شماره ۱۶۰۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۳ بهمن
صفحه را ببند
روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل به«شهروند» :
«رزمایش قطع اینترنت» کار ما نیست

روز گذشته خبرگزاری تسنیم از قول یکی از شرکت‌های ارایه‌دهنده درگاه پرداخت اینترنتی خبر از اجرای رزمایش قطع اینترنت در کشور داد. اتفاقی که بر اثر آن برخی سرویس‌های مبتنی بر کارت بانکی قطع خواهند شد. نام این شرکت در خبر نیامده، اما نامه‌ای منتشر کرده که در آن نوشته شده «پیرو اطلاعیه صادره از شاپرک و بنابر اعلام پدافند غیرعامل کشور، به‌منظور رزمایش قطع اینترنت به ‌اطلاع می‌رساند، تمام سرویس‌های مبتنی بر کارت در تاریخ 7/11/1397 از ساعت 10 تا 12 به ‌مدت دو ساعت قطع خواهد بود. در این فرآیند تمام پذیرندگان دارای سرور خارج از کشور، از دسترس خارج خواهند شد. بدیهی است پس از پایان رزمایش تمامی سرویس‌ها به حالت عادی خود باز خواهند گشت. در آینده نزدیک این رزمایش به ‌تناوب تکرار شده و درنهایت تمامی پذیرندگانی که دارای سرویس خارج از کشور هستند، از سرویس پرداخت خارج خواهند شد. لذا پیشنهاد شده است نسبت به انتقال سرور خود به داخل کشور اقدام کنند.»
این نامه اما از سوی محمدحسین فروتن، مسئول روابط عمومی سازمان پدافند غیرعامل کشور تکذیب شد. او به «شهروند» می‌گوید خبری که خبرگزاری‌ها آن را منتشر کرده‌اند، نادرست است و نامه‌ای در کار نبوده است: «اصلا رزمایشی در کار نیست و البته سازمان پدافند غیرعامل طی اطلاعیه‌ای رسمی این خبر را تکذیب خواهد کرد.»
این اتفاق درحالی است که مهر ماه امسال خبرهایی مبنی بر قطع اینترنت ایران توسط آمریکا مطرح شد. آن زمان سردار غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در مورد احتمال تحریم اینترنتی ایران از سوی آمریکا گفته بود: «آمریکایی‌ها ابزار و امکان قطع اینترنت ایران را در اختیار دارند، اما با توجه به این‌که تهدیدات آنان علیه کشورمان از طریق زیرساخت‌های ارتباطی شکل می‌گیرد، احتمال اتخاذ این استراتژی کم است، چراکه آمریکایی‌ها برای تهییج افکار عمومی مردم علیه نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های اقتصادی،‌ سیاسی،‌ فرهنگی و نظایر این به ابزار اینترنت نیاز جدی و اساسی دارند.»
سردار جلالی هفته گذشته هم درباره اینترنت بار دیگر صحبت کرده و گفته بود: «ما می‌توانیم اینترنت ایرانی-اسلامی داشته باشیم چنان‌که اروپایی‌ها، چینی‌ها و دیگر کشورهای دنیا برای خود حریم زیرساختی، ‌موضوعی و معنوی تعریف می‌کنند و این ضرورت جدی و اساسی برای کشور ما نیز وجود دارد که امیدوارم به آن به‌طور جدی پرداخته شود. می‌توانیم اینترنت ایرانی-اسلامی داشته باشیم که با حفظ تمام ارزش‌های ملی و اسلامی، خدمات، فرصت‌ها و زیرساخت‌های لازم را در اختیار مردم قرار دهد.»
 با این وجود، صحبت از قطع اینترنت همچنان مطرح است و حالا با نامه‌ای که تسنیم از آن صحبت کرده، گویا وارد فاز جدیدی شده است. هرچند سازمان پدافند غیرعامل آن را تکذیب می‌کند، اما باید دید در موعد مقرر آیا اینترنت درگاه‌های پرداخت قطع خواهد شد یا خیر؟ و آیا ماجرای اینترنت ایرانی-اسلامی عملیاتی خواهد شد؟


تعداد بازدید :  169