شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
جونی میچل موفق‌ترین دختر ساسکچوان

مشهورترین صادرات شهر دانشجویی شهر سرسبز کانادا، جونی میچل، خواننده فولکلور است. اما کسانی که تا‌به‌حال به ساسکاتون، بزرگترین شهر ایالت ساسکچوان با جمعیت 250هزار نفری‌اش سفر نکرده‌اند ممکن است ندانند که میچل اهل همین شهر است. در ساسکاتون تا به امروز هیچ نقاشی یا نشانه‌ای به افتخار موفق‌ترین دخترش وجود نداشت. حتی در‌ سال 2013 تلاش‌هایی برای ساخت موزه‌ای به نام جونی میچل انجام شد ولی پول کافی برای آن وجود نداشت.
حالا که میچل بر اثر سکته‌ای در‌ سال 2015 با بیماری دست و پنجه نرم می‌کند، شهر ساسکاتون که در آهنگ‌های اولیه این خواننده و شاعر نقش بزرگی داشته قصد دارد قبل از تولد 75سالگی‌اش با نام‌گذاری پارکی در کنار رود ساسکچوان و برگزاری جشنی آهنگ‌های «کمکم کن» و «تاکسی بزرگ زردرنگ» را به رسمیت بشناسد. علاه بر پارک آبی، در یک سالن تئاتر برادوی هم که در زمان کودکی میچل سینما بود تابلویی از میچل نصب خواهد شد.
کانادایی‌ها به فروتنی شهرت دارند. باب دیلن در مصاحبه‌ای بعد از نخستین اجرایش در شهر ساسکاتون، آن را «پاریس پریری» توصیف کرد. پریری به معنی چمنزار به سه ایالت غربی کانادا یعنی ساسکچوان، آلبرتا و مانیتوبا گفته می‌شود. چارلی کلارک،‌ شهردار ساسکاتون که یکی از طرفداران آهنگ‌های میچل است درحالی در انتخابات 2016 پیروز شد که خانواده‌های جوان را دور هم جمع و از قومیت‌های مختلف پشتیبانی کند. جونی میچل در آستانه 75 سالگی‌اش سلامت کافی برای شرکت در مراسم عمومی یا سفر کردن را ندارد. اما او و شهر کودکی‌اش برای نگهداری از میراثش توانستند به توافق برسند. میچل که از کودکی‌اش گیتار و پیانو می‌زند درنهایت به آمریکا می‌رود و در موسیقی فولکلور به شخصیت تاثیرگذار بزرگی تبدیل می‌شود. او با آلبوم «آبی» یا Blue بسیار معروف می‌شود که تا به امروز همچنان پرطرفدار است. شرکت رسانه‌ای NPR در سال 2017 آلبوم آبی را بهترین آلبوم یک هنرمند زن نام‌گذاری کرده است. میچل 9 جایزه گرمی شامل جایزه دستاورد مادام‌العمر در‌ سال 2002 در پرونده خود دارد.

 


تعداد بازدید :  541