شماره ۱۵۲۰ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۱۹ مهر
صفحه را ببند
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در جمع خبرنگاران خبر داد
گام اول برای احیا کارت سوخت

شهروند| رئیس دفتر رئیس‌جمهوری پس از جلسه دیروز هیأت دولت در میان خبرنگاران به تشریح آخرین اتفاقات و رویدادها در داخل دولت و دیگر مسائل داخلی و بین‌المللی پرداخت. «محمود واعظی» به ماجرای احیای کارت سوخت اشاره کرد و همچنین بحث محدودیت‌های واردات، زیست‌محیطی و وارونگی هوا را نیز در این راستا قابل بررسی کارشناسانه دانست. تغییرات در بدنه دولت و کابینه، جلسه اقتصاددانان و رئیس‌جمهوری برای بررسی و حل مشکلات اقتصادی مردم و درباره دادگاه دیوان دادگستری لاهه، حکم صادره و تمهیدات درنظر گرفته شده توسط دولت برای موفقیت دراین خصوص ازجمله مباحثی بود که رئیس دفتر رئیس‌جمهوری به تشریح آنها پرداخت. در ادامه اهم اظهارات واعظی را می‌خوانید.
در باب سوخت
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری در پاسخ به سوالی در مورد برنامه دولت برای سهمیه‌بندی بنزین گفت: نرخ بنزین در ایران ۱۰۰۰ تومان و در کشورهای همسایه بین ۶ تا ۹ هزار تومان است. به همین دلیل مقدار قاچاق بنزین خیلی زیاد است. اولین اقدامی که ما می‌توانیم انجام دهیم، این است که کارت سوخت را احیا کنیم تا از این طریق بر مصرف بنزین نظارت داشته باشیم. در این زمینه گام اول را داریم برمی‌داریم. با توجه به قاچاق بنزین، محدودیت در واردات بنزین و مسائل زیست‌محیطی کمیته‌ای در حال بررسی این موضوع است.
 گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها
وی با اشاره به موضوع تغییرات در کابینه گفت: گزینه‌های پیشنهادی برای وزارتخانه‌ها در نخستین جلسه مجلس بعد از تعطیلات هفته آینده به مجلس معرفی خواهند شد. واعظی درباره زمان معرفی وزرای پیشنهادی به مجلس بیان کرد:   بنای ما بر این بود وقتی که لایحه تغییر ساختار- که ‌سال گذشته برای مجلس فرستادیم- تصویب شد، تغییرات در کابینه را هم همزمان با این لایحه انجام دهیم. وی افزود: هفته گذشته از مجلس گفته شد که تمایلی به تصویب این لایحه ندارند. این دو وزارتخانه که اکنون با سرپرست اداره می‌شوند، برای آنها جایگزین‌هایش را تعیین کردیم و ممکن است یکی دو وزارتخانه دیگر هم باشد.
بحث تغییرات در کابینه ‌سال گذشته و در همان ماه‌های آغازین شروع به کار دولت دوازدهم توسط منتقدان درون جناحی و جریانی دولت به‌عنوان اینکه برخی افراد پاشنه آشیل دولت محسوب می‌شوند، مطرح شد. بروز برخی مشکلات در حوزه اقتصادی و همچنین اوضاع سیاست داخلی ازجمله عواملی بود که بحث تغییرات در بدنه دولت را به نیاز عاجل اعتدالگرایان دولتی تبدیل کرده بود.
 جلسه اقتصاددانان و رئیس‌جمهوری
واعظی درباره نامه 250نفر از صاحبنظران درباره مشکلات اقتصادی، اظهار کرد: اقتصاددانانی در این برهه که مشکلات اقتصادی داریم، با دلسوزی مشورت داده و پیشنهادات خود را مطرح کردند، قطعا این پیشنهادات را برای وزارتخانه‌های ذیربط می‌فرستیم و در ستاد اقتصادی دولت هم بررسی می‌شود. رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: هفته گذشته هم تعدادی از اقتصاددانان نامه نوشته بودند که آن را بررسی کردیم.
مدیران ارشد دولتی و همچنین رئیس‌جمهوری در زمان‌های مختلف و به کرات موضوع مشاوره و بهره‌گرفتن از نظریان اقتصاددانان و کارشناسان را مطرح کرده‌اند. دولت بر این اعتقاد است که راه برون‌رفت از مشکلات کنونی در زمینه‌های مختلف و مهمتر از همه مشکلات اقتصادی، استفاده از آرا و نظریات اقتصاددانان است.
 اثرات مثبت حکم دیوان لاهه
واعظی همچنین درباره دادگاه دیوان دادگستری لاهه و تمهیدات درنظر گرفته‌شده توسط دولت برای موفقیت در این خصوص، اظهار کرد که گام اول در این‌باره محکم برداشته شد و اثرات آن هم در داخل ایران و هم درعرصه بین‌الملل کاملا به نفع ایران بود. وی به عکس‌العمل آمریکایی‌ها در این خصوص اشاره کرد و یادآور شد: آنها عکس‌العمل منفعلانه‌ای از خود نشان دادند و اعلام کردند که می‌خواهند از عهدنامه مودت خارج شوند.


تعداد بازدید :  796