شماره ۱۴۵۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۸ تير
صفحه را ببند
دادستان کل کشور مقصران بدحجابی را معرفی کرد
برخورد قضائی با حجاب جواب نخواهد داد

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور روز گذشته و در همایشی در مشهد گفت: به خدا قسم در موضوعات فرهنگی و حجاب برخورد قضائی جواب نخواهد داد، راه‌های مسالمت‌آمیز و آرام را باید درپیش گرفت؛ لذا بر این اساس از هر طرحی که در زمینه مقابله با بدحجابی موثر باشد، حمایت می‌کنیم.
به گزارش انتخاب، او در ادامه به انواع بدحجابی‌های رایج در کشور پرداخت و افزود:   بسیاری از بدحجاب‌ها فرهنگ خانوادگی‌شان چنین است که بدحجاب ظاهر می‌‌شوند و بدحجابی را بد نمی‌دانند. عده‌ای از بدحجاب‌ها اعتقادی به اسلام ندارند، لائیک هستند یا مذاهب دیگری دارند اما عده کمی هم هستند که با قصد دهن‌کجی به ارزش‌های دین و احکام اسلام این کار را می‌کنند.
او در ادامه مقصران بدحجابی را معرفی کرد و گفت: مقصر بدحجابی آموزش و پرورش، روحانیت، آموزش عالی، دانشگاه‌ها و همه ما هستیم و اگر نیروی انتظامی بخواهد همه بدحجاب‌ها را بگیرد، علیه نظام و اسلام جوسازی‌های گسترده ایجاد می‌شود و این درحالی است که هم‌اکنون ستاد امر به معروف، سپاه پاسداران و نیروی انتظامی اقداماتی را انجام می‌دهند که بدحجابی را سروسامان دهند اما باید بدانیم برخورد خشن با بدحجابی قطعا جواب نمی‌دهد.
دادستان کل کشور منشأ بسیاری از پرونده‌های منافی عفت را فضای مجازی ذکر و بیان کرد: نسل جوان بشدت در معرض خطر است. دشمن برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در این خصوص انجام می‌دهد تا پرده‌های حیا را از بین ببرد.
پیش از این، حسن روحانی، رئیس‌جمهوری ازجمله کسانی بود که نسبت به برخورد قهری با مسأله حجاب واکنش نشان داده بود. او از نیروی انتظامی خواسته بود در برخورد با این موضوع، اجرای قانون را با رویکرد اخلاقی و با رعایت کرامت انسانی و به دور از هرگونه افراط و تفریط پیگیری کنند و به وزیر کشور نیز ماموریت داده بود تا موضوع را در شورای اجتماعی کشور مطرح کند. به گزارش خبرآنلاین، او در یکی از جلسات هیأت دولت در ‌سال 92 گفته بود: «من به کمک پلیس کاری خواهم کرد که امنیت واقعی باشد و دختران ما در خیابان احساس امنیت کنند و نخواهم گذاشت مأموری بی‌نام و نشان از کسی سوال کند. دختران خود حافظ
حجاب و عفاف هستند.»
«شهیندخت مولاوردی»، دستیار رئیس‌جمهوری در حقوق شهروندی هم ازجمله دیگر کسانی است که در این‌باره اظهارنظر کرده است. او در مصاحبه‌ای با ایسنا از لزوم بازنگری در قانون «گسترش حجاب و عفاف» گفته و افزوده بود که این قانون ۱۲‌سال پیش تصویب شده و نه آن زمان کارآیی داشته و نه حالا.
مولاوردی به خبرگزاری گفته بود: «با توجه به این‌که این قانون در ‌سال 1384 به تصویب رسیده و طی بیش از یک‌دهه گذشته جامعه ما به دلیل مواجهه با عوامل متعدد و ازجمله انقلاب فناوری ارتباطات و اطلاعات دچار تغییرات محسوس و چشمگیر شده است و تأثیر آن را در سبک زندگی افراد به‌ویژه در نحوه پوشش و مد به وضوح می‌توان مشاهده کرد، نیاز است بازنگری این قانون در دستور کار قرار گیرد». او درعین حال انتقاد کرده است که «نگاه سیاسی صرف، نگاه سلبی صرف و نگاه فرهنگی صرف امروزه دیگر پاسخگو نیست. اگر تا به‌حال از گشت ارشاد نتیجه گرفتیم، می‌توانیم این روند را ادامه دهیم. این درحالیست که معتقدم این روش نتیجه نداده و اگر موثر بود، امروز شاهد چنین وضعیتی نبودیم.» معصومه ابتکار، معاون رئیس‌جمهوری در امور زنان و خانواده هم در گفت‌و‌گویی در‌ سال گذشته راه‌حل این مشکل را گفت‌و‌گو دانسته و افزوده بود: ما نباید تصور کنیم، چون مقررات در کشور داریم، همه آن را به خاطر مقررات رعایت کنند. برای برخی از مسائل فرهنگی و اعتقادی باید راه‌حل گفت‌وگو تبیین شود. جامعه نمی‌تواند چیزی را بدون اراده، خواست و استقبال و انتخاب جامعه تحمیل کند. طبیعی است که در جامعه امروز باید پیرامون این مسأله صحبت شود و حتی صاحب‌نظران دین درباره آن نظر دهند و دیدگاه خود را بگویند.


تعداد بازدید :  961