شماره ۱۵۰۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
ما همه با هم هستيم

اقدام تروريستي در اهواز را چگونه مي‌توان تحليل كرد؟ ترديدي نيست كه انجام اين اقدام در سالروز تجاوز صدام حسين به ايران و آغاز جنگ هشت ساله، معناي روشني دارد. شكست صدام حسين در عراق و روي كار آمدن نيروهاي اجتماعي و سياسي مردم عراق كه نزديكي زيادي با ايران دارند، زمينه‌ای براي انتقام‌گيري از مردم خوزستان به علت پايداري آنان در برابر تجاوز عراق در 8 سال دفاع مقدس بود. بویژه این که صدام‌حسین بر اساس نگرش قومی خود گمان می‌کرد که اعراب خوزستان با او همراهی کرده و از دشمن بعثی استقبال خواهند کرد ولی هنگامی که دید خط اول جبهه و مقاومت همین اعراب هستند ناامیدتر از همیشه شد و شروع به انتقام‌گیری کرد. جبهه الاحواز پيش از جنگ تحميلي نيز با همين شيوه‌ها در پي ايجاد بحران و تنش در خوزستان بود. بنابراين حادثه تروریستی اخیر از اين جهت اتفاق جديدي محسوب نمی شود، ولي نكته جديد آن اقدامات و حمایت‌های برخي از كشورهاي منطقه در ايجاد بحران در ايران است. اشتباه برخي از اين كشورها اين است كه گمان مي‌كنند ايران اجازه مي‌دهد كه مشكلات در داخل مرزهايش شكل بگيرد. به طور قطع و يقين هيچ تنش و بحران منطقه‌اي محدود به همان جغرافياي اوليه نخواهد شد، بلكه به سرعت رو به گسترش می‌رود  و در اين صورت دامن آتش‌افروزان زودتر دچار حريق خودافروخته خواهد شد. آنان که باد می‌‌کارند طوفان آنها را درو خواهد کرد.
از سوي ديگر آقاي رئيس‌جمهوری در آستانه رفتن به سازمان ملل است تا از حقوق ملت ايران در برابر حكومت‌هاي منطقه‌ای بدخواه و نيز ترامپ بدعهد و پيمان‌شكن دفاع كند. بنابراين روشن است كه چنين اقدام تروريستي جز با هدف تضعیف این سفر و نیز ضربه‌زدن به وحدت ملي و سياسي نيروها انجام نشده و نمي‌شود. از اين رو پاسخ مناسب به آن نيز مثل گذشته خواهد بود. در همان زمان كه صدام حسين به ايران حمله كرد، گمان مي‌كرد كه مي‌تواند روي چند دستگی نيروهاي سياسي داخلي حساب باز كند، غافل از آنكه نيروهاي سياسي نه تنها در برابر تماميت ارضي كشور متحد و هم‌پيمان شدند و با دفاع قهرمانانه كشور را از وجود دشمن پاك كردند، بلكه سرنگوني آن رژيم بعثی را نيز باعث شدند و امروز كسي از حزب بعث عراق نشاني ندارد، جز آنكه بر گورستان‌هاي جنگي و غير آن مراجعه كند تا نشاني از سربازان قادسیه بگيرد.
گروه‌هاي تروريستي مثل خلق عرب و ساير تروريست‌ها نيز در ابتداي انقلاب بسيار مشتاق بودند كه با خرابكاري خود در لوله‌هاي نفتي و نيز ترورهاي سياسي، زمينه را براي جدا شدن يك منطقه مهم كشور فراهم كنند، ولي هنگامي كه جنگ شد، عشاير عرب و لر منطقه پاسداران اصلي در دفاع از كشور در برابر متجاوزين شدند و اكنون نيز چنين اقداماتي جز به تقويت روحيه ملي و همبستگي عمومي در مواجهه با دشمنان اين ملت نخواهد انجاميد. ما علي‌رغم همه تفاوت‌هاي سياسي در برابر تروريسم و دشمن خارجي متحد و يكپارچه، و همه با هم هستيم.


تعداد بازدید :  734