شماره ۱۵۷۲ | ۱۳۹۷ دوشنبه ۲۶ آذر
صفحه را ببند
انتقاد مسئولان از کاربران مجازی که هشتگ‌های خاص را بازنشر می‌کنند
دولت زیر حمله ربات‌ها

یک انتصاب در دولت حاشیه‌ساز شده، سکوت معمول در این زمینه هم مزید بر علت است و خیلی‌ها درباره آن به شوخی و بحث‌های پراکنده می‌پردازند. ولی هیچ‌کدام از اینها باعث نمی‌شود که یک هشتگ بحث اول توییتر فارسی شود. ولی این اتفاق افتاد و خیلی‌ها را به تعجب وا داشت که چگونه «استخدام بنفش» این‌قدر اهمیت پیدا کرد که در پیشخوان توییتر فارسی قرار بگیرد. آن هم در تیراژ ۴۵ هزارتایی توییت و ری‌توییت! درحالی‌که هیچ‌کدام از سلبریتی‌های مخالف دولت حال و حوصله پرداختن به این ماجرا را نداشتند یا آن‌قدر بحث‌های مهمتری مطرح بود که به آن کمتر توجه کنند.
آنها که خبره‌ترند و توییتربازتر، می‌دانند که ربات‌های توییتری برای ترندشدن یک هشتگ، اقدام به تولید محتوا یا بازنشر محتوای تولیدشده در تعداد خیلی زیادی می‌کنند. به این راحتی‌ها هم قابل تشخیص نیستند و سابقه‌شان در موج‌سازی‌های مجازی (به معنای واقعی کلمه، مجازی و غیرواقعی!) خیلی بیش از اینهاست. در حواشی انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری آمریکا توییتر پذیرفت که ۸ و نیم تا 10‌درصد کاربران این شبکه، ربات هستند و دانشگاه کالیفرنیا هم در تحقیقی گزارش داد که ۱۹‌درصد از کل توییت‌های انتخاباتی توسط اکانت‌های بات ارسال می‌شوند. در نمونه ایرانی هم به یاد داریم که چند ‌سال پیش استفاده بیش از اندازه از این بات‌ها باعث شد یکی از هشتگ‌هایی که توسط ایرانی‌ها داغ شده بود، اسپم شود و حاشیه‌های بسیاری درست کرد. ولی در حافظه همه ما استفاده از این ربات‌های مجازی و پرهزینه، علیه دولت، بی‌سابقه و سوال‌برانگیز است.
توییتر همانند اینستاگرام چند باری به پالایش کاربران و حذف بات‌های گمراه‌کننده اقدام کرده است، ولی به دلیل پیچیدگی ساختار آنها و به‌روزشدن مداوم‌شان،‌ هیچ‌وقت موفق نبوده. بد نیست بدانید که ترندشدن یک هشتگ در توییتر براساس تعداد توییت و ری‌توییت‌های حاوی آن هشتگ محاسبه می‌شود و هر توییت به‌طور معمول به‌ازای هر ۱۲ تا ۱۵ لایک، یک ری‌توییت (بازنشر) دریافت می‌کند. اگر این نسبت عدد کوچکتری باشد، احتمال سازمان‌یافته بودن حمایت از آن هشتگ یا حمایت ربات‌ها از آن افزایش می‌یابد. در این مورد اخیر، بررسی‌های ایرنا نشان می‌دهد که به‌ازای هر لایک، شاهد یک بازنشر بوده‌ایم. اما آن‌چه در این میان عجیب‌تر است ا‌ین‌که در میان ۱۱۷۷ توییت از این توییت‌ها، تعداد ری‌شیرها از لایک‌ها نیز بیشتر بوده! یعنی اکانت‌های توییتری هستند که تنها یک توییتر با هشتگ استخدام بنفش را بازنشر کرده‌اند، بدون آن‌که حتی آن را لایک کرده باشند.


تعداد بازدید :  167