شماره ۱۴۲۴ | ۱۳۹۷ چهارشنبه ۲۳ خرداد
صفحه را ببند
پدر به روایت پسر
سیدمحمد غیوری، فرزند مرحوم آیت‌الله غیوری: پدر همواره در مسیر خدمت به محرومان گام برداشت

انجمن آثار و مفاخر فرهنگی ایران و حوزه نمایندگی ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر، صد و هفتاد و چهارمین مراسم گرامیداشت این انجمن را به تجلیل از عالم و مجاهد جلیل‌القدر مرحوم آیت‌الله سید علی غیوری(ره) اختصاص داده است که در روزهای پایانی هفته اول خردادماه برگزار شد. به همین مناسبت با دکتر سیدمحمد غیوری، فرزند مرحوم آیت‌الله غیوری گفت‌وگو شده است. پسر در روایت از پدر در این گفت‌وگو به تشریح زندگی پربار و تبیین شخصیت والای آیت‌الله غیوری پرداخت و گفت: آیت‌الله غیوری زندگی خود را در راه اعتلای دین اسلام و کمک به مردم کشورش وقف کرده بود و از هیچ تلاش و کوششی در این مسیر دریغ نمی‌کرد. در ادامه بخش‌هایی از این گفت‌و‌گو را می‌خوانید.

فعالیت‌های آیت‌الله غیوری
 پیش از انقلاب از زبان فرزند

پدر از طریق آشنایی با گروه فدائیان اسلام و اعزام به شهرستان نجف‌آباد از سوی آیت‌الله بروجردی به منظور مبارزه با بهائیت پا به عرصه گذاشت. آشنایی پدر با حضرت امام خمینی(ره) از‌ سال 1327 و همزمان با ورود به شهر قم بود. در مدرسه فیضیه مجذوب روحانیت و معنویت امام(ره) شد و با حضور در کلاس‌های وی، دروس خارج را در محضر امام خمینی(ره) فرا گرفت. ایشان بعد از فوت آیت‌الله بروجردی، مقلد امام شدند؛ چرا که به‌طور قطع و کامل در برابر دستگاه طاغوت قرار گرفتند و مرجعیت‌شان مورد قبول بسیاری قرار گرفت. بعد از تبعید حضرت امام خمینی(ره) به ترکیه، آیت‌الله غیوری تلاش‌های تنگاتنگی در زمینه‌های مدیریتی در روزهای سخت و دشوار امنیتی در داخل کشور انجام داد.

تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره)

آیت‌الله غیوری با تبیین اندیشه‌های امام خمینی(ره) و تبلیغ سیره عملی ایشان، چاپ رساله‌ها و اعلامیه‌ها و توزیع آنها در سطح وسیع، نقش موثری در پیوستن مردم به مقلدان حضرت امام(ره) داشت. مسجد را مقری برای مقابله با حکومت استبدادی شاه می‌دانست و با تبدیل آن به پایگاهی برای افراد انقلابی و انتشار اعلامیه‌ها، به فعالیت علیه رژیم شاهنشاهی پرداخت که در چندین مورد منجر به دستگیری و در نهایت تبعید وی به سیرجان شد.
مقاومت در زندان ساواک و شکنجه‌های فراوان نتوانست کوچکترین تاثیری در اهداف وی داشته باشد و با وجود تبعید به سیرجان، در آن‌جا نیز دست از مبارزه برنداشت و با تربیت طلاب، رفع مشکلات منطقه محروم و انجام امور عمرانی به تلاش‌های خود در زمینه مبارزه با رژیم شاه و خدمت‌رسانی به مردم ادامه داد و با مطالعه خود در این مدت تفسیر مبین را در سیرجان تهیه کرد. با وجود تمام ناملایمات‌ و مشکلاتی که وجود داشت.  

فعالیت‌های آیت‌الله غیوری
 بعد از پیروزی انقلاب

با پیروزی انقلاب اسلامی ایران، فصل دیگری از فعالیت‌ها آغاز شد و با تشکیل جمعیت تعاون اسلامی در سیستان و بلوچستان و برخی از استان‌های دیگر با همراهی مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در زابل، فعالیت‌های گسترده‌ای در زمینه‌های مختلف جهت خدمت‌رسانی به مردم و مناطق محروم صورت گرفت. تاسیس حوزه‌های علمیه امیرالمومنین(ع) در زابل و ایرانشهر و بیش از یکصد شهر دیگر ازجمله اقدامات ارزنده آیت‌الله‌ غیوری در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی است. ایجاد کارگاه‌های قالی‌بافی جهت اشتغال و کارآفرینی برای یک‌هزار و 200 نفر از مردم ایرانشهر و زابل و تضمین خرید تولیدات آنان، احداث حمام و مدرسه از دیگر اقدامات وی در این مناطق بود.

فعالیت‌های آیت‌الله غیوری در خارج از کشور

در ابتدای انقلاب به کشورهای مالی، کنیا، غنا و تانزانیا سفرهای متعددی داشته و با احداث حوزه علمیه و مسجد در کشور غنا جهت تجمع شیعیان و تاسیس حوزه علمیه در کشور مالی، همچنین اعزام افراد صلاحیت‌دار و مسلط به زبان انگلیسی و فرانسه به این کشورها، فعالیت‌های برون‌مرزی را در جهت اشاعه فرهنگ اسلامی انجام داد. تاسیس موسسه الباقیات‌الصالحات توسط آیت‌الله غیوری از دیگر فعالیت‌های ایشان است. این موسسه از 40‌سال پیش و با هدف حمایت از خانواده‌های روحانیون شهید و مبارز در زمان طاغوت، رسیدگی به امور ایتام، تهیه جهیزیه و وام تحصیلی و درمان بیماران سخت تشکیل شد و در 13 استان فعالیت دارد. پس از پیروزی انقلاب مسئولیت‌های متعددی به پدرم واگذار شد که حضور به‌عنوان نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر یکی از مهمترین آنهاست.
از نقش‌های مختلف تأثیرگذار در زمینه‌های مختلف علمی و فرهنگی  می‌توان به تاسیس حوزه‌های علمیه در نقاط مختلف کشور، نماینده مردم شهر تهران در چهارمین دوره مجلس شورای اسلامی، نماینده ولی‌فقیه در جمعیت هلال‌احمر به مدت سه دهه و حضور در جبهه‌های جنگ تحمیلی ازجمله مواردی است که نقش بسزایی در پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی اشاره داشت.


تعداد بازدید :  771