شماره ۱۹۱۹ | ۱۳۹۸ دوشنبه ۵ اسفند
صفحه را ببند
رحمانی‌فضلی اعلام کرد:
مشارکت 42‌درصدی در انتخابات مجلس
وزیر کشور: ویروس کرونا، سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی در میزان مشارکت مردم اثرگذار بود

وزیر کشور آمار مشارکت در انتخابات را ۲۴‌میلیون و ۵۱۲‌هزار و ۴۰۴ نفر اعلام کرد. عبدالرضا رحمانی فضلی در نشست خبری با خبرنگاران حاضر در ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه 57/42‌درصد از واجدین شرایط در انتخابات شرکت کردند، گفت:«این در حالی بود که ما هم ورود بیماری کرونا و هم شرایط سیاسی و مسائلی را مثل سقوط هواپیما، حوادث آبان و دی  داشتیم و در این شرایط این میزان حضور و مشارکت مردم کاملا قابل قبول است.» بدین ترتیب این پایین‌ترین نرخ مشارکت در تاریخ انتخابات مجلس شورای اسلامی پس از انقلاب است. پیش از این انتخابات مجلس پنجم با 71‌درصد مشارکت و مجلس هفتم با 51‌درصد به ترتیب بیشترین و کمترین میزان مشارکت را داشتند. در مجلس هفتم که با رد صلاحیت‌های گسترده نمایندگان مجلس ششم همراه شده بود تنها 26‌میلیون تن از واجدان شرایط رأی‌دادن که شمار آنها افزون بر 46‌میلیون و 350‌هزار نفر بود در این انتخابات رأی دادند.
رحمانی فضلی با بیان اینکه واجدین شرایط ۵۷‌میلیون و ۹۱۸‌هزار و ۱۵۹ نفر هستند، اظهار کرد: «۲‌میلیون و ۹۳۱‌هزار نفر رأی اولی داشتیم که حضورشان در انتخابات بسیار خوب بوده است.» وزیر کشور با بیان اینکه برخی می‌گفتند میزان مشارکت در اختیار وزارت کشور بود اما اعلام نکردیم، تصریح کرد: «حتما باید کار قانونی پیش رود و با امضای صورتجلسه در هیأت نظارت و هیأت‌های اجرایی انجام شود و به تأئید شورای نگهبان برسد و سیستم ما هم بیش از ۹۹‌درصد فعال بود.» رحمانی فضلی افزود:  «۲۴‌میلیون و ۵۱۲‌هزار و ۴۰۴ نفر که ۴۸‌درصد بانوان و ۵۲‌درصد آقایان هستند، در انتخابات مشارکت کردند.» وزیر کشور افزود:  «امروز کسانی که به امر نتایج رأی‌گیری اعتراض دارند، می‌توانند شکایت خود را اعلام کنند تا طی هفت روز بررسی شود و نهایتا صحت آن اعتراض را شورای نگهبان اعلام کند.» رحمانی فضلی همچنین با اشاره به ‌درصد مشارکت مردم در تهران اظهارکرد:  «درصد مشارکت مردم در استان تهران ۲‌میلیون‌و۵۳۹‌هزار و ۷۶۳ نفر بود که مساوی با ۲۶/۲‌درصد است. در کل شهر تهران و شمیرانات نیز یک میلیون و ۸۴۱‌هزار و ۸۹۱ نفر برابر با ۲۵/۴‌درصد مشارکت کردند.» او افزود: «در قم مردم بیش از ۴۳‌درصد شرکت کردند که لازم است از آنان هم تشکر شود که با توجه به ورود کرونا این مشارکت انجام شد.»
رحمانی فضلی با اشاره به‌ درصد بیشترین و کمترین مشارکت در انتخابات در کل کشور اظهار کرد: «بیشترین‌ درصد مشارکت در استان کهگیلویه و بویراحمد با ۷۱‌درصد بود و کمترین مشارکت هم به استان تهران با ۲۶/۲‌درصد مربوط است.»

