شماره ۱۴۳۱ | ۱۳۹۷ شنبه ۲ تير
صفحه را ببند
غیرقابل تحمل ترین صداهای موجود در جهان کدامند؟
7 صوت جان‌خارش که شاید شنیده‌ایم

آلودگی صوتی را همچون آش کشک خاله باید به عنوان ارمغان مدرنیته پذیرفت. صداهایی که روح و روان آدمی را می‌گزند و روی سلسله اعصاب پاتیناژ می‌روند. اما در میان همین اصوات گوش‌خراش هم هستند فرکانس‌هایی که بیش از دیگران آزاردهنده و موذی‌اند و در صدد نابودی لطافت جان آدمی. کدام صداها؟ این صداها:
 اوغ زدن
صدایی که خود تهوع‌آور است زیرا ذهن آن را به سرعت تداعی می‌کند. در یک مطالعه اینترنتی بیش از 380 هزار نفر بین شنیدن 34 صدای ناخوشایند، استفراغ را از همه بدتر تشخیص دادند. جالب این که صدای آن اصلا تیز و دلخراش نیست.
 انعکاس میکروفن
تجربه سیخ شدن موهای پشت گردن پس از شنیدن صدای بلند انعکاس میکروفن را احتمالاً همه تجربه کرده‌ایم. جالب است بدانید از تمام صداهای تیزی که در آزمایشگاه تولید شده، این صدا از همه بلندتر و تیزتر است.
 ناخن روی چوب
احتمالاً در دوران مدرسه همه ما تجربه تولید و شنیدن این صدای تیز و وحشتناک را داشته‌ایم. اما تنها صدای تیزی آن نیست که عذاب‌دهنده است بلکه خشن نیز هست. جالب است بدانید بازسازی صدای کشیدن ناخن روی تخته سیاه در آزمایشگاه بسیار سخت است زیرا صدای تولید شده معمولا لطیف‌تر از صدای اصلی است!
 چاقو روی بطری
صدای خراشیدن شیشه بطری به وسیله کارد در بررسی انجام شده بسیار آزاردهنده‌تر از کشیدن ناخن روی تخته سیاه تشخیص داده شده است. دیگر صداهایی از این دست که عذاب دهنده هستند ترمز قطار روی ریل راه آهن، جیغ ترمز خودرو و کشیدن یک چنگک فلزی روی تخته سنگ است.
 جیغ زدن
به طور تکاملی این صدا در قبایل انسانی هشداری مبنی بر وجود خطر بوده است و بیشتر مواقع یا برای جلب کمک از آن استفاده می‌شود یا عقب راندن موجود مخاطره آمیز و همین قدرت آن را نشان می‌دهد. از طرفی هنگام بررسی‌ها برخی از داوطلبان با شنیدن صدای جیغ یک زن لبخند می‌زدند زیرا آن‌ها را به یاد فیلم‌های ترسناک می‌انداخت!  
 گریه بچه
طیف صوتی گریه کودک ترکیبی از فرکانس‌های 2هزار تا 4هزار دور در ثانیه است. این فرکانس‌ها بسیار تیز شنیده می‌شوند و ویژگی صوتی ناخوشایندی دارند. دلیل تکاملی حساس‌تر بودن به صداهای تیز و خشن این است که ما به صدای جیغ و دلخراش انسان‌ها و گریه کودکان واکنش احساسی نشان می‌دهیم.
 ووووزلا
این نام شیپوری است که در استادیوم‌های فوتبال استفاده می‌شود و برای اولین بار در جام جهانی آفریقای جنوبی به شکل گسترده از آن استفاده شد. وووزلا صدای بلند و یکنواختی ایجاد می‌کند که شبیه صدای فیل است و می‌تواند به شنوایی انسان آسیب برساند. ظاهراً استفاده از این شیپور در جام جهانی روسیه ممنوع شده است. خدا را شکر!


تعداد بازدید :  287