شماره ۱۴۵۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۸ تير
صفحه را ببند
پس از 4 سال پرونده قربانیان اسید پاشی مختومه شد
رازهای دختران اصفهانی سر به مُهر ماند

شهروند| جنجالی‌ترین پرونده اصفهان مختومه اعلام شد. پرونده 4دختری که اتفاقی دردناک برای آنها، احساسات و افکار مردم را تحت‌تاثیر قرار داد. 4 سال گذشت و حالا پرونده پر از معما و سوال مختومه اعلام شده است. 4سال از آن مهرماه جهنمی گذشته که طی چند روز دخترانی جوان، بی‌هیچ جرمی مجازات شدند. مجازاتی وحشتناک که تمام زندگیشان را نابود کرد و آنها چندین سال عذاب و درد کشیدند و سوختند. 4دختر اصفهانی که در یک چشم بر هم زدنی زیبایی‌شان را از دست دادند و زندگی برایشان جهنم شد. اما جهنم واقعی اینجا بود که هیچ کدام از این قربانی‌ها نفهمیدند به چه گناهی مستحق چنین عذابی شدند. تمام سوال‌هایشان بی‌جواب ماند و حتی نتوانستند فردی که زندگیشان را تباه کرده از نزدیک ببینند یا بفهمند او کیست. این معماها از خود اسید برایشان سوزاننده‌تر بود. حالا دیگر با مختومه شدن این پرونده همان کورسوی امیدی که برای حل این معماهای تلخ وجود داشت، از بین رفته و قربانیان با گرفتن دیه‌هایشان بدون اینکه بفهمند عامل سیاهی زندگیشان چه کسی است، به زندگی ادامه می‌دهند. مرضیه، مینا، سحر و سهیلا 4دختری هستند که قربانی شدند و 4سال است زندگیشان به سختی می‌گذرد. حالا حسین عباس علیزاده، وکیل سابق این قربانیان اعلام کرده که پرونده با پرداخت دیه از بیت‌المال مختومه شده است. این وکیل در توضیح بیشتر در این باره به «شهروند» می‌گوید: «پرونده با پیدا نشدن متهم یا متهمان مختومه شد. این مسأله از لحاظ قانونی کاملا درست است. چرا که در قانون مجازات اسلامی اگر شناسایی و دستگیری متهم طول بکشد باید خسارت یا دیه از صندوق دولت پرداخت شود. با پیگیری‌هایی که انجام شد و از آنجا که موکلانم مطالبه دیه کرده بودند، دادگاه نیز با توجه به پیدا نشدن متهم یا متهمان پرونده حکم به پرداخت دیه از محل صندوق دیه بیت‌المال داد. این صندوق براساس گزارش پزشکی قانونی مبنی بر جراحات وارده به موکلانم و رأی دادگاه و تلاش‌های دادستان دیه را پرداخت کرده است. اعتراضی هم نمی‌توانیم داشته باشیم چرا که فایده‌ای ندارد. زیرا قانون رعایت شده است. پزشکی قانونی نیز بر اساس میزان جراحات، در این‌باره تصمیم گرفته است. البته باید بگویم که اگر در این پرونده مظنون پیدا شود، دوباره به جریان خواهد افتاد و به این مسأله رسیدگی خواهد شد. یعنی در رابطه با دستگیری عامل یا عاملان این حادثه، پلیس نهایت تلاش خود را کرده و خواهد کرد.»
عباس علیزاده با بیان اینکه وکیل مدافع چهار نفر از قربانیان این حادثه بوده است، ادامه می دهد: «البته اگر زمانی متهم یا عاملان این فاجعه شناسایی و دستگیر شوند، رسیدگی قضائی انجام خواهد شد.»
دیگر هیچ چیز برایم مهم نیست
مینا زنی 36ساله است که 4سال پیش قربانی این حادثه شد. او بعد از این اتفاق دردناک مجبور شد از شوهرش جدا شود و با پسر 14 ساله‌اش به تنهایی زندگی کند. این زن که حالا زندگی سختی را پشت سر می‌گذراند در این باره به «شهروند» می‌گوید: «چند ماه پیش بود که گفتند می‌خواهند دیه را پرداخت کنند. به من در کل80 تومان پرداخت کردند اما طی چند مرحله؛ یعنی هر چند ماه یک بار مبلغی پرداخت شد. در این مدت هم آنقدر مشکلات داشتم که نمی‌توانستم پرونده را پیگیری کنم. راستش وقتی متوجه شدم پرونده مختومه شده، برایم مهم نبود. سوال‌های زیادی در ذهنم است، اینکه به کدامین گناه و چرا ما انتخاب شدیم برای مجازات و عذاب؛ اما می‌دانم که فایده‌ای ندارد و این سوال‌ها برای همیشه بی‌جواب خواهد ماند. من در این حادثه، قرنیه چشم چپم سوخته، صورتم را جراحی کردم، دستانم گوشت اضافه آورده است. گردن و موی سرم هم سوخته دیگر در نمی‌آید. بینایی دارم اما باید کلی هزینه کنم تا صورت و دست و موی سر و چشمانم درمان شود. ولی این پول را ندارم. با پسر 14 ساله‌ام به تنهایی زندگی می‌کنیم و زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی هستیم. فقط می‌توانم با هزینه اندک، زندگیمان را بچرخانم. نمی‌توانم کار کنم و باید از پس هزینه‌های زندگیمان بر آیم. برای همین این 80 میلیون هم نصفش برای درمانم خرج شد و بقیه‌اش را هم برای زندگیمان هزینه کردم. دیگر هیچ پولی برای درمان ندارم. هم برای پیدا نشدن متهم و هم به خاطر مبلغ دیه اعتراض دارم، ولی اعتراضم را اعلام نمی‌کنم، چراکه می‌دانم فایده‌ای ندارد و دیگر هیچ چیز برایم مهم نیست. فقط سلامتی‌ام را می‌خواهم.»


تعداد بازدید :  238