شماره ۱۵۰۴ | ۱۳۹۷ يکشنبه ۱ مهر
صفحه را ببند
رویترز: همه قدرت‌ها برای حفظ توافق هسته‌ای تلاش می‌کنند غیر از آمریکا

خبرگزاری رویترز با اشاره به نشست پیش روی وزیران امور خارجه ایران و ۱+۴ گزارش داد: کشورهای امضا کننده توافق هسته‌ای با ایران به غیر از آمریکا در حالی با یکدیگر در نیویورک دیدار می‌کنند که به گفته بسیاری از دیپلمات‌ها یک تلاش نشدنی برای زنده نگه داشتن این توافق است.
به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری رویترز، وزرای امور خارجه انگلیس، چین، فرانسه، آلمان، روسیه و ایران قرار است روز دوشنبه هفته جاری رأس ساعت ۸ (به وقت محلی) در نیویورک با یکدیگر دیدار و درباره تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در ماه می برای خروج از توافق هسته‌ای با ایران و بازگرداندن تحریم‌ها علیه این کشور بحث و رایزنی کنند.
ماموریت حساس و شاید غیر واقع‌بینانه آنها این است که تهران را متقاعد به ماندن در توافق هسته‌ای و ادامه محدودیت‌های هسته‌ای‌اش ذیل این توافق علی‌رغم خروج واشنگتن از آن کنند. اقدامی که مانع از بهره‌مندی ایران از منافع اقتصادی مورد انتظار از توافق هسته‌ای خواهد شد.
به گزارش رویترز، حسن روحانی رئیس جمهور ایران برای دفاع از این توافق نیازمند دلایل محکم است. یک دیپلمات ارشد اروپایی در این باره گفت که روحانی نیازمند استدلال‌های محکم برای ماندن در این توافق است.
این دیپلمات افزود: ما تلاش می‌کنیم تا این استدلال را به او بدهیم اما اگر بخواهیم صادق باشیم، باید بگوییم آن چه می‌توانیم انجام دهیم، محدود است.
هدف از حصول توافق هسته‌ای که بیش از دو سال در زمان ریاست جمهوری باراک اوباما بر سر آن مذاکره شد، این بود که ایران برنامه هسته‌ای‌اش را در ازای رفع تحریم‌هایی که اقتصادش را با مشکل جدی مواجه کرده بود، محدود کند اما دونالد ترامپ این توافق را معیوب توصیف کرد چرا که معتقد بود شامل محدودیت بر موشک‌های بالستیک و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور نمی‌شود.
آمریکا پس از خروج از توافق هسته‌ای در تابستان سال جاری شروع به بازگرداندن تحریم‌های اقتصادی علیه ایران کرد.


تعداد بازدید :  627