شماره ۱۴۳۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
دانیال ارزانی؛ سلاح مخفی ایرانی الاصل در اسکاد استرالیا

میگوئل دلانی - خبرنگار ارشد روزنامه ایندیپندنت لندن| یک نوجوان با کیفیت فنی استثنایی که می‌تواند در هر نقطه از زمین در موقعیت‌های خلاقانه بازی کند. ما فقط 6 دقیقه از بازی او در جام‌جهانی را دیدیم، اما او می‌تواند یکی از ستارگان غافلگیر‌کننده روسیه باشد.
خیلی از بازیکنان در جام‌جهانی جایگزین مطمئنی در زمین ندارند، اما این نکته برای خیلی از بازیکنان استرالیا صدق نمی‌کند، یک نوجوان 19 ساله در این تیم بازی می‌کند که می‌تواند در بال راست، بال چپ و میانه میدان پرچمداری کند؛ یک شارژر الکتریکی بسیار قوی!
وقتی که او در برابر فرانسه نخستین حضور کوتاه خود را به نمایش گذاشت، همه مفسران و گزارشگران او را به‌عنوان جوان‌ترین بازیکن در جام‌جهانی معرفی کردند، اما انتظار می‌رود که در روزهای بعد همه به دلایل بسیار هیجان‌انگیزتری از او صحبت کنند.
«تیم کی هیل» بازیکن بزرگ و باسابقه استرالیایی‌ها هم تصمیم گرفته که ارزانی را زیر پروبال راهنمایی‌های خود بگیرد تا او راحت‌تر بتواند به روزهای روشن پیش روی خودش فکر کند.
«وارن جویس»، مدیر استعدادیابی منچستر یونایتد، روزی را به خاطر می‌آورد که ارزانی را در ملبورن استرالیا کشف کرد. یک نوجوان با کیفیت فنی استثنایی که می‌تواند در هر نقطه از زمین بازی کند و قابلیت این را دارد که خیلی زود به یک مهره ثابت در تیم‌ملی استرالیا تبدیل شود. بازیکن متولد خرم‌آباد که باوجود همه تلاش‌ها، ایران و کی‌روش موفق به شکار او نشدند. او در ابتدا به‌عنوان یک بازیکن بااستعداد ولی تنبل شناخته شد و باشگاه سیتی به اندازه کافی به او نظر مثبت نداشت، اما حالا یک چیز به ارزانی درحال اضافه شدن است: بلوغ.
توانایی کنترل توپ بالا، توانایی درگیری و تسلط زیاد و ضربات دقیق در پاره‌ای اوقات از ارزانی یک بازیکن بسیار خطرناک ساخته است. در استرالیا اما از او به‌عنوان یک شاهزاده کوچک نام برده می‌شود که به اندازه ظهور «هری کیول» کتنگوروها را به وجد آورد. آنها ارزانی را که در 6 سالگی از ایران به استرالیا نقل مکان کرد در دیدار دوستانه قبل از جام‌جهانی برابر جمهوری چک شناختند، زمانی که «فن مارویک» در دقیقه 84 تصمیم گرفت او را به جای «متیو لکی» به بازی بفرستد و رسما پدیده دورگه مسابقات لیگ برتر استرالیا را به‌عنوان یک استرالیایی تمام عیار به دنیا معرفی کند و همان زمانی که استرالیا در بازی برابر مجارستان به بن‌بست خورده بود و این ارزانی بود که در دقیقه74 با یک ضربه عجیب از فاصله دور یخ بازی را آب کرد، مردم سرزمین گوسفندان، الماس کوچک و درخشان خود را پیدا کردند. بعد از بازی با فرانسه و حضور کوتاه ارزانی در زمین بحث زیادی در میان طرفداران استرالیایی در محافل مختلف بر سر این در گرفته که در این کارزار بزرگ چقدر باید به او میدان داد؟!
آیا حضور ارزانی در این جام‌جهانی همانند تعداد دیگری از نوجوانان در دوره‌های قبل در همین شرایط مشابه، فقط به درد معرفی آنها به جهان خواهد خورد؟ آن‌چه ارزانی از خود به نمایش گذاشته، چیز دیگری است، نمایشی که بسیاری از مردم در جهان را برای دیدن دقایق بیشتری از بازی‌های او مشتاق کرده است.


تعداد بازدید :  500