شماره ۱۸۹۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
تحلیل المانیتور از شرایط آینده منطقه
بازگشت شرایط به قبل از ترامپ دشوار به نظر می‌رسد

کمتر از سه هفته پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی به دست آمریکایی‌ها و سپس حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق که به تلافی این ترور صورت گرفت، به نظر می‌رسد تب جنگ در خلیج‌فارس فعلا فروکش کرده است. این احساسی بود که من بعد از بازدید از عربستان و امارات متحده عربی در ماه جاری داشتم. کارن یانگ در المانیتور نوشت: «کمتر از سه هفته پس از ترور ژنرال قاسم سلیمانی به دست آمریکایی‌ها و سپس حمله موشکی ایران به پایگاه‌های آمریکا در عراق که به تلافی این ترور صورت گرفت، به نظر می‌رسد تب جنگ در خلیج‌فارس فعلا فروکش کرده است. این احساسی بود که من بعد از بازدید از عربستان و امارات متحده عربی در ماه جاری داشتم.»
در ادامه این مطلب آمده است، یازدهم ژانویه در ابوظبی، وزیر امور خارجه امارات متحده عربی خطاب به مخاطبان خود که جمعی از تحلیلگران حوزه انرژی و رسانه‌ها بودند، گفت که همه چیز آرام است. این اظهارات پس از آن صورت می‌‌گرفت که دونالد ترامپ هم چند روز قبل از آن، اظهارات مشابهی را مطرح کرده بود. به نظر می‌رسد درحال حاضر آرامش حاکم شده و دیپلماسی دوباره درحال تلاش برای پیدا کردن جایگاهش است.
با توجه به وضع متشنج اخیر، همچنان خطر درگیری وجود دارد. دولت ترامپ می‌خواهد به آمریکایی‌ها نشان دهد كه بازی پرمخاطره او براساس استراتژی بازدارندگی و مقابله با توان هسته‌ای ایران است و تمام اقدامات احتمالی این کشور نیز از قبل پیش‌بینی شده بود.
کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به‌ویژه امارات متحده عربی و عربستان سعودی تمایل دارند روی تجارت صادرات نفت تمرکز کنند و به مشتریان، سرمایه‌گذاران و شهروندان خود نشان دهند که آنها کاری با تنش‌های ایران و آمریکا ندارند.
اقتصاد کشورهای حاشیه خلیج‌فارس به نیروی کار و سرمایه‌گذاری خارجی وابسته است. از این گذشته بیش از هر چیز آنها باید به فکر امنیت شهروندان خود باشند، چراکه آمریکا ثابت کرده است که تعهدی در این زمینه ندارد.
متأسفانه شرایط همچنان نگران‌کننده است و عزمی هم برای تنش‌زدایی دیده نمی‌شود. در صورت جنگ و حمله مستقیم آمریکا به ایران، کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس بسیار آسیب خواهند دید. حتی اگر ترامپ فرصتی برای برقراری مجدد روابط با ایران پیدا کند، آیا عزمی برای انجام آن دارد؟ درحال حاضر هیچ سناریوی مثبتی برای ثبات منطقه یا بازارهای جهانی در آینده پیش‌بینی نمی‌شود.
اما درحال حاضر پیش‌بینی بازگشت شرایط به قبل از دوران ریاست‌جمهوری ترامپ دشوار به نظر می‌رسد. پس از ترور سلیمانی، ایران بعید است با آمریکا سر میز مذاکره بنشیند، چراکه اصلا هیچ اعتمادی بین دو طرف وجود ندارد.
امروز منطقه امنیت کمتری دارد و در معرض سوءتفاهمات جدی بین شرکا و دشمنان است. اعتماد بین کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس و آمریکا درحال از بین رفتن است.
ممکن است برخی دولت‌ها دشمن ایران در منطقه باشند، اما تمایلی به تشدید خشونت‌ها، ناامنی و فروپاشی ایران ندارند، چراکه این اتفاق می‌تواند تأثیر منفی‌ای بر کل منطقه داشته باشد.
کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس سنگین‌ترین بهای ممکن را در تشدید تنش‌ها بین ایران و آمریکا پرداخت می‌کنند. رویکرد فعلی، حداقل در نگرش ریاض و ابوظبی بازگشت به توافقات بی‌سروصدا با ایران و دلجویی از این کشور است تا به این شکل امکان رویارویی مستقیم نظامی به کمترین میزان ممکن برسد.
منبع: پایگاه خبری انتخاب


تعداد بازدید :  205