شماره ۱۸۹۷ | ۱۳۹۸ يکشنبه ۶ بهمن
صفحه را ببند
بر اساس آخرین آمارها در زلزله ترکیه 22 نفر کشته و 922 نفر نیز زخمی شدند
زمین‌لرزه مرگبار در کشور همسایه
«محمد گوللو اوغلو» رئیس ستاد بحران و مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) قدرت این زمین‌لرزه را ۶.۸‌درجه اعلام کرد درحالی‌ که مرکز زلزله‌شناسی اروپا و مدیترانه آن را ۶.۹ درجه، مرکز لزله‌نگاری آمریکا ۶.۷ و رصدخانه قندیللی استانبول قدرت آن را ۶.۵ درجه در مقیاس امواج درونی زمین «ریشتر» دانست.

[شهروند] شرق ترکیه لرزید. زمین‌لرزه‌ای که در ایران، لبنان، سوریه، گرجستان و ارمنستان نیز احساس شد. 6.8 ریشتر، بزرگی این زمین‌لرزه بود که در استان «الازیغ» ترکیه رخ داد. آمارهای اولیه تا لحظه تنظیم این گزارش، نشان می‌داد که 22نفر کشته و ۹۲۲نفر نیز زخمی شده‌اند. همچنین تا ظهر روز شنبه، 30نفر زیر آوار مدفون بودند که همین مسأله نشان از افزایش تلفات این زلزله بزرگ داشت. این درحالی است که برخی از کشورها ازجمله ایران آمادگی خود را برای عملیات امدادونجات اعلام کردند.
براساس گزارش ستاد بحران و مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه (آفاد) این زمین‌لرزه ساعت ۲۰ و۵۵دقیقه روزجمعه به وقت محلی در استان الازیغ در شرق ترکیه  ودر عمق ۶.۷۵کیلومتری زمین رخ داده است. کانون اصلی این زمین‌لرزه شهرستان سیوریجه از توابع استان الازیغ اعلام شد.به دنبال وقوع این زمین‌لرزه، رجب طیب اردوغان رئیس‌جمهوری ترکیه خواستار کمک فوری به زلزله‌زدگان در شرق ترکیه شد و طی دستوری، وزیران کشور، محیط‌زیست و بهداشت ترکیه راهی استان الازیغ شدند. این زمین‌لرزه علاوه بر آنکه چهار استان الازیغ، مالاتیا، غازی آنتپ و شانلی اورفا را لرزاند، گفته می‌شود حدود ۲۰ثانیه به ‌طول انجامیده‌ است. این درحالی است که امیرعباس جعفری، مدیرکل مدیریت بحران آذربایجان‌غربی ایران جمعه‌شب اعلام کرد که زلزله ۶.۸ ریشتری ترکیه در پنج شهر این استان شامل ارومیه، اشنویه، نقده، میاندوآب و پیرانشهر احساس شده است. فاصله مرکز این زمین‌لرزه با مرز ایران حدود ۶۰۰کیلومتر است.علاوه بر ایران، منابع عربی اعلام کردند که شهرهای بیروت، صیدا در لبنان، استان دهوک در شمال عراق، در نتیجه این زمین‌لرزه شدید در ترکیه لرزیده‌اند. همچنین این زلزله به قدری قوی بود که در دیگر کشورهای همسایه ترکیه مانند، تمام شهرهای شمالی سوریه، سرزمین‌های اشغالی فلسطین، گرجستان و ارمنستان احساس شده است. در بیانیه سازمان مدیریت بحران ترکیه آمده است که منطقه بعد از این زلزله مهیب ۱۰ لرزش ۴ ریشتری دیگر را هم به خود دیده است و مجموع لرزش‌ها در آن به ۱۴۸ لرزش رسیده است.  پس از این اتفاق از همان بامداد روز شنبه برخی از کشورها ازجمله ایران آمادگی خود را برای عملیات امدادونجات به طرف ترکیه‌ای اعلام کردند. یونان یکی از نخستین کشورهایی بود که آمادگی خود را برای کمک‌رسانی به ترکیه اعلام کرد. «نیکوس دندیاس» وزیر امورخارجه یونان جمعه‌شب در تماس تلفنی با «مولود چاووش اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود اعلام کرد که آتن آمادگی دارد تا درصورت نیاز به یاری ترکیه در مناطق زلزله‌زده بشتابد.«بهجت باکولی» معاون نخست‌وزیر و وزیر امورخارجه کوزوو نیز آمادگی کشورش برای کمک‌رسانی به مناطق آسیب‌دیده در نتیجه این زلزله را اعلام کرد.
