شماره ۱۶۹۴ | ۱۳۹۸ چهارشنبه ۲۵ ارديبهشت
صفحه را ببند
سایپا در کنار ثبت رکوردهای تازه تولید به دنبال محصولات مدرن‌تر برای رقابت در بازارهای بین‌المللی است
فراتر از محدودیت‌ها فراتر از مرزها

صنعت خودروسازي كشور مانند ديگر صنايع داخلي در شرايط سخت و دشواري قرار دارد و بسياري از مشكلات بي‌سابقه، بر سر راه آن قرار گرفته است. تورم شديد عمومي كشور كه از ابتداي سال گذشته آغاز شده، در كنار مسائل ديگري نظير افزايش قيمت ارز و رشد بي‌سابقه قيمت تمام‌شده، كمبود نقدينگي مورد نياز توليد، تحريم‌هاي خارجي و وجود موانع فراوان در زمينه واردات مواد اوليه، قطعات برخوردار از فناوري‌هاي پيشرفته، نقل و انتقال بانكي بين‌المللي دركنار هجوم شديد نقدينگي جامعه به بازار خودرو از جمله مهم‌ترين مسائلي است كه صنعت خودروسازي را به‌خود مشغول ساخته است.
به اين موارد بايد يك مشكل بزرگ ديگر را نيز اضافه كرد و آن‌هم، پيش‌فروش‌هاي فراتر از ظرفيت و بي‌مطالعه خودروسازان در زمان مديران قبلي اين شركت‌ها بوده كه موجب ايجاد تعهدات بسيار زياد با حجم فراواني از نارضايتي انباشه مشتريان از عدم تحويل به‌موقع خودروها، شده است.
مشكلات كنوني صنعت خودرو را به‌جرأت مي‌توان، بي‌سابقه‌ترين موانع و چالش‌هاي تاريخ اين صنعت دانست كه تنها با برنامه‌ريزي درست و كارشناسانه و حمايت دولت و ساير نهادهاي ذيربط قابل حل و فصل خواهد بود.
اما با وجود همه اين مشكلات، برخي خودروسازان توانسته‌اند با مديريت درست و صحيح چالش‌ها در همين شرايط دشوار اقتصادي، دستاوردهاي قابل‌توجهي را نيز كسب كنند؛ يكي از اين خودروسازان كه توانسته به روند روبه‌رشد خود در دوران سخت اقتصادي ادامه دهد، سايپا است؛ اين شركت باوجود آن‌كه مشكلات بي‌شماري نظير عدم ثبات مديريتي، اعتراض مشتريان به تأخير در تحويل خودروها، تعليق همكاري دو‌جانبه شركاي خارجي به‌خاطر تحريم‌ها و برخي موانع ديگر را تجربه كرد، اما توانست با روي كار آمدن تيم مديران جديد، وضعيت خودرا تا حد زيادي سامان دهد.
اين خودروساز براساس اعلام مديران خود، قصد دارد فعاليت‌ها و برنامه‌ريزي‌هايش را بر روي دو حوزه افزايش توليد در كنار تنوع محصول متمركز كرده و در سال جاري، به موفقيت در اين بخش‌ها دست يابد. بنابر آمارهاي اعلام‌شده از سوي سايپا، اين خودروساز در روز دوازدهم ارديبهشت‌ماه، حدود 2 هزار و 300 دستگاه خودرو توليد كرده كه با احتساب اين عدد، ميانگين توليد روزانه اين گروه به هزار و 800 دستگاه رسيد؛ اين درحالي است كه گروه سايپا هدف‌گذاري كرده در سال جاري تيراژ روزانه محصولات خود را به 2 هزار و 700 دستگاه برساند. بي‌ترديد با افزايش توليد محصولات در سطح گروه سايپا، عرضه خودرو به بازار توسط اين مجموعه با سرعت بيشتري دنبال خواهد شد.
كارشناسان معتقدند چون در بازار خودروهاي رده متوسط به بالا به‌ويژه محصولاتي كه در ايران كمتر توليد مي‌شوند، تراكنش مالي قابل توجهي وجود دارد، اگر خودروسازان ايراني نتوانند خود را در اين عرصه به‌روز و فعال كنند، يقيناً از مهم‌ترين بخش اين بازار يعني گردش مالي قابل توجه آن محروم خواهند شد.
به‌همين دليل است كه گروه خودروسازي سايپا اعلام كرده قصد دارد اصلاح ساختار سبد محصولات خود را در دستوركار قرار داده و با تكيه بر پلت‌فرم‌هاي موجود نظير SP100 و طراحي و ساخت پلت‌فرم‌هاي جديد با استفاده از ظرفيت‌ شركت‌هاي دانش‌بنيان داخلي و استفاده از مشاوره و الگوهاي نوين بين‌المللي، هدف آينده خود را محقق سازد؛ هدفي كه مي‌تواند در سال‌هاي آينده چهره اين خودروساز را بسيار متفاوت‌تر از حال حاضر ساخته و باعث افزايش توان رقابتي و ظرفيت كسب سهم بيشتر بازار در داخل و خارج ايران شود.
در چنين شرايطي سايپا تلاش مي‌كند علاوه بر ادامه توليد محصولات پرتيراژ قبلي باهدف پاسخ‌گويي به نياز بازار، محصولات پيشرفته‌تر و برخوردار از امكانات مدرن‌تري را به‌ويژه در رده‌هاي C و SUV توليد كند؛ محصولاتي كه احتمالاً از امكانات به‌روز و پيشرفته‌اي برخوردار هستند و مي‌توانند در برابر رقباي خارجي خود، قد علم كنند. فراموش نبايد كرد كه سايپا پيشتر جديدترين خودروهاي خود يعني رهام و كوييك را با برخورداري از امكانات و قابليت‌هاي بسيار پيشرفته‌اي معرفي كرد و نشان داد درصورت فراهم بودن فضاي كسب‌وكار و همكاري‌هاي مناسب با شركت‌هاي داخلي و خارجي، مي‌تواند در ساخت محصولات جديد سنگ تمام گذاشته و خودروهاي خود را به امكانات روز مجهز كند. در صورت دستيابي به اين هدف، سايپا به‌عنوان يكي از مهم‌ترين بازيگران عرصه توليد كالاي ايراني قادر خواهد بود علاوه بر كسب سهم بيشتر از بازار داخلي، در بازارهاي صادراتي و برون‌مرزي نيز به رقابت جدي‌تر و مؤثرتر با رقباي بزرگ بين‌المللي پرداخته و سهم خود را نيز در اين عرصه افزايش دهد چون با يك سبد كامل از محصولات متنوع و به‌روز با امكانات و استانداردهاي بين‌المللي پذيرفته‌شده وارد رقابت در اين بازارها خواهد شد.


تعداد بازدید :  217