شماره ۱۷۶۸ | ۱۳۹۸ شنبه ۲۶ مرداد
صفحه را ببند
موسیقی اقوام ایرانی در ۱۳ ایستگاه مترو تهران اجرا شد
نوای سازهای محلی در زیرِ زمین
هوشنگ جاوید در گفت‌وگو با «شهروند»: سازوکار انتخاب گروه‌ها برای اجرا مشخص نبوده و مترو از سازمان میراث فرهنگی یا بخش موسیقی مناطق و نواحی وزارت ارشاد کمک نگرفته است‌

شهروند| مسافران 13 ایستگاه مترو روزهای گذشته با ساز و آواز و رقص‌های محلی رهسپار مقصد شدند. ایستگاه‌های متروی تجریش، شهید بهشتی، قلهک، شوش، ارم سبز، تئاتر شهر، دروازه شمیران، پیروزی، میدان آزادی، میدان حضرت ولیعصر(عج)، میدان جهاد، امام‌خمینی(ره) و دانشگاه علم و صنعت از 19 تا 24 مرداد شاهد نوازندگان و آوازخوانانی از استان‌های گلستان، سیستان‌وبلوچستان، خراسان، گیلان، آذربایجان ‌غربی و شرقی، ایلام، زنجان، بندر ترکمن، هرمزگان و ۳ گروه از تهران بودند تا به این وسیله به پیشواز جشن‌ قربان و غدیر بروند و فضای مترو هم برای مسافران دل‌انگیز شود. آن‌طور که  فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه اعلام کرده، این چهارمین‌بار است که این مراسم در مترو برگزار می‌شود و فیلم‌هایی از آن‌که در فضای مجازی منتشر شده هم نشان از این دارد که رقص‌ها و موسیقی محلی در روحیه مسافران تأثیر خوبی داشته است.
نوبخت همچنین گفته که مجموعه اجراهای موسیقی «آوای سرزمین من» در دو نوبت صبح از ساعت ۱۰ تا ۱۲ و عصر از ساعت۱۵:۳۰ تا ۱۷:۳۰ برای مسافران مترو تهران به اجرای موسیقی پرداخته‌اند و همچنین به منظور فضاسازی محیطی شرکت بهره‌برداری متروی تهران هم در این مدت اقدام به طراحی و نصب بنرهایی با موضوع برنامه‌های اجرای گروه‌های موسیقی در ایستگاه‌های منتخب کرد تا مردم از برگزاری این برنامه‌ها مطلع شوند.
این اتفاق هر چند تأثیرات مثبت فراوانی داشته اما از نظر کارشناسان باید با جدیت و دقت بیشتری برگزار می‌شد. نمونه‌اش هوشنگ جاوید، پژوهشگر موسیقی نواحی است که به «شهروند» می‌گوید: «سازوکار انتخاب گروه‌ها برای اجرا مشخص نبوده و مترو از سازمان میراث فرهنگی یا بخش موسیقی مناطق و نواحی وزارت ارشاد کمک نگرفته است.‌ اتفاقاتی از این دست خوبی‌های بسیاری دارد؛ بر روحیه مردم تأثیر مثبت گذاشته و همچنین تلاشی است برای نشان‌دادن فرهنگ اقوام مختلف اما ماجرا جایی نقدبردار می‌شود که این گروه‌ها بدون آگاهی درست انتخاب شوند. من فیلم‌هایی از این اجراها دیدم که افراد با کفش آدیداس مشغول رقص محلی هستند یا امکان آوردن سرنا و دهل را نداشته‌اند چون گران است و از صدای ضبط‌شده این سازها استفاده کرده‌اند. این موارد عاملی است که اصالت موسیقی نواحی و رقص‌های محلی را در خطر می‌اندازد.»
فتحی که امسال با سازمان میراث فرهنگی در برنامه نوروزگاه کار کرده، می‌گوید در این برنامه هم از گروه‌های موسیقی محلی استفاده کردیم که در ایستگاه‌های نوروزگاهی فعالیت کنند اما سعی شد گروه‌هایی بااصالت آورده شود و گروه‌هایی که وزارت ارشاد درجه هنری آنها را تصدیق کرده برای اجرا بیایند «کارهایی از این دست از این نظر که می‌خواهند تبلیغ فرهنگی کنند، قشنگ است اما این تبلیغ فرهنگی اگر غیراصیل باشد و موارد عجیب و غریب به آن اضافه شود، ضدفرهنگی است».


تعداد بازدید :  502