شماره ۱۴۳۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
دیوید فینچر، آذری‌جهرمی و مستوفی‌الممالک!

سعید اصغرزاده روزنامه‌نگار

می‌خواهم از فيلم شبکه اجتماعی The Social Network به کارگردانی دیوید فینچر شروع كنم. این فیلم درباره ایجاد شبکه اجتماعی فیس‌بوک و زندگی مارک زوکربرگ خالق این سایت در اینترنت است. در‌‌ سال ۲۰۰۳، مارک زوکربرگ، دانشجوی دانشگاه ‌هاروارد بعد از شکست در برقراری رابطه عاشقانه مانند ساير همسن‌هاي خود به اتاقش پناه می‌برد و وب‌سایتی به نام فیس‌مش درست می‌کند که در آن اعضای سایت می‌توانند به دانشجويان از نظر جذابیتشان نمره بدهند. سایت خیلی زود مورد توجه قرار می‌گیرد تا این‌که سرورهای سیستم پایگاه اینترنتی دانشگاه مختل می‌شود. زوکربرگ ٦ماه از تحصیل محروم می‌شود و وقتی که بازمی‌گردد، همه او را می‌شناسند. دوقلوهای وینکلوس، او را استخدام می‌کنند تا وب‌سایتی مخصوص دوستیابی برای آنها درست کند و بعد از بروز اتفاقاتی وب‌سایت فیس‌بوک خلق می‌شود که مورد توجه میلیون‌ها نفر قرار می‌گیرد.
نكته فيلم اين‌جاست كه فيس‌بوك شبكه‌اي بود براي آنهايي كه درد زوكربرگ را داشتند. انسان‌هايي منزوي، طردشده، فاقد ارتباطات اجتماعي و نيازمند به بروز خلاقيت‌ها و توانمندي‌هاي خود در جايي كه كسي با چوب بالاي سر آنها نايستاده تا آنها را به مجرد كوچكترين زبان درازي تأديب كند. آن‌جا خلاقيت دستوري وجود ندارد. هركسي مي‌تواند داوطلب خلق چيزي شود كه فكر مي‌كند توان انجام آن را دارد. به شرط اين‌كه به ديگري لطمه‌اي وارد نياورد!
حالا اما ما مانده‌ایم و جماعت بی‌خلاقیت و یک وزیر ارتباطات خلاق حاضر به جواب دایم در شبکه. دیروز هرجا که در شبکه مجازی می‌رفتی، ردپایی از جناب وزیرجوان بود. وزیری که یک‌تنه دنبال افرادی می‌گشت که به او گیر داده‌اند و درخواستی دارند و منتقدند. انگار راه میان خلق از شبکه‌های اجتماعی می‌گذرد و برای آن‌که نشان دهی پاسخگویی و شفاف، در توییتر یا جایی مثل آن خودی نشان دهی و بعد دیگران بیایند و بگویند چه وزیر حاضرجوابی و کف و سوت و لایک! البته این موضوع خوب است اما آیا به همین نسبت باید مردم بیایند و دردهایشان را در توییتر به رخ وزیر بکشانند تا ایشان پاسخ بدهد؟
یکی گفته بود آقای آذری‌جهرمی چرا شرکت پست عمارت مستوفی‌الممالک را کرده لوکشین سینمایی تا پول دربیاورد و فاتحه میراث مملکت را بخواند؟ وزیر جواب داده که الان گفتم گزارشش را بیاورند و شما اگر خواستید، بیایید بازدید!
یکی دیگر گفته که اگر رجیستری اعمال می‌شود و موبایل‌ها با دلار 4200 تومنی وارد می‌شوند، پس این وزارت فخیمه و تعزیرات چه می‌کنند با این قیمت‌های نجومی؟ وزیر گفته؛ این هفته عملیاتی می‌کنم و عملیاتی در راه است و در مصاحبه‌ای در کرمان می‌گویم و...
به گمانم از فردا باید برویم و در مورد شبکه‌های مجازی و اینترنت پرسرعت و اینترنت بی‌فیلتر و... در توییتر بپرسیم. فقط امیدوارم که وزیرجوان مثل مارک زوکربرگ تنها نباشد. هرچند عکس‌دیدن مسابقه فوتبال ایران و اسپانیایش...

 


تعداد بازدید :  90