شماره ۱۴۵۳ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۸ تير
صفحه را ببند
افشای جزییات جدیدی از تخلفات مالی موسسه ثامن‌الحجج و بذل‌وبخشش‌های میلیاردی
میم.میم و الف.عین مردم در انتظار پاسخگویی
با به‌جریان‌افتادن پرونده تخلف مالی تعاونی ثامن‌الحجج، مصادیق اتهامی این مؤسسه روشن‌تر شده است؛ مصادیقی که ردپای افراد خاص و برخی سلبریتی‌ها را نیز می‌توان به‌عنوان سهم‌برندگان مالی در آن دید

شهروند| پرونده تخلف ثامن‌الحجج به‌عنوان نخستین پرونده بررسی قضائی مؤسسات مالی و اعتباری غیرمجاز در دادگاه کیفری یک تهران به ریاست قاضی باقری در حال بررسی است. ثامن‌الحجج که کار خود را با سرمایه 6‌میلیون ‌و 300هزارتومانی در سال 80 آغاز کرد، در سال 88، 87میلیارد تومان سپرده جمع‌آوری کرده و تا سال 94 سرمایه خود را به 12هزار ‌و 300 میلیارد تومان می‌رساند. پیش از این خبرگزاری میزان خبر داده بود که در جلسه آخر دادگاه این پرونده، متهم ردیف دوم و سوم پرونده حضور نداشته‌اند و برخلاف آن چه متهم ردیف اول مدعی شده دارایی‌های این مؤسسه پاسخگوی پرداخت همه مطالبات معوق آن است.  اکنون با به‌جریان‌افتادن پرونده تخلف مالی این تعاونی، مصادیق اتهامی این مؤسسه روشن‌تر شده است؛ مصادیقی که ردپای افراد خاص و برخی سلبریتی‌ها را نیز می‌توان به‌عنوان سهم‌برندگان مالی در آن دید.
سید ابوالفضل میرعلی کیست؟
مدیرعامل موسسه ثامن‌الحجج سیدابوالفضل میرعلی متولد ۳مرداد 1343 در سبزوار است. از سوابق وی ریاست بر مجتمع کشت و صنعت دامپروری محبان امام رضا (ع) و ریاست هیأت‌مدیره شرکت سرمایه‌گذاری «غدیر کوثر» ذکر شده است. احمد توکلی در دی ماه 1394 در مصاحبه با تسنیم گفت: باید مشخص شود چه‌کسانی از این فرد حمایت می‌کنند که هرچه می‌گذرد به تخلفاتش ادامه می‌دهد. وی با بیان اینکه «در سال ۹۳ که عضوی از شورای پول و اعتبار بودم، پرونده مؤسسه مالی ثامن‌الحجج مطرح شد» گفت: در آن زمان با توضیحات مسئولان قرار بر بسته شدن این مؤسسه گذاشته شد، اما از آن تاریخ یعنی از ۱۰ تیرماه ۹۳ تاکنون کار این مؤسسه بین زمین و هوا مانده و بانک مرکزی در این رابطه به هر مرجعی که لازم بوده نامه‌نگاری کرده و در حال حاضر نیز تلاش‌ها ادامه دارد. او با بیان اینکه ولخرجی‌های بسیار مؤسسه ثامن‌الحجج در امور ورزشی و تبلیغات گسترده، امکان پاسخگویی به تمامی سپرده‌گذاران را سلب کرده است، افزود: این مؤسسه در همه‌جا نفوذ و با استفاده از بیلبوردهای رسمی شهرداری‌ها و با استفاده از نام امام رضا(ع) سوءاستفاده کرده است. توکلی با اشاره به نسبت مؤسس مؤسسه غیرمجاز ثامن‌الحجج با امام جمعه سبزوار، گفت: هرچند وی داماد امام جمعه سبزوار است، اما در ملاقات‌هایی که با امام‌جمعه این شهرستان داشتم، ایشان را آدم معقولی می‌دانم و نمی‌دانم که از نفوذ وی در تخلفات استفاده شده یا خیر. ابوالفضل میرعلی قبلا در تیرماه 1395 به عنوان متهم اصلی ماجرای ثامن‌الحجج بازداشت شده بود.
رد پای سلبریتی‌ها