چرا انتخابات به تعویق نیفتاد
او در پاسخ به این پرسش که چرا با وجود ورود ویروس کرونا به داخل کشور انتخابات به تعویق نیفتاد، گفت: «از روزی که مشخص شد کرونا وارد کشور شده از همان روز هم به مردم اعلام شد. برخی توصیه‌های شاید دلسوزانه از طرف برخی افراد غیررسمی در این ایام به ما صورت گرفت که بهتر بود ورود کرونا اعلام نمی‌شد و انتخابات برگزار می‌شد اما آقای روحانی از ابتدا تأکید داشت که هر زمان که مشخص شد کرونا وارد شده به مردم اعلام کنید؛ چرا که به جان مردم مربوط است.»
وزیر کشور افزود: «حتی در مورد شهر قم هم می‌گفتند که انتخابات را در آن شهر به تعویق بیندازیم ولی من به‌عنوان مسئول انتخابات نپذیرفتم؛ زیرا تقویم انتخابات ما به گونه‌ای است که اگر انتخابات انجام نشود، تشکیل مجلس بعدی به تعویق می‌افتاد که به هر حال برخلاف آنچه در مورد کرونا مطرح بود مردم قم مشارکت ۴۳‌درصدی داشتند.»
اعلام دیرهنگام میزان مشارکت در انتخابات انتقاد برخی از شخصیت‌های اصولگرا را هم در پی داشت. سید عزت‌الله ضرغامی در توییتی با هشتگ مشارکت و ویروس نوشت: «الکترونیکی‌کردن کل انتخابات پیشکش! لااقل رقم نهایی مشارکت که بلافاصله بعد از پایان رأی‌گیری، از طریق تعداد تعرفه‌های مصرف‌شده را که قابل تشخیص است، اعلام کنید. ظاهرا ویروس اطلاع‌رسانی، از سقوط هواپیما به نتیجه انتخابات هم سرایت کرده است. تغذیه افکار عمومی را به دیگران واگذار نکنیم.»
همچنین نتایج نهایی آرای انتخاباتی ۳۰منتخب تهران در انتخابات مجلس یازدهم اعلام شد. براساس نتایج نهایی آرای تهران، لیست موسوم به«وحدت» نزدیک به اصولگرایان با کسب اکثریت آرا وارد مجلس شد.
محمدباقر قالیباف هم با یک میلیون و 265‌هزار و 287 بیشترین آرا تهران را کسب کرد و به‌عنوان سرلیست اصولگرایان وارد مجلس شد. مصطفی میرسلیم هم پس از قالیباف نفر دوم تهران شد. او هم از چهره‌های اصلی حزب موتلفه اسلامی است و در‌ سال‌های ۱۳۷۲ تا ۱۳۷۶ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت اکبر‌هاشمی رفسنجانی را عهده‌دار بود. پس از این دو اصولگرا مرتضی آقاتهرانی، دبیرکل جبهه پایداری انقلاب اسلامی و الیاس نادران در فهرست نتایج اولیه تهران هستند. آقای نادران در سه دوره متوالی از مجلس هفتم بر کرسی نمایندگی نشسته بود. نام هشت تن از استانداران وزارت کشور دو دولت محمود احمدی‌نژاد، در فهرست‌ نتایج اولیه انتخابات مجلس دیده می‌شود. علاوه بر این استانداران پیشین، فریدون عباسی، رئیس سازمان انرژی اتمی دولت دهم، هم از حوزه انتخابیه کازرون و کوه چنار در کنار سه تن از وزیران دولت‌های نهم و دهم به مجلس آینده راه یافته‌اند.

تغییر رابطه دولت و مجلس
علی نیکزاد هم از اردبیل، شمس‌الدین حسینی، وزیر اقتصاد دولت دوم محمود احمدی‌نژاد از حوزه انتخابیه رامسر، تنکابن، عباس‌آباد، متل‌قو و کلارآباد، حمیدرضا حاجی بابایی، وزیر آموزش‌وپرورش دولت دهم از حوزه انتخابیه همدان، عبدالرضا مصری، وزیر رفاه دولت نهم از حوزه انتخابیه کرمانشاه در فهرست نتایج اولیه هستند. نام اسدالله عباسی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در دولت دهم از حوزه رودسر و املش هم در فهرست اولیه آمده بود که ساعاتی بعد اعلام شد محمد صفری
ملک میان، دیگر نماینده اصولگرا با کسب ۲۵‌هزار و ۴۷۴ رأی او را شکست داده است. همچنین براساس آخرین اعلام نتایج انتخابات تا اینجا تنها 16 اصلاح‌طلب و 36 نفر مستقل توانسته‌اند وارد مجلس یازدهم شوند. بدین ترتیب حدود 80‌درصد از کرسی‌های مجلس یازدهم در اختیار اصولگرایان قرار خواهد گرفت. مسأله‌ای که مهم‌ترین نتیجه‌اش تغییر رابطه دولت و مجلس خواهد بود. محمدصادق جوادی حصار، فعال سیاسی اصلاح‌طلب درباره این مسأله به «شهروند» گفت: «به نظر من زمان باقیمانده از مسیر طی‌شده دولت روحانی هموار نخواهد بود و دولت روحانی با چنین مجلسی با چالش‌های سخت و جدی مواجه خواهد بود. به‌خصوص اگر اصولگرایان بخواهند از ابزار قانونی مجلس برای مقابله با دولت استفاده کنند، می‌توانند شرایط سختی برای دولت روحانی به وجود آورند.»
همچنین تکلیف هفت کرسی خالی‌شده پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در انتخابات میان‌دوره‌ای جمعه دوم اسفند ۱۳۹۸ مشخص شد و محمد یزدی و محمدتقی مصباح‌یزدی دوباره توانستند به این مجلس راه یابند. با درگذشت آیت‌الله اکبر‌هاشمی‌رفسنجانی، سید ابوالفضل میرمحمدی و نصرالله شاه‌آبادی نمایندگاه مردم تهران، سید محمود‌هاشمی‌شاهرودی نماینده مردم خراسان‌رضوی، محمد مومن نماینده مردم قم، اسدالله ایمانی نماینده مردم فارس و حبیب‌الله مهمان‌نواز نماینده مردم خراسان‌شمالی، انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری روز جمعه دوم اسفند ۱۳۹۸ برای جایگزینی این هفت نفر در پنج استان کشور برگزار شد. در انتخابات روز جمعه، هفت نماینده جدید پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری در نخستین انتخابات میان‌دوره‌ای این مجلس، در استان‌های تهران، فارس، خراسان‌رضوی، قم و خراسان‌شمالی انتخاب شدند. سه نفر از این نمایندگان، مربوط به استان تهران و چهار نماینده دیگر متعلق به استان‌های فارس، خراسان‌رضوی، قم و خراسان‌شمالی هستند.


تعداد بازدید :  229