شماره ۱۵۲۵ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۵ مهر
صفحه را ببند
روی ما حساب کنید

دکتر علی‌اصغر پیوندی رئیس جمعیت هلال‌احمر

ما پزشکان شاید در حافظه‌مان نام تعداد زیادی از هم‌صنفان‌مان را ثبت کرده باشیم، اما مردم و تاریخ مثل ما نیستند. نام‌ها و یادها به‌سختی ثبت می‌شود. به نظر شما اگر در یک مکان عمومی، جایی مثل صف اتوبوس، از مردم بپرسیم نام چند پزشک را به خاطر دارند، چه خواهند گفت؟ ممکن است مثلا با ابوعلی سینا و الکساندر فلمینگ شروع کنند و با نام پروفسور سمیعی تمام کنند و به‌سختی بیشتر از تعداد انگشتان یک دست نام در خاطرشان مانده باشد.
این‌همه پیشرفت در علم پزشکی محصول زحمات بی‌دریغ و طاقت‌فرسای هزاران‌هزار پزشک است که نام برخی از آنها حالا تنها در کتب مرجع و تاریخ پزشکی و یادنامه‌ها پیدا می‌شود. نوآوری و توانمندی‌ در درمان حتما شاخص‌های مهمی است و پزشکان نابغه را از پزشکان معمولی جدا می‌کند، اما من گاهی گمان کرده‌ام برای اینکه نام یک پزشک نابغه در تاریخ و خاطرات توده مردم ثبت شود، نبوغ پزشکی کافی نیست. چیزی اضافه بر نبوغ لازم است تا کسی تبدیل به مثلا «دکتر قریب» شود و آن چیز حتما انسانیت و بشردوستی و نوعدوستی است.
کسی نمی‌تواند فعالیت و توانمندی‌های پروفسور مزدا، نتایج بسیار ارزشمندی که او در رشته تخصصی‌اش به دست آورده بود و جراحی‌های موفقیت‌آمیزش در پیچیده‌ترین آسیب‌های ستون فقرات را نادیده بگیرد، اما این بشردوستی مرحوم مزدا بود که او را که بی‌نام و نشان و بی‌سر و صدا سالی چهار بار از آن سوی دنیا به ایران می‌آمد، حالا تبدیل به چهره‌ای محبوب در بین مردم کرده است.
این نام نیک است که می‌ماند و نام مرحوم مزدا به‌واسطه همان بشردوستی و انسان‌دوستی‌اش ماندگار شده است و تردید نکنید ماندگارتر خواهد شد. تاریخ را بعد از ما می‌نویسند؛ انسان‌ها بعد از ما درباره ما داوری خواهند کرد؛ وقتی از ما به نیکی یا برعکس آن نام خواهند برد که ما دیگر نیستیم. حالا هم تاریخ دارد کار خودش را می‌کند؛ نام کیوان مزدا را پیش از مرگش خیلی‌ها نمی‌شناختند، اما حالا ماجرا جور دیگری است و در آینده نامش هم ماندگارتر خواهد شد. او که هرگز وطنش و کودکان محروم و نیازمند سرزمینش را فراموش نکرده بود، مزد این کارش را از خدا، انسان و تاریخ خواهد گرفت.
همچنان که همکاران من در بیمارستان نورافشار خاطرات جراحی‌های طولانی این متخصص متعهد را فراموش نمی‌کنند، مردم ما نیز این نام را از یاد نخواهند برد.
آن‌چه می‌خواهم در این مجال کوتاه تاکید کنم، دو درخواست است؛ درخواست نخست من از رسانه‌ها و اصحاب جراید است. این روزها خبرهای بد انگار زورشان بیشتر است. لطفا شما کمک‌شان نکنید. به کمک خبرهای خوب بشتابید و آنها را پررنگ‌تر منتشر کنید. بگذارید مردم این سرزمین چهره قهرمانان خود در عرصه‌های مختلف را بشناسند. بگذارید فرزندان ما با الگوهای متنوع‌تری برای آینده خود آشنا شوند. وقتی خبری از تخلف یک پزشک منتشر می‌کنید، اشکالی ندارد، اصلا لازم است، اما لطفا به این خبرهای خوب هم ضریب بدهید. این روزها جامعه ما خبرهای خوب و شنیدن از آدم‌های خوب را بیشتر از همیشه لازم دارد.
درخواست دوم من از پزشکان خیّر و داوطلب ایرانی و حتی غیر ایرانی در ایران و سراسر جهان است. اگر شما هم مثل مرحوم کیوان مزدا هستید یا می‌خواهید مثل او باشید، روی ما حساب کنید. ما همچنان که افتخار میزبانی از پروفسور مزدا را داشتیم، میزبان شما هم خواهیم بود.
جمعیت هلال‌احمر به‌عنوان مجموعه‌ای فعال در حوزه بشردوستانه که در سازمان داوطلبانش افتخار ساماندهی تعداد زیادی از پزشکان این سرزمین در قالب «پزشکان داوطلب» را دارد، آماده همکاری با شما در این زمینه است. ما می‌توانیم زیرساخت لازم برای ارایه خدمات داوطلبانه و رایگان شما به قشرهای آسیب‌پذیر را فراهم کنیم. همچنین با ارزیابی‌های جزیی می‌توانیم فهرستی واقعی از مردم نیازمند به کمک شما را به شما ارایه کنیم. بعد از هر حادثه‌ای، ما فهرستی از نیازمندان به خدمات را داریم که همراه با آن زیرساخت‌ها در اختیارتان خواهیم گذاشت.
همین حالا و هنوز بعد از زلزله کرمانشاه کم نیستند کسانی که آسیب‌های ناشی از زلزله را تحمل می‌کنند و توانی برای درمان آن ندارند. مجموعه بیمارستان فوق تخصصی نورافشار با همه ظرفیت‌هایش در اختیار شماست، بسم‌الله ...


تعداد بازدید :  645