شماره ۱۸۹۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
وزارت بهداشت می‌گوید ویروس کشنده در چین هنوز به ایران نرسیده است
قرنطینه انسانی در مرزها برای جلوگیری کرونا

[شهروند] ویروسی که تا دیروز، دست‌کم ۴۱نفر را کشته و‌ هزار و 287نفر را در بیمارستان‌های چین بستری کرده اما هنوز به ایران نرسیده با این حال نگرانی‌ها بین مردم هنوز به جاست.
مسئولان وزارت بهداشت می‌گویند، تاکنون هیچ مورد مشکوکی از ابتلا به ویروس کرونا در ایران دیده نشده و مسئولان سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای از فعال‌ترشدن قرنطینه‌ انسانی در مرزهای کشور برای پیشگیری از ورود «کرونا» به ایران خبر می‌دهند. دیروز وزارت بهداشت با انتشار اطلاعیه‌ای درباره کروناویروس جدید در چین و بعضی کشورها، تأکید کرد که تاکنون هیچ مورد حتی مشکوکی از ابتلا به کروناویروس جدید در ایران گزارش نشده است: «موارد ابتلا به کروناویروس جدید تاکنون در چندین کشور مشاهده شده، اما اکثر موارد در کشور چین بوده است. در هرکشوری نظام مراقبت بیماری‌های آن کشور در جهت کنترل این بیماری اقدام می‌کنند. اقداماتی که براساس پروتکل علمی برخورد با طغیان‌ها، اپیدمی‌ها و پاندمی‌ها انجام می‌شود. در کشور ما نیز با نظارت و راهبری معاونت بهداشتی و مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر در تمام پایانه‌های مرزی کشور به‌ویژه فرودگاه‌ها و بنادر بین‌المللی، پایگاه‌های مراقبت‌های بهداشتی مرزی با حضور تیم‌های متشکل از کارشناسان و متخصصان بهداشت و مبارزه با بیماری‌ها فعالند و با تجهیزات مناسب هرگونه مورد مشکوک ورودی به کشور را تحت غربالگری و مراقبت‌های لازم قرار می‌دهند.»
دیروز حسین عرفانی، رئیس اداره بیماری‌های وزارت بهداشت هم  در پاسخ به این پرسش که درحال حاضر وضع کنترل اتباع چینی به کشور با توجه به شیوع ویروس کرونا در کشور چین چگونه است، گفته تنها فرودگاهی که به صورت مستقیم اتباع کشور چین از آنجا به ایران وارد می‌شوند، فرودگاه امام خمینی(ره) است و برخی از این افراد نیز از طریق بنادر، مرزهای زمینی، ریلی و جاده‌ای ممکن است به کشور ایران وارد شوند: «به همین دلیل، وزارت بهداشت برنامه‌ریزی‌های لازم را انجام داد تا با شناسایی این افراد، اقدامات کنترلی انجام گیرد.»
منوچهر سلمانزاده، مدیرکل ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای هم دیروز اعلام کرد: «در همه مرزهای جاده‌ای کشور قرنطینه‌های انسانی داریم که وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در آنجا مستقر بوده و بیماری مسافران و همه افرادی را که از مرزها تردد می‌کند، رصد و معاینه می‌کند که البته برای پیشگیری از شیوع بیماری کرونا این قرنطینه‌ها فعال‌تر و جدی‌تر شده است.» او گفت: «گرچه ارتباط مستقیم جاده‌ای با چین نداریم اما مبادی ورودی به کشور می‌تواند از هر مبدأ و به هر مقصدی باشد. بنابراین در همه مرزهای کشور نمایندگی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی به‌عنوان قرنطینه انسانی وجود داشته و استقرار دارد که پرسنل این وزارتخانه قبل از واردشدن مسافران و حتی رسیدن آنها به بخش گذرنامه، بیماری‌های احتمالی آنها را رصد می‌کنند. این اتفاق مدت‌هاست که در مرزهای کشور رخ می‌دهد و بسته به شیوع بیماری‌های گوناگون در نقاط مختلف جهان از نظر میزان آماده‌باش و سطح کنترل، شدت و ضعف پیدا می‌کند.»
از طرف دیگر ایرج حریرچی، قائم‌مقام وزارت بهداشت هم از غربالگری‌های لازم مسافران در فرودگاه‌های کشور خبر داد و گفت که در داخل کشور هیچ نگرانی درباره ابتلا به ویروس کرونا وجود ندارد: «تنها مرز ورودی فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) بوده که همه مسافرانی که از مبدأ چین به کشور وارد می‌شوند، تحت غربالگری‌های کامل و جامع قرار می‌گیرند. مسافران از حیث درجه حرارت بدن و داشتن تب‌ها مورد بررسی قرار گرفته و در این راستا غربالگری اولیه صورت می‌گیرد.»


تعداد بازدید :  239