شماره ۱۴۴۷ | ۱۳۹۷ پنج شنبه ۲۱ تير
صفحه را ببند
گرت ساوتگیت:
به خرافات اعتقادی ندارم

گرت ساوتگیت مدت‌ها پیش متوجه شد که خرافات برای وی جواب نمی‌دهد و او می‌تواند بدون تکیه به شانس به فینال جام‌جهانی راه پیدا کند.
تیم سه شیرها، برای بار دوم در تاریخ کشورش، شانس این را پیدا کرده که به فینال جام‌جهانی راه پیدا کند؛ اما پیش از آن باید در مسابقه نیمه‌نهایی کرواسی را شکست دهد.
گر چه از قهرمانی این تیم در ‌سال 1966 سال‌های زیادی می‌گذرد، اما ساوتگیت تابستان امسال با تلاش برای رسیدن به رویایش توانست کاری بکند که تیم انگلیس به رقیبی سرسخت و چالش‌برانگیز برای تیم‌های دیگر جام‌جهانی تبدیل شود.
بسیاری از فوتبال‌دوستان، گرت ساوتگیت، دفاع سابق تیم انگلیس را به خاطر از دست‌دادن پنالتی مقابل آلمان در یورو ۱۹۹۶ به خاطر دارند. او هم هنوز خود را به خاطر از دست‌دادن آن پنالتی مقصر می‌داند، اما با گذر زمان، این احساس ناراحتی پس از یک نسل در بازیکنان انگلیس دیگر دیده نمی‌شود.
ساوتگیت گفته است: «این ناراحتی و غم بابت از دست‌دادن آن پنالتی مشکل تیم ما نیست، مشکل من است؛ من بخشی از تاریخ آن نسل بودم. آنها ما را به خاطر نسلی که باید می‌بودیم و نبودیم، مقصر می‌دانند. آنها نسل‌های بعدی را به خاطر کارهایی که کردند یا نکردند، مقصر می‌دانند. با این حال، این بازیکنان فرصت دیگری پیدا کرده‌اند که تاریخ خود را بسازند. این همان چیزی است که ما بر روی آن متمرکز شده‌ایم.»
سرمربی تیم انگلیس می‌گوید: «زمانی که همه این اتفاقات افتاده، بسیاری از این نسل هنوز متولد نشده بودند، پس من به ‌عنوان مربی نباید آنها را درگیر این ماجراها بکنم. آنها را باید براساس تیمی که اکنون هستند، قضاوت کرد و من فکر می‌کنم که جامعه به‌ طور منصفانه این‌کار را کرده است. آنها می‌دانند که ما بچه‌های خوبی داریم و به بازیشان افتخار می‌کنند. سبک این تیم کمی متفاوت از آن چیزی است که در سال‌های پیش بوده است؛ بازی با اعتماد‌به‌نفس بالا در سطحی بالا. بنابراین مردم به این تیم اعتماد دارند و باید داشته باشند.»
در هر صورت خرافات دست از سر انگلیسی‌ها برنمی‌دارد؛ برای مثال آنها معتقدند که جردن هندرسون برای انگلیسی‌ها شانس می‌آورد. بازیکنی که در تقابل برابر سوئد مصدوم شد و می‌گفتند احتمالا به بازی با کرواسی نمی‌رسد، در 30 بازی گذشته ملی‌اش شکستی نداشته است. او در 30  بازی گذشته که برای انگلیس بازی کرده، تیمش بیست‌وهفت‌بار برنده‌شده و هفت بار مساوی کرده است. انگلیسی‌ها چند هفته‌ای می‌شود با سردادن شعارهایی می‌گویند که «جام به خانه برمی‌گردد». این کشور که مدعی اختراع فوتبال است، بعد از 1966 دیگر دستش به قهرمانی نرسیده ولی حالا بیشتر آنها قانع شده‌اند که این دوره انگلیس دوباره قهرمان می‌شود.
شاید خرافات، سرنوشت یا هر چیز دیگری باشد ولی برای این موضوع دلایل مشخصی هم دارند. ‌سال 1966  که انگلیس قهرمان شد: رئال لیگ قهرمانان را برد، برنلی سهمیه اروپایی گرفت، من‌سیتی قهرمان انگلیس شد و چلسی در رده پنجم ایستاد. حالا در ‌سال 2018 این سناریو به طرز عجیبی تکرار شده است: رئال لیگ قهرمانان را برده، برنلی سهمیه اروپایی گرفته، سیتی دوباره قهرمان انگلیس شده و البته چلسی هم در رده پنجم جدول ایستاده است. تاریخ در حال تکرار است؟ اما واقعیت این است که واقعیت در زمین بازی و نود دقیقه بازی مشخص خواهد شد؛ نه در ذهن افراد و انسان‌ها.


تعداد بازدید :  710