شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
بانوان امدادگر نگاه ها را تغییر دادند
گفت‌وگو با معاون عمليات استان قزوين

 هدف اصلي تمام اقدامات جمعيت هلال اهمر در تمام عرصه‌هايي كه فعاليت مي‌كند ، خدمت‌رساني است. حضور بانوان مي‌تواند در عرصه امداد و نجات تأثير بسيار زيادي ايفا كند و به نوعي تكميل‌كننده تيم‌هاي عملياتي باشد. تيم واكنش سريع بانوان جمعيت هلال‌احمر استان قزوين كه با سازماندهي اصولي كارش را انجام مي‌دهد نمونه بارزي از فعاليت‌هاي مؤثر در جمعيت است. «حكمت هاشمي» معاون امداد و نجات جمعيت هلال‌احمر استان قزوين درباره تأثير تيم واكنش سريع بانوان اين استان مي‌گويد: «جاي خالي بانوان در عرصه امداد و نجات آن هم در تيم‌هاي واكنش سريع احساس مي‌شد كه اكنون با حمايت مسئولان این خلاء با تشکیل تیم بانوان واکنش سریع پر شده است. اين موضوع باعث شده تا بتوانيم از تمام ظرفيت‌ها به بهترين شكل ممكن، براي خدمت به مردم استفاده كنيم.»
 كمي درباره عملكرد و توان عمليات تيم واكنش سريع بانوان توضيح دهيد.
بله! تيم واكنش سريع بانوان از نظر آموزشي و تخصص درجه بسيار بالايي دارد. اما عملكرد هر تيمي براساس چند عامل مشخص مي‌شود، اولين و مهم‌ترين آن توجه و شناسايي توانمندي‌هايشان است. تيم بانوان واكنش سريع استان قزوين براساس شناسايي تخصص‌هاي مختلف شكل گرفته و اين موضوع توان عملكردي اين تيم را تا حد زيادي بالا مي‌برد. اين تيم 40 عضو دارد مه در 5 گروه شامل تيم‌هاي درماني، سيلاب و غواصي، آواربرداري جاده‌اي و كوهستان تقسيم‌بندي شده‌اند.
 اين تيم هم مثل تيم واكنش سريع آقايان در عمليات‌ها سرعت عمل كافي دارد؟
بله. تيم بانوان امدادگر جمعيت هلال‌احمر همانند تيم آقايان تمام دوره‌هاي آموزشي را سپري مي‌كند و از نظر تخصصي و فني توانمندي‌هاي لازم براي حضور در عمليات‌هاي امدادي را دارد. اما در گذشته آن‌طور كه بايد و شايد از اين ظرفيت به نحو شايسته استفاده نشد. بايد توجه داشت هدف هلال‌احمر در تربيت امدادگران خدمت به آسيب‌ديدگان است.
 مهم‌ترين چالشي كه تيم واكنش سريع بانوان با آن روبه‌روست چيست؟
مهم‌ترين چالش به نگاهي بر مي‌گردد كه معتقد است حضور بانوان در عمليات‌هاي امدادي درست نيست. اين نگاه غلطي است. تصور ما اين است كه در حوادث، زن و مرد به يك اندازه درگير هستند و در این شرایط زنان امدادگر مي‌توانند براي بانوان آسيب ديده كمك‌رساني بهتري داشته باشند.
 چطور مي‌توان اين نگاه را تغيير داد؟
بايد بگويم اين نگاه منفي با حضور مؤثر بانوان در عمليات‌هاي امدادي برطرف خواهد شد. ما در استان تلاش كرده‌ايم با اصولي درست نقش اين بانوان را در عرصه امداد و نجات به مردم ثابت كنيم. استاندار و ديگر مسئولان استان هم در اين راه با ما همراه شدند. در تمام طول سال و در تعطيلات نوروز پايگاه‌هایي با حضور تيم واكنش سريع بانوان تشكيل داده‌ايم و در عمليات‌هاي مختلف از توانمندي اين تيم استفاده مي‌كنيم. در تمام اين برنامه‌ها، ارزيابي‌ها و نظرسنجي‌ها حاكي از عملكرد مثبت اين تيم بوده است. به همين دليل تصميم گرفته‌ايم در عرصه‌هاي مختلف امداد و نجات از توانمندي بانوان بهره‌ببريم.
 حمايت مسئولان ارشد جمعيت چقدر اثرگذار است؟
سازماندهي و حفظ بانوان توانمند مي‌تواند بهترين كمك مسئولان هلال‌احمر باشد. اينكه بتوانيم از تمام ظرفيت‌ها براي توسعه فعاليت‌هاي جمعيت براي خدمت‌رساني بهتر استفاده كنيم، نگرشي است كه تمام مسئولان هلال‌احمر دارند.

 


تعداد بازدید :  103