شماره ۱۵۹۴ | ۱۳۹۷ شنبه ۲۲ دي
صفحه را ببند
خط قرمز؛ سریالی که سیمای ملی برای ما دهه شصتی‌ها ساخت
دلمون تنگه سکوتو بشکنید!

حسام خراسانی | یک: یادتان هست قصه، قصه ما دهه شصتی‌ها بود: انگار سازنده فیلم، بخشی از زندگی ما دهه شصتی‌ها را بُرش زده و در جعبه تلویزیون‌هایمان گنجانده بود. لابد می‌پرسید در مورد کدام قصه حرف می‌زنم؟ بگذارید بخشی از قصه را برایتان تعریف کنم، حتما یادتان می‌آید: «چند جوان حدودا 20 ساله هر یک برای رهایی از مشکلات زندگی‌شان، از خانه فرار کرده، دور هم جمع می‌شوند و با هدف سفر به سوی آرمان‌ها و خواسته‌های خود پا به راهی با مقصد نامعلوم می‌گذارند و در این سفر با حوادث ناگواری روبه‌رو می‌شوند.» بله، در مورد سریال ‌خط‌قرمز حرف می‌زنم، سریالی که در زمان خود سروصدای زیادی به پا کرد و بسیاری از کلیشه‌های رایج آن روزها را شکست.
دو: آن روزها یادم هست حرف حرفِ اصلاح‌طلبی بود و عبور از خطوط قرمز؛ قاسم جعفری هم اثرَش حال‌وهوای همان دوران را داشت. نخستین بار سریال ‌سال 80 از شبکه سه سیما پخش شد که با استقبال زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد و به قول معروف خیابان خلوت‌کن بود. بازیگران جوانی که در سریال خط قرمز جلوی دوربین رفتند و در تلویزیون شناخته شدند، اغلب  متولدین دهه 60 بودند: شهرام حقیقت‌دوست، سروش گودرزی، پویا امینی، ایمان اشراقی، علی منصوری، شهرام عبدلی، رضا امامی، اردلان آذربهرام، علی جاویدفر، مهسا کرامتی، ساناز کیهان و فریده دریامج بازیگران سریال خط قرمز را تشکیل می‌دهند.
سه: اگرچه صدای فندک‌های حامد و جابه‌جا کردن پاها در خانه جنگلی از سکانس‌هایی است که در ذهن  مخاطبان این سریال باقی مانده، اما نوستالژیک‌ترین بخش سریال را باید تیراژ پایانی سریال دانست. «به امیدِ یه هوایِ تازه‌تـــر؛ گفتیم از رفتن وُ خوندیم از سفــــر» راستش من هنوز هرازگاهی این ترانه را زمزمه می‌کنم،  آوازش را هوتن جوادی و حسین ریاضیان خوانده بودند، آهنگی خوش‌ریتم و در عین حال خط‌شکن که از سازهای جوان‌پسند بهره برده بود.
چهار: خط قرمز با گذشت سال‌ها هنوز هم یکی از سریال‌های مطرح و محبوب تلویزیون و مخاطبان است. سریالی که با پرداختن به موضوع زندگی نوجوانان و جوانان ارتباط خوبی با مخاطبان نوجوان و جوان در آن زمان برقرار کرد. سریالی که دهه شصتی‌ها می‌توانند در رویارویی با دهه‌های 70، 80 و 90  آن را با صدای بلند، صدای نسل خود بنامند. راستش من هم یک دهه شصتی هستم، از طرفدارهای خط قرمز.
پنج: حالا که 17‌سال از این قصه گذشته است، جای خالی این داستان‌ها و قصه‌ها در سیمای ملی دیده می‌شود، داستان‌هایی که باید روایت درد‌دل‌های نسل‌های جوان‌تر باشد، می‌خواهم با زبان‌خط قرمز حرف ‌دل این دهه‌ها را بزنم: دلمون تنگه سکوتو بشکنید.


تعداد بازدید :  240