شماره ۱۴۳۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
آیا قابلیت جدید IGTV، یوتیوب و دیگر سایت‌های ویدئویی را به حاشیه خواهد برد؟
خط‌و‌نشان اینستاگرام برای تی‌وی

آیدا پیغامی| اینستاگرام یکی از اپلیکیشن‌هایی است که هر روز از سبد جادویی خود چیزی برای جذب مخاطب بیرون می‌آورد. این اپلیکیشن که نسبت به دیگر اپلیکیشن‌ها موقعیتی را فراهم کرده است که همه اقشار جامعه و یا به بیان دقیق‌تر هر کسی که یک گوشی هوشمند دارد، بتواند از آن استفاده کند، یک روز برای رقابت با فیس‌بوک و توییتر مقدار استفاده از کلمات در کپشن‌ها را بالا می‌برد، یک روز برای رقابت با اسنپ چت قابلیت استوری و استفاده از فیلترهای چهره را به گزینه‌های خود اضافه می‌کند و حالا امروز برای رقابت با یوتیوب امکان آپلود ویدیوهای یک ساعته را فعال کرده است. با همین ترفندها این اپلیکیشن بعد از 7‌ سال فعالیت توانسته بیش از یک‌میلیارد کاربر داشته باشد. کاربرانی که حالا طرفداران بی‌بر و برگرد اینستاگرام شده‌اند و حاضر نیستند جایگزینی برای اپلیکیشن محبوبشان پیدا کنند.
آپدیتی به نام IGTV
اینستاگرام حدود 7‌ سال پیش در اوایل کار خود، با دیدن استقبال کاربران برای آپدیت‌کردن عکس‌هایشان، قابلیت آپلود ویدیو را برای کاربرانش فراهم کرد. این قابلیت که در ابتدا مدت زمان 15 ثانیه‌ای داشت، در ادامه به 30 ثانیه و درنهایت به یک دقیقه افزایش پیدا کرد؛ اما ولع رقابت با اپلیکیشن‌های دیگر نظیر یوتیوب برای اینستاگرام از بین نرفت و حالا قابلیت جدیدی به نام IGTV را به گزینه‌های خود اضافه کرده است تا بتواند جاذبه‌ای برای کاربرانی که تا به حال طرفدار بی‌چون و چرای یوتیوب بودند، داشته باشد. کاربران عادی اینستاگرام با انتشار خبر آپدیت جدید اینستاگرام از این فعالیت جدید بسیار شگفت‌زده شدند؛ اما کسانی هم هستند که عقیده دارند اینستاگرام نمی‌تواند این‌بار در رقابت با یوتیوب پیروز شود. تا پیش از فعال‌کردن قابلیت IGTV قابلیت LIVE یک ساعته و همچنین امکان پست سریالی ویدیو در اینستاگرام وجود داشت و از همه مهمتر تماشای ویدیوهای یک ساعته حجم اینترنت بسیار زیادی از کاربران می‌گیرد که شاید همین موارد گزینه خوبی برای جذب مخاطبان و کاربران یوتیوب نباشد.
قابلیت‌های جدید در «IGTV»
در ویژگی جدید اینستاگرام به نام«IGTV» یا «تلویزیون اینستاگرامی» هر کاربر می‌تواند در هر پست تا یک ساعت ویدیو در حساب کاربری‌اش آپلود کند و در کانال اختصاصی‌اش با مخاطبان خود به اشتراک بگذارد؛ این یعنی ایجاد تلویزیون‌هایی کاملا شخصی برای هر کاربر!
با این ویژگی هر منبع تولید محتوای ویدیویی از کمپانی‌های بزرگ فیلم و سریال و برنامه‌سازی گرفته تا تیم‌های تولید محتوای نیمه‌حرفه‌ای و آماتور و حتی سرویس‌های استریم می‌توانند به بستری با ظرفیت یک‌میلیارد کاربر، برای توزیع محتوای بلند خود، دسترسی داشته باشند و ویدیو کلیپ و برنامه‌های اختصاصی شبکه‌های معتبر هم می‌توانند در قالب برنامه‌هایی با مدت زمان کوتاه در اینستاگرام قرار بگیرند.
هر چند اینستاگرام تلاش کرد که این ویژگی و محصول جدید را برای رقابت با یوتیوب به کار گیرد اما به جای ایجاد یک یوتیوب جدید به سمت یک شبکه ویدیویی موبایلی روی آورده است. یکی از ویژگی‌های  IGTV که حالا بحث‌برانگیز هم شده است دیدن فیلم‌ها به صورت عمودی است. تا پیش از این تصویربرداری با موبایل به صورت عمودی چندان تصویر حرفه‌ای از کاربر ارایه نمی‌کرد حالا اینستاگرام تصمیم گرفته تا فیلم عمودی را به‌عنوان مدلی برای تماشای فیلم در شبکه جدیدش IGTV نظر بگیرد، مدلی که بیش از همه خوشایند کاربران عادی خواهد بود.
در هر حال نمی‌توان دو روز بعد از اضافه‌کردن قابلیت جدید در مورد آن اظهار نظر کرد. باید مدت زمان بیشتری از استفاده از این قابلیت بگذرد تا بتوان نظر دقیقی در مورد آن داد. شاید اینستاگرام این‌بار هم همه را شگفت‌زده کند.


تعداد بازدید :  201