در همین راستا، با دستور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران، تیم‌های ویژه عملیاتی سازمان اورژانس کشور برای کمک به ترکیه در آماده‌باش قرار گرفتند تا درصورت اعلام نیاز کشور ترکیه و حسب ضرورت به مناطق زلزله‌زده آن کشور اعزام شوند.همچنین بلافاصله پس از وقوع این زمین لرزه، دبیرکل جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران هم در تماس تلفنی با رئیس جمعیت هلال احمر ترکیه، آمادگی هلال احمر ایران برای کمک به آسیب دیدگان زلزله ترکیه را اعلام کرد. در این گفت‌وگوی تلفنی با دکتر کرم کینیک، دکتر محمودرضا پیروی ضمن ابراز همدردی و عرض تسلیت جمعیت هلال احمر کشورمان و ملت ایران به خانواده‌های آسیب‌دیدگان، از آمادگی برای اعزام امدادگران و متخصصان هلال‌احمر به مناطق آسیب‌دیده خبر داد.این درحالی است که «مراد قوروم» وزیر محیط‌زیست و برنامه‌ریزی شهری ترکیه که به همراه سویلو و فخرالدین قوجه، وزیر بهداشت ترکیه به استان الازیغ رفته‌اند، در کنفرانس مطبوعاتی گفت: «تأسیسات زیربنایی در این منطقه آنچنان آسیب جدی ندیده است. به‌عنوان یک اقدام پیشگیرانه، دولت آنکارا برق و گاز این منطقه را در هنگام زلزله قطع کرده است.»وزیر بهداشت ترکیه نیز با بیان اینکه درحال حاضر ۳۰نفر زیر آوارها هستند، گفت: «احتمال افزایش کشته‌ها زیاد است. بیمارستان‌های منطقه زلزله‌زده، آسیب چندانی ندیده‌اند و کادر پزشکی برای خدمات‌رسانی به آسیب‌دیدگان کاملا آماده هستند.»قوجه درخصوص جزئیات افراد آسیب‌دیده در نتیجه این زلزله گفت: «۴۰۵نفر از این افراد ساکن الازیغ هستند که راهی بیمارستان شدند و حال ۱۱ تن از آنان وخیم گزارش شده است. ۱۴۸ تن دیگر از زخمی‌شدگان نیز مربوط به استان مالاتیا هستند که حال سه‌تن از آنان نامساعد است.»مقام‌های ترکیه‌ای اعلام کردند، با توجه به اینکه عملیات آواربرداری ساختمان‌های تخریب‌شده همچنان ادامه دارد، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن دارد که بازهم بر شمار جانباختگان افزوده شود.«هالوک اوزعنر»، رئیس مرکز لرزه‌نگاری قندیلی با بیان اینکه پس‌لرزه‌های این زمین‌لرزه‌ شدید ممکن است تا یک هفته ادامه داشته باشد، از مردم مناطق زلزله‌زده خواست تا از ورود به خانه‌های خسارت‌دیده خودداری کنند. او افزود: «بعد از زلزله شدید شرق ترکیه یک گسل به طول ۴۰کیلومتر باز شده و پس‌‌لرزه‌ها تا یک هفته ادامه خواهد یافت و در شعاع ۷۰کیلومتری کانون زلزله تأثیرگذار خواهد بود.»


تعداد بازدید :  314