شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
شیطان در بند رمضان

حجت‌الاسلام‌والمسلمین طه موسوی مسئول د‌فتر نمایند‌گی ولی‌فقیه د‌ر موسسه آموزش عالی هلال

یکی از سنت‌های زیبای ماه مبارک رمضان گلریزان برای آزادی زندانیان در بند است که خیرین و نیکوکاران برای خلق یک حرکت نیکو به صورت جمعی یا فردی اقدام به کمک جهت آزادی زندانیانی می‌کنند که توان پرداخت غرامت را ندارند.
انسان‌هایی که از بودن در کنار افطار و سحرها با خانواده‌های خود محرومند و راستی چه سخت و جانکاه است برای دختر و پسر نوجوانی که جای خالی سرپرست و نان‌آور خانه را در کنار سفره‌های خدا نظاره می‌کند؛ شاید تصورش خیلی دشوار نباشد که اقدام به آزادی یک زندانی چقدر می‌تواند خانواده‌ای را خوشحال کند.
 شاید هیچ‌کسی نتواند لذت به آغوش‌کشیدن یک پدر و دختری را بیان کند یا به تصویر بکشد که هنگام پهن‌شدن سفره افطار به هم می‌رسند. بی‌تردید یک خطای عمدی و از سر غرور یا هوسرانی یا غفلت یا شتاب موجب خواهد شد قانون راهی به جز حبس مجرم نداشته باشد والا مسلم است که هیچ نظامی دوست ندارد حتی یک زندانی دربند داشته باشد، اما نگارنده علاوه بر این‌که گلریزان برای آزادی زندانیان را یک کار حسنه و یک جنبش نیکو و موثر اجتماعی برای کشور می‌داند اما استفاده از ظرفیت‌های معنوی ماه مبارک رمضان را موثر‌تر می‌داند؛ چراکه وقتی ما با یک آسیب‌شناسی درست درمی‌یابیم هرجا و هر زمانی شیطان در آزادی بود، انسانی به زندان رفت. بیاییم از فرصت به بند کشیده‌شدن شیطان در ماه رمضان برای آزادی انسان و نفس خودمان بهترین بهره‌برداری را بکنیم. بیاییم با تمرین با تسلیم با طاعت و توجه به خدا بر دشمن قسم‌خورده‌مان پیروز شویم. بیاییم قبل از این‌که بخواهیم با صرف هزینه‌های مادی کارهای مقطعی و محدود انجام بدهیم، از ظرفیت تربیتی رمضان به تمام و کمال استفاده کنیم تا شیطان را از خود دور کنیم. بیاییم با اطاعت از خدا و نگه‌داشتن حرمت ماه خدا و بهره‌برداری از توان بازدارندگی ماه رمضان شیطان را به کنج دیواره کشانده و به بند بکشیم، چراکه فطرت انسان با آزادی و رهایی سرشته شد.


تعداد بازدید :  198