شماره ۱۴۷۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد
صفحه را ببند
چه پویش‌های دیگری می‌شود در کنار «فرزندت کجاست؟» به راه انداخت؟
سه کمپین پیشنهادی برای تست مسئولان

واکنش‌ها به هشتگ «فرزند کجاست؟» آن‌قدر جذاب و خبرساز بود که واکنش‌های فراوانی به دنبال داشت. فارغ از اینکه شوخ‌طبعی بعضی کاربران هم در این میانه گل کرد و عده‌ای هم آن را نقد کردند، به‌ هرحال بحث مطالبه‌گری شهروندان در این گفتمان را نمی‌توان نادیده گرفت. درست است که گاهی کمپین‌هایی نظیر این ممکن است دستاویز جریان‌های پوپولیستی شوند اما نظارت عمومی که مسئولان را نشانه گرفته، دستاورد کمی نیست. در واقع کاربران رسانه‌های اجتماعی ناخودآگاه درحال انعکاس پرسش‌هایی هستند که در چند‌ سال اخیر بین مردم پررنگ‌تر شده و پاسخگویی مسئولان در هر شکل و قالبی، گامی درجهت تقویت مطالبه‌گری است. به همین منظور شاید بد نباشد در آینده کمپین‌هایی نظیر «فرزند کجاست؟» دوباره به راه بیفتد تا همچنان بحث نظارت عمومی بر عملکرد مدیران و مسئولان داغ باشد. پیشنهاد «شهروند» درباره راه‌اندازی چنین هشتگ‌ها و کمپین‌هایی به این ترتیب است:  
ماشینت چیست؟
درست است که وسیله نقلیه مسئولان به جهت برخی مسائل امنیتی باید از تجهیزاتی خاص برخوردار باشد اما این موضوع درباره مدیران رده بالا صادق است. به همین جهت مدیرانی که با تهدیدهای امنیتی مواجه نیستند، اگر می‌خواهند شبیه به مردم زندگی کنند، قاعدتا باید هم‌راستا با شعارهای خود حرکت کنند و دست‌کم خودروی ملی برانند.
چه مدرکی داری؟
بحث مدرک بعضی از مسئولان در دهه‌های اخیر گاهی حاشیه‌ساز شده؛ از مدرک‌های کپی یا احیانا تقلبی گرفته تا مدارکی که به بعضی دانشگاه‌های عجیب و غریب برمی‌گشت؛ دانشگاه‌ها یا موسسات آموزشی که از طریق استعلام رسانه‌ها می‌شد کیفیت آنها را برای تنویر افکار عمومی بررسی کرد.
چند شغل داری؟
یکی از اصلاحات مهمی که در ماه اخیر رقم خورد، بحث بازنشستگی بعضی از مسئولان بود که می‌تواند به جوان‌شدن نیروی تصمیم‌گیری در کشور کمک کند. هرچند باید همچنان نظارت افکار عمومی درباره مبحث چندشغله‌بودن را نیز جدی گرفت؛ مشاغلی که گاهی بر گردن یکی از مسئولان تلنبار می‌شود درحالی ‌که همزمان بعضی از اصحاب فکر و فناوری و قلم، بیکارند!


تعداد بازدید :  136