6 کیلومتری زمین بود و به علت تکان‌های نسبتا شدید مردم این مناطق را ترساند. محمد یکی از ساکنان قطور است، او به «شهروند» می‌گوید وقتی زمین زیر پایش لرزید، مشغول تمیزکردن اتاقش بود: «تا خواستم از خانه خارج شوم، چندبار به اطراف پرتاب شدم، آن‌قدر تکان‌ها شدید بود که نتوانستم از خانه خارج شوم.» به گفته این جوان سی ساله بیشتر خانه‌های قطور پابرجاست، اما زلزله خرابی هم داشت و مردم از ترس جان‌شان به خیابان‌ها پناه آوردند تا اگر زمین دوباره لرزید، زیر آوار نمانند: «بیشتر خانه‌های اینجا ترک خورده یا دیوراهایشان ریخته است؛ خوشبختانه کسی زیرآوار نماند، ولی کسی هم جرأت رفتن به خانه را ندارد.» منابع محلی اعلام کردند از دقایقی بعد از زلزله، 15 پس‌لرزه شدید در این مناطق احساس شد و نگرانی شهروندان این مناطق را بیشتر کرد. حسین یکی از کسبه شهر قطور درباره حال‌وهوای این شهر بعد از زلزله صبح یکشنبه به «شهروند» می‌گوید: «بیشتر مجروحان اهل روستاهای اطراف هستند و تا جایی که من خبر دارم هیچ‌کس هم کشته نشده است. ما نیاز به چادر و وسایل گرمایی داریم. برق و آب وصل است و خطوط تلفن هم کار می‌کند، اما من خودم جرأت‌نمی‌کنم شب در خانه بمانم. چند پس‌لرزه شدید هم داشتیم که نگرانی ما را بیشتر کرد. ما از نیروهای امدادی می‌خواهیم چادر و پتو بدهند تا حداقل این چند شب با خیال راحت بخوابیم.» این مرد میانسال از برخی روستاهای حادثه‌دیده هم خبرهایی داشت: «روستای «مخین» که حدود‌ هزار نفر جمعیت دارد، خیلی آسیب دید و بیشتر خانه‌های آن خراب شد. آنجا هوا خیلی سرد است. آنها دیگر جایی ندارند و سرپناه‌شان از دست رفته است. آنها منتظر کمک هستند.»
سعید رهبر سوره، مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر آذربایجان‌غربی اعلام کرد که 10 تیم ارزیاب همراه با یک اکیپ امداد هوایی دقایقی پس از زلزله به مناطق حادثه‌دیده اعزام شدند. رئیس سازمان امدادونجات هلال‌احمر نیز از بارگیری اقلام امدادی برای ارسال به مناطق زلزله زده خبر داد. به گفته مرتضی سلیمی تیم امداد هوایی و 15 تیم عملیاتی برای امدادرسانی و تیم آنست از ستاد به مناطق‌ متأثر اعزام شدند. او بیشترین خسارت‌های واردشده ناشی از زلزله را در روستاهای حبش علیا، مخین، راویان و یوسف‌آباد اعلام کرد و گفت: «در این مناطق ریزش آوار هم مشاهده شد. با توجه به این شرایط کار بارگیری اقلام امدادی از سه شعبه پشتیبان و انبار ستاد برای انتقال به این روستاها انجام‌شد.


تعداد بازدید :  259