اما موارد تخلف پرونده مالی ثامن‌الحجج موردهای عجیب دیگری نیز دارد؛ هزینه‌های ‌میلیاردی به نام تبلیغات برای دو مجری تلویزیون. در تاریخ 14/12/91 و 4/7/92، مؤسسه ثامن‌الحجج دو مبلغ 180میلیون‌تومانی و 400میلیون‌تومانی را به حساب «م.م» مجری یک برنامه تلویزیونی واریز می‌کند و عنوانی که روبه‌روی این اعداد در توضیح دلیل وجه ذکر شده، یک کلمه است؛ هدیه. اما رقم هدیه‌ای که آقای «م.م» دریافت کرده، در مقابل تسهیلات دریافتی او از ثامن‌الحجج تقریبا ناچیز است. «م.م» از مؤسسه ثامن‌الحجج یک وام 2میلیارد ‌و 900میلیون‌تومانی دریافت کرده که تنها 800میلیون تومان آن را بازگردانده است که البته  اگر این رقم بازگشتی را از هدیه دریافتی (580 میلیون تومان) کم کنیم، به عدد 220 میلیون تومان می‌رسیم که در واقع از جیب «م.م» خرج شده و در مقابل 2میلیارد‌و 780 میلیون تومان را در حساب خود نگه داشته است. ثامن‌الحجج به مجری معروف دیگر تلویزیون «ا.ع» هم بی‌توجه نبوده و به حساب او هم 3میلیارد تومان در قالب هزینه تبلیغات واریز کرده است. در بررسی دیگر تخلفات مؤسسه ثامن‌الحجج به مواردی مانند واردات برنج و خریدوفروش بازیکن ورزشی هم می‌رسیم. این مؤسسه وارد تیمداری هم شده بوده و بازیکن هندبال خریدوفروش می‌کرده تا‌جایی‌که فدراسیون هندبال در این ماجرا ورود کرده و اعتراض خود را اعلام می‌کند.
چهره‌های مختلف بین تاراج‌کنندگان
«م.م»، وزیر دولت احمدی‌نژاد یکی از این افراد است که تحت عنوان مشاور امور بین‌الملل ثامن‌الحجج 124میلیارد تومان تسهیلات دریافت کرده است.
«ح.ص» از مقامات ارشد یکی از نهادهای انتظامی هم که سال 95 بازنشسته شده به اسم مشاور از این موسسه ماهی
5 میلیون تومان حقوق می‌گرفته.
پسر «ح.ص» هم کارمند این موسسه بوده اما نه مثل ما کارمندهای معمولی؛ او ۱۰۰میلیارد تومان با عنوان حقوق ۳۰سال خدمت را یکجا و همان اول کار گرفته؛ به این می‌گن کارمندی.همسر «ح.ص» هم یک میلیارد تومان و دختر او هم که کارمند موسسه هم بوده، 2میلیارد تومان از ثامن وام گرفته‌اند و پس نداده‌اند. به این می‌گن وام.
فکر کردید بخت و اقبال خانواده «ص» همین‌قدر بوده؟ نه؛ مدیران ثامن‌الحجج یک زمین ۲۰۰متری در یزد و یک آپارتمان در اصفهان هم به قیمت‌های 5۰میلیارد تومان و یک میلیارد تومان از آقای «ح.ص» و خانواده‌اش خریده‌اند.


واکنش‌های  مردمی
 محمد: در ضمن چرا همه گیر دادین به ا .ع.اون م. م محبوب خیلی از آدما که همش دغدغه مردم و داره! که وضعیتش تو این ماجرا خرابتره که. البته درست نیست که قضاوت کنیم به این زودی ولی با توجه به اون چیزی که تو این متن نوشته، خیلی نمیشه به آقای ا. ع خرده گرفت.
احمد: آقای ا.ع مجری نصیحت‌گر، کاسبی راه انداختی برای خودت، این پولا خوردن نداره پول مردم آسیب‌پذیر.
حامد صوفی: سه میلیارد احتمالا خرج سفرهای تفریحی به صرف جوج زدن با شلوارک شده...
  شبگرد: فریاد که سوز دل عیان نتوان کرد.

 

دیدگاه‌های دیگران

|
مخالف 0 - 0 موافق
تو رو خدا ببینید کشور به چه روزی افتاده هر ننه قمری رانت خواری می کند و کشور را فلج می کند

تعداد بازدید :  1150