شماره ۱۴۳۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
مذاکرات کشورهای عضو اوپک پایان یافت
توافق محسوس

آیت وکیلیان| مذاکرات بین اعضای اوپک برای افزایش یا عدم افزایش میزان تولید نفت خام به پایان رسید. ابتدا اعضا نسبت به فرآیند مذاکرات اختلاف‌نظر داشتند. این اختلاف به دنبال اعلام آمریکا مبنی بر از سر گیری مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران بود. صحنه گردان این مذاکرات عربستان سعودی، بزرگترین تولید کننده نفت خام عضو اوپک بود که می خواست با دیگر اعضا برای تولید بیشتر نفت خام به توافق برسد. این کشور بیم آن داشت در صورتی که قیمت ها به همین صورت بالا برود، کشورهای مصرف کننده از خرید نفت خام خودداری کنند. ایران اما مخالف افزایش تولید نفت بود و زنگنه «شخص ترامپ» را مسئول بی‌ثباتی بازار نفت می‌دانست. در این میان می توان به همراهی مسکو در کنار عربستان نیز اشاره کرد، که هدف از این اقدام افزایش قیمت این محصول است. با این حال توافق صورت گرفت هر چند جزییات این توافق مشخص نیست.
مذاکرات اوپک و آینده نفت ایران
در صورتی که ماحصل مذاکرات اوپک بر مبنای همان درخواستی باشد که عربستان و روسیه آن را مطرح کرده اند، کشورهای خریدار نفت از ایران نیز بر مبنای تحریم های آمریکا می خواهند از خرید نفت ایران امتناع کنند. چنانچه دیروز رئیس شرکت نفت ژاپن در کنفرانسی خبری گفت که در صورتی که دولت معافیت از تحریم‌های آمریکا را برای خریداران نفت ژاپنی تضمین نکند، مجبور به توقف خرید نفت از ایران هستیم. البته این فرآیند آنچه در مذاکرات کشورهای عضو اوپک پیش می‌رود، می‌تواند نتیجه عکس نیز داشته باشد؛ به این معنا که ایران با بالا رفتن تولید نفت می تواند ابراز امیدواری کند که مشتریان جدیدی را برای نفت خود پیدا کند. همچنانکه منابع آگاه گفته اند که احتمالا ایران سهمی از افزایش تولید پیشنهادی درخواست خواهد کرد. البته مشخص نیست که ایران چگونه می‌خواهد با افزایش تولید نفت، مشتریان جدیدی پیدا کند. با این حال، قرار است در ماه‌های پیش رو تحریم‌های نفتی و مالی آمریکا علیه ایران دوباره اعمال شود و ایران از هم اکنون در ادامه فعالیت با شرکای تجاری فعلی خود هم مشکلاتی دارد. با این حال بیژن زنگنه گفته که ایران مشتریان جدیدی پیدا خواهد کرد، هرچند او گفت به خاطر تحریم‌ها این مشتریان بالقوه را معرفی نمی‌کند.
اوپک برای افزایش تولید نفت
به توافق رسید
وزیران کشورهای عضو اوپک برای افزایش تولید نفت به توافق رسیدند. مطابق توافق اعضای اوپک، مجموع تولید کشورهای عضو اوپک و تولیدکنندگان غیراوپک، حدود یک میلیون بشکه نفت در روز افزایش می‌یابد. سهیل محمد مزروعی، وزیر نفت امارات که رئیس دوره‌ای اوپک است، در نشست خبری پس از جلسه وزیران اعلام کرد با اختلافات موجود، هنوز سهم کشورهای مختلف از افزایش تولید مشخص نشده است. توافق اعضای اوپک پس از مذاکره بیژن زنگنه و خالد فالح، وزرای ایران و عربستان به دست آمد. هرچند که مقام‌های اوپک از افزایش تولید تا یک میلیون بشکه نفت در روز می‌گویند، با توجه به مشکلات فنی و کمبود سرمایه‌گذاری در برخی از کشورها، همه اعضا قابلیت بالا بردن تولید را ندارند و به این ترتیب انتظار می‌رود که تولید واقعی کمتر از یک میلیون بشکه بالا برود. برآوردها حاکی از تولید روزانه حدود ۶۰۰ هزار بشکه نفت بیشتر است. اعضای اوپک در
صد و هفتاد و چهارمین نشست خود علاوه بر توافق برای افزایش تولید، درخواست کنگو برای عضویت در این سازمان را نیز پذیرفتند.


تعداد بازدید :  154