شماره ۱۸۹۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
تلاش دموکرات‌ها در جلسه سوم سنا
ترامپ برکنار نشود، باز هم خیانت می‌کند
آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان گفته است: «صدور حکم گناهکاربودن ترامپ در سنا می‌تواند تهدید قریب‌الوقوع ناشی از انگیزه‌های غیرقانونی ترامپ را مهار کند

سومین جلسه سنا پیش از استیضاح ترامپ، در میان کِشمَکِش‌های دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان برگزار شد. درحالی ‌که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا، به‌عنوان دادستان محاکمه رئیس‌جمهوری در مجلس سنا فعالیت می‌کنند، در مورد به پایان‌رسیدن پرونده استیضاح ابراز نگرانی کرده‌اند، جمهوری‌خواهان به دنبال به پایان‌رسیدن سریع‌تر استیضاح هستند.
گروهی از دموکرات‌ها هشدار داده‌اند که اگر دونالد ترامپ با رأی سنا برکنار نشود، او باز هم به «خیانت»، «سوءاستفاده از قدرت» و «به خطرانداختن دموکراسی آمریکا» ادامه خواهد داد. حالا دموکرات‌ها آخرین امیدشان، اجازه‌ یافتن شاهدان جدید و اسناد دیده و شنیده‌نشده است.
یورونیوز در گزارشی نوشته است که آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان در جلسه سوم سنا، این خواسته را در سنا مطرح کرد که اجازه «محاکمه عادلانه» دونالد ترامپ به آمریکا داده شود. آدام شیفِ دموکرات گفته است: «صدور حکم گناهکاربودن ترامپ در سنا می‌تواند تهدید قریب‌الوقوع ناشی از انگیزه‌های غیرقانونی ترامپ را مهار کند.»
دموکرات‌ها در جلسه سوم سنا، تمام تلاش‌شان را کردند که بگویند مدارک و اسناد دیگری هم وجود دارد که اگر منتشر شود، نتیجه استیضاح ترامپ تغییر خواهد کرد. با این حال، آنها هنوز نتوانسته‌اند تغییری در مواضع جمهوری‌خواهان ایجاد کنند.
پیشتر نیز جمهوری‌خواهان اجازه حضور شاهدانی مثل جان بولتون، مشاور سابق امنیت ملی ترامپ و‌ هانتر بایدن را نداده بودند.
موضوع «سوء‌استفاده از قدرت» که ترامپ متهم به آن شده است، مربوط به تماس تلفنی او با ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌جمهوری اوکراین می‌شود. ترامپ در این تماس تلفنی به زلنسکی گفته بود تا تحقیقاتی رسمی در مورد تخلفات اقتصادی‌ هانتر بایدن، پسر جو بایدن، یکی از نامزدهای دموکرات‌ها در انتخابات 2020 ریاست‌جمهوری آمریکا آغاز کند. ترامپ همچنین کمک‌های مالی نظامی به اوکراین را متوقف کرده و ادامه‌یافتن آن را به آغاز این تحقیقات موکول کرده بود. ترامپ همچنین به رئیس‌جمهوری اوکراین پیام داده بود که تنها درصورت آغاز تحقیقات رسمی و اعلام علنی این موضوع، او را در کاخ سفید برای دیدار با خود می‌پذیرد.
حالا این اتفاق‌ها روی هم‌رفته باعث شده تا نمایندگان مجلس آمریکا به این نتیجه برسند که ترامپ «از موقعیت خود سوءاستفاده» کرده تا با کمک یک «قدرت خارجی» به یکی از رقبای انتخاباتی خود ضربه وارد کند. حالا با رأی نمایندگان آمریکا، سناتورها هستند که باید تصمیم نهایی را در مورد ترامپ، بگیرند. این‌بار اما بر خلاف مجلس نمایندگان که می‌توانند با نصف به اضافه یک‌نفر، فرآیند استیضاح را تأیید کنند، رأی نهایی در سنا باید با دوسوم آرای سناتورها تعیین شود. از 100نفری که در مجلس سنا حضور دارند، 47نفر آنها دموکرات هستند و 53نفر جمهوری‌خواه. دموکرات‌ها برای برکناری ترامپ از سِمَتِ ریاست‌جمهوری، دست‌کم به 67 رأی نیاز دارند؛ یعنی علاوه بر اینکه همه دموکرات‌ها باید به استیضاح ترامپ رأی مثبت دهند، 20 جمهوری‌خواه هم باید در کنار آنها بایستند و به ترامپ رأی عدم کفایت بدهند. چیزی که با توجه به شرایط کنونی، فعلا محال به نظر می‌رسد.

مردم آمریکا کجا ایستاده‌اند؟
درحالی که بسیاری از رسانه‌ها و تحلیل‌گران دموکرات آمریکایی معتقدند که اکثر مردم آمریکاخواهان استیضاح ترامپ و برکناری او هستند، اخیرا نظرسنجی جدیدی از سوی واشنگتن‌پست و ای.بی.سی نیوز منتشر شده که حاکی از برابری تعداد حامیان و مخالفان برکناری ترامپ است. در این نظرسنجی 44‌درصد آمریکایی‌ها عملکرد کلی دونالد ترامپ را تأیید کرده، درحالی ‌که 51‌درصد از آنها با عملکرد او ابراز مخالفت کرده‌اند. همچنین مشخص شده که محبوبیت ترامپ نسبت به نظرسنجی پیشین در ماه اکتبر، با 6‌درصد افزایش به 44‌درصد رسیده است.  این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد که 47‌درصد مردم آمریکا خواهان این هستند که سناتورها با رأی به عدم کفایت، ترامپ را برکنار کنند؛ درحالی ‌که 49‌درصد مردمی که در نظرسنجی شرکت کرده‌اند، گفته‌اند که با برکناری ترامپ مخالف هستند.


تعداد بازدید :  348