شماره ۱۴۷۶ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۴ مرداد
صفحه را ببند
پرواز همای برای آنهایی که استطاعت مالی ندارند، می‌خواند
کنسرت رایگان پرواز همای در محله پولدارها

نیره خادمی| حالا که خیلی از خوانندگان گفته‌اند که کنسرت رایگان خیابانی می‌گذارند، پرواز همای یک شب از اجرای اپرای حلاج را تقدیم به آنهایی کرده که تا به حال طعم کنسرت را نچشیده‌اند. اپرای حلاج 25 شب اجرا خواهد شد و در تمام این اجراها نه تنها تعدادی از بلیت‌ها به افراد کم‌بضاعت داده می‌شود که یک اجرا هم به‌صورت رایگان است. پرواز همای در این‌باره به «شهروند» می‌گوید هر کسی در دایرکت اینستاگرام پرواز همای پیام بدهد، ما برای او بلیت رایگان می‌فرستیم: «هر شب حدود 15 تا 20 نفر به ما پیام می‌دهند که دوست دارند به کنسرت بیایند، اما استطاعت مالی ندارند. ما هم برایشان بلیت می‌فرستیم. تا همین حالا حدود 15 یا 16 نفر به این‌صورت کنسرت را تماشا کرده‌اند.» حالا البته همه گروه این اجرا به همراه مسئولان کاخ سعدآباد برای یک اجرای رایگان همدل شده‌اند و به گفته این خواننده ایرانی، مدیریت کاخ سعدآباد اعلام آمادگی کرده است که بابت آن شب از گروه مبلغی دریافت نمی‌کند. تمام اعضای گروه از صدابرداری، نورپردازی تا ویدیو مپینگ گفته‌اند که مجانی کار می‌کنند: «البته در روزهای آینده حتما از طریق اینستاگرام و رسانه‌ها، تاریخ دقیق اجرای رایگان را اعلام می‌کنیم ولی احتمالا اجرای آخر رایگان خواهد بود.»
ورودی 10 هزار تومانی برای یک اپرا
به هر حال کنسرت که رایگان باشد، احتمالا متقاضی سر به فلک می‌کشد و ممکن است تا در و دیوار سالن پر از شرکت‌کننده باشد و حتی اجرا دچار هرج و مرج شود. البته گروهی که اپرای حلاج را روی صحنه می‌برند برای فرار از آن، برنامه‌ای دارند که همای درباره آن توضیح می‌دهد: «برای اجرای رایگان بلیت 10 هزار تومانی در نظر گرفته‌ایم که فقط عنوان ورودی دارد، تا کسانی که می‌خواهند، بلیت را از طریق سایت‌های خرید بلیت، خریداری کنند، آن هم فقط به این علت که مکانشان مشخص شود و سقف اجرا معلوم باشد.» از هفته‌های گذشته جو لغو کنسرت یا اعلام آمادگی در میان خوانندگان برای کنسرت رایگان خیابانی زیاد شده است و در میان آنها افراد شاخصی مثل شهرام ناظری، حسین زمان و همایون شجریان هم وجود دارند و رضا صادقی هم پا را آن طرف‌تر گذاشت و از مسئولان اجازه برگزاری کنسرت در کنار دریای جنوب را خواست. این درخواست‌ها همگی با استقبال مسئولان روبه‌رو و البته باعث شد مجوز اجرای خیابانی رایگان در قشم و برای مرزنشینان صادر شود. حالا البته همای این اقدامات را نمایشی می‌داند: «من نظر خاصی در این‌باره ندارم، اما اگر راست می‌گویند در میان چند شب اجرایشان، یک شب اجرای رایگان برگزار کنند. همه می‌دانند در این شرایط بحرانی امکان تحقق این درخواست کم است.»
کنسرت رایگان در محله پولدارها
اپرای حلاج 25 شب در کاخ سعدآباد برگزار می‌شود، یعنی شمالی‌ترین نقطه تهران که همه پولدارها در آن رفت‌وآمد دارند و آدم‌های کم‌بضاعت زیادی از آنجا گذر نمی‌کنند، مگر به استثنا. به همین دلیل شاید برگزاری کنسرت رایگان برای افراد کم‌بضاعت در محله پولدارها کمی غیر منطقی باشد، اما پرواز همای برای آن یک دلیل دارد: «کاخ سعدآباد را به دلیل لوکیشن و فضای تاریخی ایوان عطار که متناسب اجرای ماست، انتخاب کردیم و از مردم هم می‌خواهیم زحمت بکشند تا آنجا بیایند.» اما دلیل اینکه چرا این گروه برای معرفی افراد کم‌بضاعت به شهرداری یا نهادهای حمایتی مراجعه نکرده است، ظاهرا برخی دلخوری‌ها و البته نبود اعتماد است: «شهرداری حتی به ما یک بیلبورد هم نمی‌دهد که کنسرت را تبلیغ کنیم، به هر حال فضا را ما ایجاد می‌کنیم و به نظرم هر کسی هم دوست دارد به خودمان مراجعه کند بهتر است، چون در آن‌صورت ممکن است بلیت واقعا به کسی که نیاز دارد، نرسد.»
در شهرهای دیگر هم
 به کم‌بضاعت‌ها بلیت می‌دهیم
قصه بلیت‌های رایگان تنها برای تهران نیست؛ آنها تصمیم دارند در تبریز، رشت و شیراز هم کنسرت را به همین صورت اجرا کنند و بلیت رایگان بدهند. با وجود این، پرواز همای می‌گوید که در اجراهای گذشته هم امتیازات این‌چنینی برای افراد بی بضاعت داشته است «کسی که بخواهد کمک کند بدون جوسازی و تبلیغ این کار را انجام می‌دهد.» البته همین حالا هم رقم بلیت‌های اپرای حلاج از 50 تا 150 هزار تومان رقم کمی نیست اگر چه پرواز همای می‌گوید رقم بیشتر بلیت‌ها پایین است. . برای فضای ایوان عطار حدود 865 صندلی برای فروش گذاشته شده است که قیمت 377 تای آن بالای 100 هزار تومان است


تعداد بازدید :  228