شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
بشر به دنبال کنترل آب و هوای زمین

خشکسالی، جهان را تهدید می‌کند. همه به این باور رسیده‌اند که چندین سال آینده ممکن است بسیاری از کشورهای جهان دچار خشکسالی شوند و همین امر می‌تواند تهدید جدی و مهمی برای مردم و دولت‌ها باشد. خشکسالی می‌تواند قحطی و گرسنگی و جنگ به بار آورد.
دانشمندان در تلاش هستند تا بتوانند تغییرات آب و هوایی را کنترل کنند. تصور کنید کنترل تلویزیونتان را برداشته‌اید و حالا می‌خواهید درجه هوای خارج از خانه‌تان را تغییر دهید. البته که به این سادگی‌ها هم نیست. اما کشورهای مختلف دانشمندان‌شان را به کار گرفته‌اند تا بتوانند از این خشکسالی و تهدید جلوگیری کنند.
در بسیاری نقاط جهان «بذر ابر» مورد آزمایش قرار گرفته است که البته هنوز هم نمونه موفقی نبوده و به عقیده دانشمندان نیاز به پیشرفت و توسعه دارد. بذر ابر در واقع بارور کردن ابرهاست برای آنکه بتوانند از آن‌ها باران و برف بگیرند. دستکاری ابرها یک نوع مهندسی ژئودینامیک یا دستکاری سیستم‌های آب‌و‌هوایی برای کم کردن اثرات منفی تغییرات آب و هوایی است. یودای نقره‌ای اصطلاحی است که برای بذر ابرها از آن استفاده می‌شود. در واقع این یودای نقره‌ای توسط هواپیماها و موشک‌ها بر سر ابرها فرو ریخته می‌شوند و تحولات ابرها بعد از آن صورت می‌گیرد.  دانشمندان چینی در تلاش هستند تا با ایجاد بادهای مصنوعی این یودای نقره‌ای را به ابرها برسانند. از این ابرهای باران‌زا در طول بازی‌های المپیک پکن استفاده شد. قبل از آنکه ابرها بخواهند به آسمان پکن برسند آنها را بارور کردند تا زمانی که به پایتخت می‌رسند بارندگی ایجاد کنند.

 


تعداد بازدید :  219