شماره ۱۴۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
طرفداران بلژیک و فرانسه بعد از باخت و برد در برابر حریفان‌شان بروکسل و پاریس را به آتش کشیدند
شادی پار یس به آتش کشیده شد

مهرنوش گرکانی| طرفداران فرانسه سه‌شنبه‌شب پاریس را به آتش کشیدند. هواداران تیم ملی  فرانسه از اینکه بلژیک را در نیمه‌نهایی بردند بسیار خوشحال بودند، اما این خوشحالی در نهایت به تخریب و به آتش کشیدن پاریس ختم شد.
مردم پاریس بعد از برد در برابر بلژیک برای خوشحالی به خیابان‌ها آمدند، اما از همان ساعت‌های اولیه هوای پاریس پر از گاز اشک‌آور شد. در ساعت‌های اولیه در خیابان Champs Elysee پاریس، افسران پلیس از گاز اشک‌آور برای نظم دادن به شادی مردم استفاده کردند و شاید همین کار باعث عصبانی شدن مردم و آتش روشن کردن‌شان شد. جمعیت عظیمی به خیابان‌های پایتخت ریختند تا برای بردی که تیم‌شان در سن‌پترزبورگ روسیه در برابر بلژیک داشت و به فینال جام جهانی راه پیدا کرد، خوشحالی کنند، اما در نهایت خوشحالی آنها به سنگ پرتاب کردن به سمت خودرو‌های پلیس ختم شد.
یکی از شاهدان که یک ساعت بعد از شروع درگیری‌ها توانسته بود خود را از دست ماموران پلیس نجات دهد، ‌گفت: «در بسیاری از خیابان‌های شهر مردم سطل‌های زباله را آتش می‌زدند و درگیری‌ها به خیابان‌های بیشتری کشیده شد. افسران پلیس در خطوط منظم به سمت مردم حمله می‌کردند و مردم را به عقب می‌راندند، اما مردم هم دست  نمی‌کشیدند.»
مردم برای شادی آمده بودند، اما دیگر بعد از گذشت چند ساعت خواهان برطرف شدن مشکلات‌شان بودند؛ مشکلات اجتماعی و رفاهی که در کشور دارند.
تصاویر و ویدیوهای بسیاری از شادی به آتش
کشیده شده مردم پاریس در فضای مجازی و به‌خصوص یوتیوب منتشر شده است. چند ساعتی که از درگیری‌ها گذشت، دیگر تنها پاریس نبود که محل درگیری‌ها بود. درگیری‌ها به شهرهایی مثل لیون کشیده شد و مردم در گرما برهنه به خیابان‌ها آمده بودند و موتورها، سطل‌های زباله، خودروها و علفزارها را به آتش کشیدند.
مردم در میان آتش‌هایی که درست کرده بودند، فریاد می‌زدند: «ما در فینال هستیم، ما در فینال هستیم.»
همچنین مردم فرانسه درباره ساموئل اومتیتی که او را باعث برنده شدن در بازی بلژیک می‌دانند، گفتند: «اومتیتی باید رئیس‌جمهوری شود!»
در همین حال امانوئل مکرون، رئیس‌جمهوری فرانسه در سن‌پترزبورگ بود و در ورزشگاه با هواداران تیم ملی فرانسه شادی می‌کرد، اما مردمش در این سر اروپا و در کشور خودشان دیگر او را برای ریاست‌جمهوری نمی‌خواستند!
دود از بروکسل هم بلند شد
هواداران بلژیک هم بروکسل را به آتش کشیدند. هواداران بلژیک سوال‌شان این بود که چرا تیم‌شان در برابر فرانسه یک بازی مقاوم و منسجم نداشت؟
روبرتو مارتینز سه‌شنبه‌شب در برابر فرانسه شکست خورد و مردم بلژیک برای اعتراض به خیابان‌ها ریختند. پلیس بروکسل خطوط منظم تشکیل داده بود تا از تخریب خیابان‌ها توسط مردم جلوگیری کند. اگرچه بلژیک در برابر فرانسه باخته بود، اما مردم پاریس تخریب‌گران اصلی سه‌شنبه‌شب بودند.


تعداد بازدید :  274